بقعه پیربکران یادگاری از دوره ایلخانی

به گزارش آبنما کار، اصفهان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان اظهار داشت: بقعه تاریخی پیربکران جز یکی از بناهای شاخص تاریخی دوره اسلامی شمرده می شود و آرایه های معماری به کار رفته در آن متنوع است.

حافظ کریمیان در گفتگو با ایسنا درباره بقعه تاریخی پیربکران، اظهار نمود: بقعه پیربکرانِ فلاورجان حدود ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و بخشی از آن در ارتباط با دوران ایلخانی، صفوی، قاجار و پهلوی است. در بقعه تاریخی پیربکران یکی از شخصیت های مهم بزرگ مذهبی منطقه به نام «محمدبن بکران» از شخصیت های مطرح شیعه مدفون است که به مرور زمان تبدیل به یک زیارتگاه شده و افراد زیادی از سراسر کشور از محل دفن این شخصیت بازدید می کنند.

وی اضافه کرد: بنای تاریخی پیربکران بنایی سه طبقه با ۲۴ متر ارتفاع است که یک طبقه آن از سنگ و طبقه دیگر از آجر ساخته شده است. این بقعه دارای بخش های گوناگونی از محراب، ایوان و اتاق چله خانه است و جز یکی از بناهای شاخص تاریخی دوره اسلامی به حساب می آید و آرایه های معماری به کار رفته در آن متنوع است، به صورتی که گچبری، نقاشی، کاشیکاری و تزئینات سنگی در آن نمود خاصی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان، اظهار داشت: در گچبری های این اثر تاریخی به طور عمده کتیبه نگاری، آیات قرآنی و نامهای ائمه اطهار(ع) به کرات آمده است و نقوش هندسی و گیاهی در ترکیب با کاشیکاری مجموعه یک فضای بسیار زیبا و شاخصی را بوجود آورده است.

کریمیان خاطرنشان کرد: اطراف بقعه تاریخی پیربکران که همان محوطه اثر می شود چند برج کبوتر متعلق به دوره صفوی و چند خانه متعلق به دوره پهلوی و قاجار است و چون بافت تاریخی شهر پیربکران حساب می شوند حفظ و به مجموعه بقعه اضافه شده اند.

وی اظهار داشت: بقعه پیربکران، تاریخی ترین بنای تاریخی شهرستان فلاورجان است و در سال ۱۳۱۰ به شمار ۱۰۱ به ثبت ملی رسیده و شهرت جهانی دارد. اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان در کنار این بقعه قرار دارد و از بقعه حفاظت لازم را انجام می دهیم. هر سال در روزهای نوروز و پیش از انتشار کرونا برنامه فرهنگی در چارچوب نوروزگاه در محوطه قلعه پیربکران انجام می شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان، اضافه کرد: در روزهای نوروز بیشتر از ۴ هزار نفر از بقعه ۸۰۰ ساله پیربکران بازدید و به صورت متوسط روزانه ۱۰۰ نفر از این بنای تاریخی دیدن می کنند. بقعه احتیاج به مرمت اضطراری ندارد، اما برخی نقاط آن و یکی از مناره های بقعه باید مرمت شود. برای محوطه سازی و مرمت تزئینات بقعه و اقدامات دیگر احتیاج به ۵ میلیارد تومان بودجه است.

کریمیان با اشاره به اینکه بقعه تاریخی پیربکران شرایط ثبت جهانی را دارد، اظهار داشت: خطر بزرگی که بقعه را تهدید می کند شرکت کنار این بقعه است که به استخراج سنگ معدن مشغول می باشد. انفجارهای این معدن و گرد و غبارهایی که پخش می کند به بقعه صدمه زده است و تأثیرات مخربی داشته است.

منبع: