ویرانشهر فاروج ؛ مرکز سیاسی دره اترک در دوران اشکانی و ساسانی ادامه کاوش های محوطه ویرانشهر فاروج با همکاری موزه لوور پاریس

آبنما کار: خراسان شمالی جستجوهای دیرینه شناسی محوطه ویرانشهر واقع در 10 کیلومتری شمال شهرستان فاروج استان خراسان شمالی، به سرپرستی مشترک «میثم لباف خانیکی» عضو هیأت علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه تهران و «روکو رانته» پژوهشگر دیرینه شناسی موزه لوور پاریس از سر گرفته شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: ویرانشهر فاروج، مرکزیت سیاسی و اقتصادی دره اترک در دوران اشکانی و ساسانی بوده است.
محمدرضا قهرمانیان با اعلان اینکه فصل پنجم جستجوهای دیرینه شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از روز گذشته به سرپرستی «میثم لباف خانیکی»، عضو علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه تهران و «روکو رانته»، پژوهشگر دیرینه شناسی موزه لوور پاریس از سر گرفته شد، اظهار داشت: بررسی و کاوش دیرینه شناسی این محوطه که از سال ۱۳۹۸ شروع شده، نشان داده که ویرانشهر در دوران اشکانی و ساسانی مسکون و در ناحیه دره اترک دارای مرکزیت سیاسی و اقتصادی بوده است.
معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی افزود: برمبنای بررسی بقایای معماری و شواهد سطحی، برج هایی به فواصل متوالی در طول دیوار تعبیه شده بود و سازه های معماری خرد و کلان در داخل محوطه برپا بوده اند که امروزه بصورت تپه ماهورهای نامنظم در پهنه محوطه قابل مشاهده اند.
قهرمانیان اضافه کرد: این سکونتگاه به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می شده و در گوشه شمالی آن، بخش محصور دیگری قرار داشته که احیانا به عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می داده است.
او با اعلان اینکه در نتیجه کاوش فصل جاری، ساختار دروازه شامل معبر ورودی و برج های مکعب مستطیل شکل جانبی مورد شناسایی قرار گرفت، اظهار داشت: کاوش دیرینه شناسی در تپه جنوبی نیز نشان داد که در این بخش از محوطه بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی برپا بوده و ساختار آن از دیوارهایی خشتی به پهنای ۳ متر بهره می برده است.
معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به این که گمانه زنی در بخش میانی محوطه ویرانشهر از وجود بقایای معماری در این ناحیه از محوطه پرده برداشت، اضافه کرد: نتایج مقدماتی کاوش فصل چهارم محوطه ویرانشهر حاکی از آنست که این سکونتگاه به فراخور اهمیت سیاسی و دفاعی دره اترک در دوره اشکانی و ساسانی یکی از مهم ترین مراکز جمعیتی ناحیه شمال شرق ایران محسوب می شده و شاهد رویدادهای تاریخی تعیین کننده ای در این منطقه بوده است.
قهرمانیان در آخر اضافه کرد: ادامه کاوش ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات بهادار ای در باب تاریخ معماری ایران و نیز سنت های سفالی خراسان در دوران تاریخی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.