دبیر هنری دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای مهر: موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه سازی دارد

آبنما کار: به گزارش آبنما کار، لرستان دبیر هنری دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای مهر اظهار داشت: نگاه تجویزی اجبار و تحمیل که موسیقی پاپ را مشروط نماییم هیچ گاه جواب نمی دهد و در حوزه فرهنگ نتیجه بخش نخواهد بود و موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه سازی دارد.
شهروز حقی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در عرصه موسیقی فیلم در دنیا از موسیقی های حماسی استفاده می شود و همین طور در عرصه فیلم های داستانی، سینماهای مطرح در دنیا به لحاظ تم، فضا و ساختار، از موسیقی حماسی استفاده می نمایند و این امر به شدت خودرا در این آثار نشان میدهد.
وی افزود: این در حالیست که در ایران درگیر عجله و کم توجهی هستیم در نتیجه اصولاً به سمت موسیقی بزرگ و عمیق نمی رویم.
دبیر هنری دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای مهر اظهار داشت: موسیقی حماسی بطور معمول ساختار و ارکستر بزرگ و خوانندگان زیاد در گروه کُر دارد و این موسیقی نیاز به توجه برنامه ریزی طولانی مدت دارد.
حقی با تاکید براینکه باید این بخش از موسیقی بسیار جدی گرفته شود و در سبد رسانه هایی که موسیقی پخش می کنند مثل صدا و سیما تلاش شود موسیقی حماسی به جایگاه خود در دهه ۶۰ و ۷۰ برگردد و از سبد شنیداری مردم حذف نشود، اشاره کرد: با توجه به این که سال ها در عرصه وزارت ارشاد و دفتر موسیقی فعالیت داشتم و با تجارب دوستان آشنا هستم اما با این نگاه موافق نیستم که قسمتی از کنسرت ها به موسیقی حماسی اختصاص داده شود مگر این که با بسترسازی پیش رود.
وی بیان کرد: نگاه تجویزی اجبار و تحمیل که موسیقی پاپ را مشروط نماییم هیچ گاه جواب نمی دهد و در حوزه فرهنگ نتیجه بخش نخواهد بود.
دبیر هنری دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای مهر اشاره کرد: موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقه سازی دارد و اصولاً آن چه از دهه ۷۰ از سبد شنیداری حذف و کمرنگ شده موسیقی ارکسترال است.
حقی اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها به شکل بی برنامه ای به سمت موسیقی پاپ رفتند و حتی آن چه که به نام موسیقی حماسی و سرود در رسانه ها مطرح می شود سرود نیست بلکه باز تلفیقی از موسیقی پاپ با نواهای مذهبی و نوحه هاست.
وی با اعلان اینکه ذائقه سازی نیازی به تجویز ندارد، اشاره کرد: با یک برنامه ریزی طولانی مدت می توان کارهای فاخری را تولید کرد که برمبنای ذائقه مردم باشد و بطور قطع ذائقه سازی و مدیریت فرهنگی باید در این زمینه صورت گیرد.

منبع: