تور در منطقه مرگ!

به گزارش آبنما کار، یک آژانس گردشگری در آلمان برای برگزاری تور ۱۰ روزه در منطقه جنگلی «دارین» در کشور پاناما، که یکی از خطرناک ترین مناطق و مسیرهای مهاجرتی غیرقاونی است، مورد انتقاد قرار گرفته است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، یک آژانس توریستی در آلمان سفر خویش را از راه گسست دارین (Darién Gap) بعنوان فرصتی برای دیدن زیبایی های طبیعی منحصربه فرد یکی از بکرترین جنگل های استوایی جهان و آزمون بقا در طبیعت برای افراد بی پروا تبلیغ کرده است.
در تبلیغات این آژانس آمده است: «رسیدن به مقصد و مسیر کل تور نامشخص است.»
دارین، جنگلی به طول ۱۰۰ مایل بین کلمبیا و پاناما، میزبان زیبایی های طبیعی باورنکردنی همچون آبشارها، گونه های بومی بی شمار و جویبارهای شفاف است، اما دسترسی نداشتن و توسعه نیافتن، آنرا به پناهگاهی برای شبه نظامیان قاچاق مواد مخدر، راهزنان مسلح و یکی از ناامیدکننده ترین گذرگاه های مهاجران در جهان تبدیل نموده است.
«جوزپه لوپرته» ـ رئیس مأموریت سازمان بین المللی مهاجرت در پاناما ـ اظهار داشت که گردشگری در هر بخشی از این منطقه به علت محدوده های خطرناک، استقرار نداشتن دولت و جرایم سازمان یافته فراگیر، بی احتیاطی است. جنگل دارین منطقه ای دورافتاده از باطلاق ها و جنگل های بارانی انبوه است که ۱۰۰ کیلومتر از مرز بین کلمبیا و پاناما را در بر می گیرد. هیچ جاده ای وجود ندارد، دسترسی برای مقامات مرزی و حتی بیشتر از آن برای عوامل بشردوستانه بسیار خطرناک می باشد. حتی مقامات مرزی کاملا مجهز و آموزش دیده، مانند خدمات مرزی ملی پاناما می توانند به جنگل دارین فقط تا نقطه خاصی در سمت پاناما دسترسی داشته باشند.
یکی از کاربران توییتر در اینباره نوشت: «امروز، در حالیکه شما این مطلب را می خوانید، افراد متمولی از جهان اول به کلمبیا و منطقه ای پر از اجساد مهاجران سفر می کنند تا در جنگل ماجراجویی کنند.»
۲۵۰ هزار مهاجر، اکثراً از آمریکای لاتین و همینطور تعداد فزاینده ای از مردم از مناطق دوردست مانند افغانستان و چین، در سال ۲۰۲۲ سفری ۱۰ روزه از راه جنگل دارین انجام دادند، به این امید که سر انجام راهی به ایالات متحده بیابند. از آنجاییکه تعداد افرادی که از مصائب اقتصادی و آزار و شکنجه فرار می کنند، افزایش پیدا کرده است، مهاجرانی که این سفر را انجام می دهند اغلب بسیار ضعیف و با کمترین تجهیرات هستند.
پزشکان بدون مرز (MSF) می گویند که شاهد تعداد فزاینده ای از خانواده های دارای کودکان کوچک، مبتلا به سوءتغذیه و دیابت هستند که در معرض خطر گم شدن در جنگل های کوهستانی قرار دارند.
به قول سازمان بین المللی مهاجرت، حداقل ۳۶ نفر در سال ۲۰۲۲ از این گذرگاه جان سالم به در نبردند، باآنکه این تعداد، کسری کوچک از تعداد جان باختگان در این جنگل است؛ چونکه خیلی از اجساد در جنگل های بی قانون درحال پوسیدگی رها شده اند.
آژانس گردشگری «واندرموت» که سفر به این منطقه خطرناک را برنامه ریزی نموده است، به گاردین گفت از زمانیکه در سالهای اخیر تورهای خویش را در منطقه دارین عرضه کرده است، از وضعیت اسفبار مهاجران در این منطقه آگاه شده و مشتریان اروپایی خویش را از راه اقیانوس آرام به این منطقه می برد، نه از سمت دریای کارائیب که بیشتر مسیر تردد مهاجران است.
«تام شینکر» و «مارتین دروشل» بنیانگذاران این استارت آپ مسافرتی، در اطلاعیه ای به گاردین گفتند: «ما تعطیلات را در جایی که مردم رنج می برند، نمی گذرانیم.»
از سویی، مقام گردشگری پاناما از این تورها دفاع کرد و اظهار داشت: «هیچ ارتباطی بین اقدامات گردشگری قانونی در جنوب دارین و بحران انسانی فاجعه بار که مهاجرت از راه بخش شمالی قلمرو دارین است، وجود ندارد.»
مهاجران درحال عبور از منطقه دارین

منبع: