توضیحاتی درباره ازسرگیری عمره و سفر سوریه

به گزارش آبنما کار به دنبال پیشبینی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان و امکان باز شدن کنسولگری های دو کشور، رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال ازسرگیری سفر عمره و همینطور سفر زیارتی سوریه توضیحاتی داد.
علی رضا رشیدیان درباره احتمال حضور زائرین ایرانی در عمره سال جاری، با عنایت به تمایل هایی که برای ازسرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان نشان داده شده است، به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به اینکه بیشتر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند، دلمان می خواهد مسیر عمره مشروط به رعایت عزت، کرامت و سلامت عمره گزاران ایرانی و صدور مجوزهایی برای پشتیبانی از حقوق اتباع ایرانی با بازگشایی کنسولگری یا دفتر حفاظ منافع ایران در عربستان، باز شود و عمره گزاران ایرانی را باردیگر اعزام نماییم.
او اضافه کرد: سال جاری دولت عربستان با عنایت به واکسیناسیون گسترده ای که صورت گرفت، اعزام عمره گزاران از کشورهای مختلف، همچون عراق را آغاز کرده است و روزانه بین شش تا هفت هزار نفر خارجی برای طواف عمره به خانه خدا مشرف می شوند و با این واکسیناسیون، محدودیت اعزام را هم برمی دارند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایرانیان به عمره سال جاری می رسند، اظهار داشت: اگر در مذاکرات دو کشور، مشکل کنسولگری و دفتر نمایندگی حل شود، می توانیم.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره واکسن زائرین ایرانی با عنایت به اینکه عربستان فقط نوع خاصی از واکسن ها را تایید کرده و پذیرفته است، اظهار نمود: شنیده ایم که طرف عربستانی، واکسن سینوفارم را با عنایت به تایید سازمان جهانی بهداشت جهانی قبول کرده است. حالا واکسن های جدید دیگری مجوز ورود به کشور را گرفته اند که جزو لیست واکسن های مورد تایید عربستان هستند، ازاین رو میتوان دُز یادآور واکسن را از آن نوعی که تایید نموده اند تزریق کرد و در مذاکره با عربستان به توافق رسید. بخصوص آن که، بیشتر زائرین ایرانی از لحاظ رده سنی تا هم اکنون واکسن تزریق کرده اند و اگر درباره اعزام توافق صورت گیرد، میتوان دُز یادآور را از آن نوع واکسن ها تزریق کرد.
او درباره اینکه عربستان تا هم اکنون فقط واکسن های “فایزر/بیون تک”، “آکسفورد/ آسترازنکا “، “مدرنا” و “جانسون و جانسون” را تایید کرده که به جز آسترازنکا بقیه هنوز در ایران در دسترس نیستند و درباره ورودشان هم ابهام هایی مطرح است، اظهار داشت: ظاهرا برخی از این واکسن ها را که تولید کشورهای دیگر است می توانند وارد کنند. ضمن اینکه واکسن تولیدی آکسفورد هم مورد قبول عربستان است و در ژاپن، کره جنوبی و روسیه ساخته شده و ایران هم آنرا خریداری نموده است.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره ازسرگیری اعزام زائرین به سوریه هم به ایسنا اظهار داشت: امیدواریم با بهتر شدن شرایط، زمینه اعزام زیارتی به سوریه را داشته باشیم. مذاکره با وزارت سیاحه سوریه و حتی با عربستان که قطع رابطه هستیم، ادامه دارد. این مدت حتی ارتباط ما با وزارت حج و عمره عربستان قطع نشده و مکاتبات از راه دفتر نمایندگی سازمان ملل انجام می شود و با مسؤولان حج و زیارت این کشورها بخصوص عربستان ارتباط مستمر و مستقیم داشتیم.
رشیدیان درباره پیشبینی زمان برای ازسرگیری سفر زیارتی سوریه اظهار نمود: امیدواریم در صورتیکه ستاد ملی کرونا مجوز صادر کند، مقدمات سفر پس از ماه صفر فراهم گردد.
سفر ایرانیان به سوریه از سال ۱۳۹۰ با آغاز جنگ های داخلی در این کشور و بعد از ربوده شدن تعدادی از ایرانیان متوقف گردید. از سال ۹۷ معدود آژانس هایی تورهای زیارتی به این کشور را از سر گرفتند، درحالی که متولیان آن همچون سازمان (وزارت) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت نسبت به آن ابراز بی اطلاعی می کردند. سازمان حج و زیارت از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه را به عرضه و اجرای طرح امنیتی این کشور مشروط کرده بود. در سال ۹۸ با وجود نامشخص بودن سرانجام این طرح، سازمان حج و زیارت از سال ۹۸ سفرهای زیارتی سوریه را شروع کرد و تا قبل از همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها، این سفرها ادامه داشت.

منبع: