با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در مجمع سالانه صندوق اعتباری هنر چه گذشت؟

به گزارش آبنما کار، مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات امنا و هیات مدیره این مجموعه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر منتهی به سال مالی ۱۴۰۱ به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضای هیات امنا و هیات مدیره این صندوق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای صندوق اعتباری هنر در نشست مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر طی سخنانی، تلاش ها و اقدامات انجام گرفته از جانب صندوق اعتباری هنر را مثبت و رو به جلو خواند و اضافه کرد: گسترش کمی و کیفی ارائه خدمات صندوق به جامعه فرهنگ و هنر خرسند کننده است و گزارش حسابرس قانونی این صندوق امیدوار کننده و نشان از انضباط مالی و شفافیت در عملکرد صندوق اعتباری هنر دارد.
رییس هیات امنا صندوق اعتباری هنر ضمن اشاره به برخورداری قریب به ۶۰ هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت از خدمات بیمه تأمین اجتماعی اظهار داشت: با عنایت به آمارهای خوب و امیدوار کننده صندوق در پشتیبانی از هنرمندان هنوز تقاضاهای بسیاری برای عضویت و استفاده از خدمات این صندوق وجود دارد و این نشان دهنده جایگاه ویژه صندوق بین هنرمندان است و باید مسؤلان و معاونت های مختلف در وزارت ارشاد سازوکاری برای عضویت این هنرمندان متقاضی طراحی نمایند.
وی اظهار داشت: دولت مردمی بنای خویش را بر پشتیبانی از هنرمندان گذاشته است و در مدت ۲ سال قبل که از عمر دولت مردمی می گذرد، از هیچ حمایتی دریغ نکرده است.
اسماعیلی طرح مسکن هنرمندان با عنوان شهر هنر را همچون اقدامات مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی عنوان نمود و اضافه کرد: مقرر است بزودی با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع ساخت مرحله اول مسکن هنرمندان ساکن تهران در شهر پرند شروع شود. هم اکنون ۵۷۰ نفر از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر دارای یک فرزند به بالا در تهران از این امکان بهره برده اند که تمام کارهای در ارتباط با ثبت نام و پرداخت هزینه های محضری توسط صندوق هنر انجام گرفته است.
رئیس شورایعالی هنر افزود: در صندوق هنر افقی ترسیم شده است که رسیدن به خودکفایی این صندوق از راه فعالیت در زمینه اقتصاد فرهنگ و هنر از اهداف بلندمدت آن است.
سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در قسمت دیگری از این نشست ضمن عرضه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۲ ساله این صندوق، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۳۰ طرح حمایتی درحال اجرا داریم که جمعیت بزرگی بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر از خانواده فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور را زیر پوشش قرار داده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشم گیر در تمام این حوزه ها هستیم. به صورتی که طی دوره ۲ ساله قریب به ۲۷ هزار نفر از فعالان حوزه فرهنگی و هنری کشور از زمان شروع به کار دولت مردمی به جمعیت اعضای صندوق افزوده شده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خدمات بیمه ای صندوق را یکی از دستاوردهای مثبت صندوق عنوان نمود و اضافه کرد: با مجموعه اقدامات و پیگیری های به عمل آمده بیشتر از ۱۷ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در دولت مردمی به سازمان تأمین اجتماعی عرضه شدند که رشد ۴۵ درصدی را در این عرصه نشان داده است.
مشاور وزیر ارشاد همینطور ضمن اشاره به خدمات بیمه درمان تکمیلی اظهار داشت: تعداد اعضای زیر پوشش بیمه درمان تکمیلی با رشد ۴۹ درصدی از ۳۰ هزار نفر به بیشتر از ۴۵ هزار نفر رسیده است.
پوراحمدی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به پرداخت مقرری ماهانه به پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر بعنوان یکی از اقدامات حمایتی این صندوق، از افزایش ۱۵۰ و ۷۰ درصدی پرداختی ها به ترتیب در چارچوب طرح مستمری (سلوا) و طرح تکریم اطلاع داد و اظهار داشت: مبالغ پرداختی به هنرمندان دارای درجه یک هنری و زیر پوشش طرح تکریم از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به 2 میلیون تومان و مقرری ماهانه مستمری بگیران از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان از تیر ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه رشد چشم گیر ارائه تسهیلات را یکی از دستاوردهای مهم صندوق اعتباری هنر در ۲ ساله گذشته عنوان نمود و اضافه کرد: بیشتر از ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه های مختلف ضروری، معیشتی، کارآفرینی و بلاعوض به حدود ۱۴ هزار نفر از اعضای صندوق اعطا شده است.
وی اضافه کرد: همچون طرح های تسهیلات رفاهی برای هنرمندان میتوان به طرح شمیم و طرح جوانه اشاره نمود که با محوریت جوان سازی جمعیت، برای اولین بار و با هدف حمایت مستقیم ازدواج و فرزندآوری فعالان فرهنگی هنری در بازه زمانی مهر ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۱ اجرا شد و طبق این طرح هر خانواده ۳۰ میلیون تومان وام بعلاوه ۵ میلیون تومان هدیه بلا عوض دریافت نمودند. براین اساس بیشتر از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و بیشتر از ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری به بیشتر از ۲ هزا رو ۲۰۰ نفر از اعضای صندوق تخصیص یافت که از این حیث عملکرد صندوق هنر در کشور بی نظیر بوده است.
پوراحمدی افزود: وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آنرا دنبال کردیم؛ از آن جمله میتوان به ایجاد مرکز مشاوره کسب و کارهای فرهنگی هنری مسیر اقتصاد هنر (ماه)، فعال سازی شرکت توسعه تجارت هنر (پروانه)، تدوین طرح شناسنامه ای اقتصاد هنر اعضا، طراحی سکو (پلتفرم) گیفت آرت، پشتیبانی از تولید ۴۰۰ اثر از ۲۰ هنرمند منتخب حوزه نقاشی خط و توسعه تعاملات بین المللی، راه اندازی پیام رسان اختصاصی صندوق هنر با بیشتر از ۴۴ هزار کاربر فعال، اتصال به پنجره واحد دولت هوشمند و ثبت ۱۸ هزار ورود به سامانه اعضا اشاره نمود.
پوراحمدی با قدردانی از همراهی و حمایت وزیر ارشاد اظهار داشت: امیدواریم با حمایت های همیشگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش قابل قبولی در اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ایجاد امنیت خاطر در بین فعالان این حوزه ایفا نماییم.
در ادامه اعضای هیات امنا و هیات مدیره به طرح دیدگاه های خود پرداختند و سپس گزارش حسابرس قانونی در رابطه با رسیدگی به صورت های مالی سال ۱۴۰۱ توسط حسابرس ارائه و توسط اعضا به تصویب رسید.
بر مبنای بررسی و تایید حسابرس بررسی صورت های مالی صندوق اعتباری هنر منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ از تمامی جنبه ها مطلوب ارزیابی شده است.