استاندار یزد خبر داد ایجاد نخستین منطقه آزاد گردشگری کشور در یزد

به گزارش آبنما کار یزد استاندار از پیگیری ایجاد نخستین منطقه آزاد گردشگری کشور در استان یزد با همکاری وزارت گردشگری اطلاع داد.
«مهران فاطمی» استاندار یزد در نخستین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در دولت سیزدهم که روز گذشته در اتاق بازرگانی به مبحث گردشگری پرداخت، با بیان اینکه بعید می دانم امروز کسی در استان و کشور ما در مورد اهمیت و لزوم گردشگری حرفی داشته باشد، اظهار داشت: مصوبات جلسات قبل باید مرور شود و علت اجرایی نشدن برخی مصوبات ریشه یابی شود.
وی با تکیه بر اینکه گردشگری فصل مشترک تمام بخش های سیاسی، عمرانی و امنیتی و فرهنگی در استان است، اظهار داشت: بنده مستقیما متولی بخش گردشگری هستم و شخصا بخش گردشگری را از بدو ورود به این مسئولیت دنبال کردم، به صورتی که نخستین جلسات و بازدیدهای شهری و اولین نشست با وزیر به حوزه گردشگری مربوط بود.
استاندار با تکیه بر اینکه قرار شد با همکاری یزد و وزارت گردشگری منطقه آزاد گردشگری در استان پیگیری شود، اظهار داشت: ما یک ردیف اعتباری برای بافت های تاریخی داشتیم که قرار شد برای افزایش آن اقدام گردد.
وی با بیان اینکه تقویت بخش زیرساخت های کویر هم مورد تاکید است، اظهار داشت: تأمین و بهره برداری از موزه ها را داریم، پلیس توریسم و امنیت و تجهیزات و منابع انسانی هم در دستور کار است.
فاطمی با بیان اینکه شورای ویژه توسعه گردشگری به صورت ماهانه با مشارکت بخش خصوصی برگزار می شود، اظهار داشت: شیوه نامه و نحوه اداره و سایر موارد در ارتباط با این حوزه هم پیگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح های پیشران هم تجمیع شده است، اظهار داشت: در این شورا الزامات و مسایل و موارد را دقیق تر خواهیم دید.
استاندار نسبت به رفع موارد مطرح شده هم دستور ویژه داد و اظهار داشت: در مورد مباحث در ارتباط با شهرداری باید فرماندار یزد به صورت ویژه ورود و پیگیری کند، از طرفی در مورد مساله پارکینگ باید بدانیم که بافت تاریخی با نگاه امروزی نمی تواند مدیریت شود.
وی در مورد تسهیلات و بازپرداخت وامها و مالیات و آب و برق بخش های گردشگری اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی استان یزد به صورت موردی موارد را استخراج کند، ضمن اینکه باید ستاد تسهیل ویژه گردشگری تشکیل گردد و چنین مواردی در آنجا بررسی و رفع گردد.
وی از ایجاد کمیته ویژه پروازهای استان اطلاع داد و اظهار داشت: این کمیته متشکل از ارگان های ذی ربط، درصدد تکمیل خطوط هوایی و رفع مشکلات این صنعت و همینطور خرید هواپیماست.
استاندار نسبت به پیگیری خوشه گردشگری قول مساعد داد و اظهار داشت: باید هر کدام از صنایع ما پشتیبانی از اثری تاریخی را بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه اینجا محل وعده های بدون عمل نیست، اظهار داشت: خیلی بر اجرای مصوبات تاکید داریم و زمان اجرا را هم مشخص می نماییم.

آمادگی دادستانی برای برخورد با سرپیچی از مصوبات ستاد کرونا
«محمدرضا حداد» دادستان یزد با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه توسعه گردشگری استان انجام شده است، اظهار داشت: ما هم در جایگاه خود از رفع مزاحمت و ممانعت ها برای این صنعت حمایت می نماییم و تا جایی که دستمان باز بوده، بخشی از آنرا انجام دادیم.
وی با بیان اینکه در پشتیبانی از رفع موانع در ارتباط با اقامت و هتلداری و صنایع جانبی اهتمام لازم از جانب دستگاههای امنیتی و قضایی وجود دارد، اظهار داشت: اگر نیاز است ما ورود می نماییم و برای رفع این موانع تلاش خواهیم کرد، هر چند اجرا نکردن مصوبه ستاد کرونا را تفهمیم کردیم که در صورت تخطی و سرپیچی از آن آمادگی برخورد قضایی وجود دارد.
وی ضمن تاکید بر این نکته که باید به حوزه های جانبی گردشگری و رونق سفر به استان کمک گردد، اظهار داشت: نمایشگاه استان و تغییرات هیات مدیره آن جزو مواردی بود که جهت استفاده درست از این فرصت انجام شد.
وی با بیان اینکه اگر پیوستگی و همدلی بیشتری بوجود آمده و همپوشانی شود، اظهار داشت: اقامتگاه های غیررسمی مشکلی بودند که برای حل آن تلاش کردیم، اما حقیقت این است که اینها بخشی از صنعت توریسم شده اند و قابل حذف نیستند و باید برای مجاز کردن آنها اهتمام شود.
وی با تکیه بر اینکه صدمه های اجتماعی و روحی امروز مردم و رشد مسائلی مانند طلاق با گردشگری و سفر قابل حل است، تصریح کرد: در این راستا لازم است که سفرهای داخل استانی برای شهروندان هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

برگزاری تابحال ۵۷ نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی
«محمدرضا قمی» رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه شورای گفتگو به صورت ماهیانه برگزار می‎شود، اظهار نمود: ۱۹۷ دستور از ۵۷ جلسه طی هشت سال قبل داشتیم که شامل کارگروه های تخصصی با افراد ذی ربط است و موضوعات مطرح شده در نهایت اگر قابلیت اجرایی در سطح استان داشته باشد در سطح استان و درصورتیکه احتیاج به حل شدن در مرکز باشد توسط استاندار پیگیری می‎شود.
وی با بیان اینکه ۲۴۸ مصوبه در این هشت سال داشتیم، اظهار داشت: ۲۲۳ مصوبه استانی و ۲۵ مصوبه به شورای مرکز ارجاع شده است.
قمی اضافه کرد: از مصوبات استانی ۱۹۸ مصوبه اجرایی شده که در مجموع عمده مسائل در ارتباط با تسهیلات بخش صنعت، مشکلات کشاورزی در مورد تعرفه ها، حمل و نقل هوشمند، کارهای سخت و زیان آور برای واحدهای مختلف، روند اجرایی آئین نامه و پیشنهادات اجرایی داده شده و وزارت های مختلف بوده است.

قوانین جدید نمی خواهیم، قوانین موجود را اجرا کنید
«اصغر نبیل» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه مساله پارکینگ های بافت قدیم باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: تبدیل زیرساخت های گردشگری در بافت تاریخی با صرف هزینه قابل توجهی انجام می‎شود و لازم است که در این خصوص اقدامی شود چون که هزینه های دریافتی شهرداری هم بسیار زیاد و مانعی برای سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه برای پشتیبانی از گردشگری مصوبه ستاد ملی کرونا اقساط کرونایی امهال و شرایط تقسیط شد، اظهار نمود: تمام حساب ها را بستند و حقوقی که قرار بود به پرسنل برسد، توسط بانکها بلوکه شد بنابراین ما به دنبال قوانین جدیدی نیستیم بلکه اجرای قوانین را مطالبه می نماییم.
این مسئول با تکیه بر اینکه دیگر تشویق به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نمی کنم، اظهار داشت: اگر از من نظر خوای کنند سفارش نمیکنم و معتقد هستم که از چاله بیرون آمدن و در چاه افتادن است.
وی به قانون حمایت شهرداری ها از مرمت و احیای املاک تاریخی و ثبتی اشاره نمود و اظهار داشت: برپایه این قانون هزینه های در ارتباط با تغییر کاربری و مرمت و بازسازی معاف می شود اما برای تبدیل یک کارخانه قدیمی بعنوان میراث صنعتی به یک کاربری فرهنگی نه تنها هزینه دریافت کرده بلکه این برای تقسط ان بهره پولی هم دریافت کرده اند.
نبیل تصریح کرد: دستور اجرایی مصوبات دولت تنها چیزی است که مطالبه کردیم و کاسه گدایی دست نگرفته ایم و سرمان بلند است.
وی با بیان اینکه تسهیلات بازسازی باید بدهند، اظهار داشت: این در شرایطی است که هنوز تسهیلات قبلی ما را هم حمایت نکرده اند.

با وجود مصوبه ستاد کرونا، چگونه جریمه شدیم؟!
«سیدامیرناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با بیان اینکه ۴۰ درصد نیروهای متخصص از صنعت خارج و جذب صنایع دیگری شده است، اظهار نمود: با دست خالی دنبال پساکرونا هستیم و این مساله امری خیلی سخت است.
وی با بیان اینکه صنعت توریسم یک صنعت ترسو است و تنش هاب داخلی و بین المللی صنعت را گرفتار تنش کرده است، اظهار داشت: مصوبات زیادی برای پشتیبانی از گردشگری تصویب شده که حمایت بانکها یکی از این موارد است اما بانکها بیشترین فشار و آزار را در پرداخت ها آوردند و ما را بسیار آزار دادند.
این مسئول با تکیه بر اینکه در میانه پیک سوم اداره برق نسبت به قطع برق هتلها اقدام نمود اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب و بعدا هم تأمین اجتماعی سختگیری هایی خارج از مصوبه ستاد کرونا را اعمال کرد.
وی با بیان اینکه اجرای مرحله نخست محدودیت ها از زیرساختهای اقامتی مجاز اغاز میشود، اظهار داشت: اما همیشه پشتیبانی از ما در اخرین مراحل قرار دارد.
طباطبایی به وضعیت بیمه بیکاری و ۱۰ درصد آن اشاره نمود وگفت: با وجود این که قرار بود برای بهتر شدن بازپرداخت ها اقدام گردد اما ابلاغیه هایی آمد که تمام فهرست های بیمه جریمه دارد، سوال اینجاست که ما با وجود مصوبه ستاد کرونا، چطور جریمه شدیم؟
وی به مساله مالیات اشاره نمود و اظهار داشت: ما عملکردی نداشتیم که مالیات برعملکرد بدهیم، مشخص است که ضرر کردیم پس باید در اظهارنامه ها این زیان و ضررها مشخص شود از طرفی فروش حداقلی ما فروش اقتصادی نیست و به جهت اینکه آماده باشیم، احتیاج به حداقل فروش داریم و توقع نداشته باشند که ارزش افزوده آنرا تأمین نماییم.

ارتقای ناوگان حمل و نقل هوایی لازمه توسعه گردشگری یزد
«محمدحسن سرداری» رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه حمل و نقل هوایی از مولفه های گردشگری و لازمه استان است، اظهار نمود: بخش عمده ای از پروازها به صورت چارتر و توسط افراد غیربومی انجام می شود که نرخ گذاری را هم خود انجام میدهند از طرفی عدم پرواز به شهرهای مختلف منجر شده تا یزد بعنوان مسیر گردشگری انتخاب نشود.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل هوایی یزد باید جهت استفاده از ظرفیت های استان خصوصا گردشگری سلامت ارتقا پیدا کند، اظهار داشت: مسؤلان از خرید هواپیما تابحال حمایتی نکرده اند.
این مسئول با بیان اینکه باید شرکتهای بزرگ صنعتی در خرید یک تا دو فروند هواپیما همکاری کنند، اظهار داشت: هواپیمایی کشور و سایر نهادهای ذی ربط در جهت ایجاد یک خط هوایی برای یزد اقدام نمایند.

دانشگاه و میراث هم افزایی کنند
«سیدرضا بهادری» فعال گردشگری استان یزد در این جلسه با بیان اینکه یزد از جاذبه های قابل توجهی جهت استفاده شدن در صنعت توریسم برخوردار است، اظهار داشت: نخستین سفر رئیس قوه قضاییه وقت به یزد که امروز در مقام ریاست جمهوری قرار دارند تاکیدی نسبت به حرکت استان یزد به سمت اقتصاد گردشگری بود.
وی با بیان اینکه ذی نفعان استان و ضرورت نهادهای اموزشی و کمیته های بیست گانه اشاره نمود و اظهار داشت: مدیریت مقصد را به ریاست استاندار نیازمند هستیم از طرفی باید تنوع بخشی هم صورت گیرد.
این فعال گردشگری با بیان اینکه ما باید به صورت جدی بر مقوله متنوع سازی گردشگری فکر نماییم، اظهار داشت: ارزش افزوده گردشگری برای استان بسیار زیاد خواهد بود.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها و دستگاههای آموزشی و فنی و حرفه ای باید واحد شوند، اظهار داشت: باید هم افزایی بین دانشگاه، مراکز آموزشی و اداره کل میراث فرهنگی ایجاد شود و بتوانیم در مورد اموزش اقداماتی موثر خصوصا در مقوله ارتقای مهارتی آن داشته باشیم.
وی به تبلیغات و بازریابی و اهمیت آن برای یزد اشاره نمود و اظهار داشت: حداقل باید در ۱۴ نمایشگاه شرکت نماییم و برای تبلیغات و بازاریابی یزد برنامه داشته باشیم و بتوانیم از مشارکت همه ذی نفعان استفاده نماییم.

منبع: