رنگ غم در نقاشی های غزه پررنگ شد

آبنما کار: آثار هنرمندان تجسمی درباره ی جنایت رخ داده در غزه، همیشه با تلفیقی از رنگ و غم همراه بوده است. این آثار بعد از وقایع اخیر و به ویژه بعد از جنایت بیمارستان المعمدانی، رنگ پررنگ تری از غم را به خود گرفته است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، هنرمندان حوزه تجسمی، در ایران و سرتاسر جهان با انتشار آثار خود در فضای مجازی، وقایعی چون کودک کشی در غزه، محاصره همه جانبه غزه، نسل کشی در بیمارستان المعمدانی و جنایت مقابل بشریت را محکوم کردند. البته هنرمندان سرتاسر دنیا به نشر آثار خود بسنده نکرده و علاوه بر امضای نامه های گروهی، تجمعاتی را هم برنامه ریزی کردند. ضمن این که مقرر است روز شنبه تجمعی با حضور تعدادی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا شود.
هنرمندان در ایران و سایر کشورهای جهان ضمن محکومیت اقدامات اخیر اسرائیل که غزه را به یک قفس زیستی تبدیل نموده است، خواهان ترک مخاصمه فوری و باز شدن گذرگاه های غزه شدند. طبق گزارش ایسنا که به نقل از ددلاین انتشار یافته بود، بیش از ۲۰۰۰ هنرمند با محکوم کردن بمباران و محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی نامه ای را به امضای تعدادی از هنرمندان بریتانیایی شامل بیش از دو هزار نفر رمان نویسان مشهور، نمایشنامه نویسان، فیلمسازان و همین طور بازیگران سرشناسی مانند تیلدا سوینتون، چارلز دنس، استیو کوگان، میریام مارگولیز و پیتر مولان رساندند.
در قسمتی از این نامه آمده است: ما شاهد یک جنایت و فاجعه هستیم. اسرائیل بخش زیادی از غزه را به ویرانه تبدیل نموده و آب، برق، غذا و دارو را برای ۲.۳ میلیون فلسطینی قطع کرده است.
در این نامه از دولت هایی که حمایت خودرا از اسرائیل ابراز کرده اند، انتقاد شده و گفته شده زمانی خواهد رسید که آنها «به خاطر همدستی خود» مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
در این بیانیه آمده است: «اما هم اکنون، ضمن محکوم کردن هر اقدام خشونت آمیز مقابل غیرنظامیان و هرگونه نقض مقررات بین المللی از طرف هر کسی که آنرا مرتکب می شود، وظیفه ما این است که تمام تلاش خودرا برای پایان دادن به ظلم بی سابقه ای که در غزه اعمال می شود، انجام دهیم.»
هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی، ضمن محکومیت اقدامات اخیر اسرائیل که غزه را به یک قفس زیستی تبدیل نموده است، آثاری گرافیکی را با موضوعات مختلف در فضای مجازی منتشر یا بازنشر کردند.

منبع: