فرماندار ویژه شهرستان ری خبر داد صدور سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد فشافویه بعد از ۱۶ سال

فرماندار ویژه شهرستان ری از صدور سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد فشافویه بعد از ۱۶ سال اطلاع داد.
حسین توکلی در گفتگو با ایسنا، در تشریح صدور سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد اظهار داشت: سند مالکیت بنای تاریخی کاروانسرای کنارگرد حسن آباد فشافویه بعد از ۱۶ سال پیگیری بخشداری این شهرستان، با هدف پیشگیری از تخریب و سودجویی افراد فرصت طلب به نام اداره میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد. این بنای تاریخی باقیمانده از دوره صفویان که با شماره ۱۳۴۲ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده آخرین بار در سال ۸۱ توسط اداره میراث فرهنگی استان مرمت و از سال ۸۴ این اداره پیگیر دریافت سند مالکیت بود که سند آن به نام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صادر شد.
وی امکان تخصیص اعتبار و بودجه جهت مرمت، احیاء، نگهداری و حفاظت مستمر و دوره ای بنا، توجه به هویت و اصالت اثر، توجه به موقعیت مناسب اثر و امکان تأمین زیر ساخت های لازم، اشتغالزایی و استفاده های گردشگری و فرهنگی مناسب و تحت نظارت را از مهم ترین مزایای صدور سند مالکیت این بنای تاریخی خواند و اضافه کرد: برگزاری مراسم و مناسبت های فرهنگی گردشگری و فراهم شدن زمینه حمایت و پشتیبانی اجرایی فرمانداری، بخشداری، شهرداری و سایر ادارات مرتبط از دیگر مزایای صدور سند این اثر تاریخی و پرارزش است.
وی تصریح کرد: در جهت تحقق صدور سند مالکیت بنای تاریخی “کاروانسرای کنارگرد” بخشدار فشافویه و روسای ادارات میراث فرهنگی و گردشگری و ثبت اسناد و املاک اهتمام جدی داشتند که منجر به این اتفاق مهم شد و بدون شک این اقدام می تواند در حفظ و نگهداری این بنا هم نقش اساسی داشته باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، کاروانسرای کِنارگِرد در بخش فشافویه حسن آبادِ شهر ری کنار جاده واقع است. کاروانسرا دارای ساختاری متشکل از گل، گچ و آجر به صورت دو ایوانه ساخته شده و از نظر قدمت به عهد صفویان می رسد. این کاروانسرا از دو بخش تشکیل شده که بخش غربی قدمت چندانی ندارد و به نظر می آید که در صدسال گذشته، به بنای اصلی الحاق شده باشد. بخش اصلی و قدیمی بنا، با مساحتی بیشتر از ۴۴۰۰ مترمربع، کاروانسرایی نسبتاً بزرگ به شمار می آید. علت نام گذاری این مکان (کنارگرد) روستایی به نام کنارگرد است که در کنار آن واقع شده است.

منبع: