توصیه معاون استاندار خراسان رضوی به زائران امام رضا(ع)؛ ضرورت رعایت مصوبات ستاد کرونا جهت پیشگیری از وقوع پیک ششم در مراسم دهه پایانی صفر

به گزارش آبنما کار خراسان رضوی معاون هماهنگی و مدیریت اموز زائرین استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: بر مبنای اظهار نظرهای کارشناسان حوزه بهداشت در خصوص احتمال وقوع پیک جدید کرونا از اواخر مهر ماه، تاکید داریم که مردم به مصوبات ستاد کرونا عمل کنند تا مراسم دهه پایانی صفر سبب شیوع بیماری و بروز پیک جدید در کشور و استان نشود.

صادق براتی در گفتگو با ایسنا در مورد برگزاری نشستی برای هماهنگی و هم افزایی دستگاههای اجرایی برای برگزاری مراسم دهه آخر صفر در مشهد اظهار نمود: همه ساله برای دهه پایانی صفر جلسات گوناگونی داریم. از آنجائیکه محور اصلی برنامه های پایانی صفر با آستان قدس رضوی است که روز گذشته با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی و قائم مقام تولیت آستان قدس جلسه ای تشکیل و بر مبنای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا برنامه ریزی هایی انجام شد.

وی اضافه کرد: در این نشست به استفاده از اماکن اقامتی رسمی مشهد تاکید شد و به علت انتشار کرونا همانند سنوات گذشته اماکن اقامتی غیررسمی قابل استفاده نیست. برنامه های حرم مطهر برای روز اربعین و دهه پایانی صفر هم مورد بررسی قرار گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی افزود: در جلسه دیگری هم کمیته های چهارده گانه ستاد خدمات سفر برنامه های خویش را عرضه خواهند داد. امیدوارم با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی مشابه سال قبل مراسم پایانی دهه صفر را بدون این که در شیوع بیماری نقشی داشته باشیم، برگزار نماییم.

براتی تصریح کرد: یکی از سیاست های اصلی ما در سنوات گذشته و قبل از کرونا ارتقاء فرهنگ مذهبی بود که در سالهای ۹۷ و ۹۸ هم اقدامات خوبی در سطح شهر و خراسان رضوی صورت گرفت. مجاورین امام رضا(ع) توفیق داشتند در منازل و محل های خود از زائرین میزبانی و پذیرایی کنند، اما با توجه با شیوع بیماری این سیاست را از سال قبل دنبال نمی نماییم تا در شرایط کرونایی این امر سبب شیوع بیماری نشود. در نتیجه بعد از ریشه کن شدن کرونا، این بحث یکی از اصلی ترین سیاست های زیارت است تا فرهنگ میزبانی را ارتقاء دهیم.

دسترسی به بخش عظیمی از برنامه های حرم رضوی در شبکه های مجازی

وی اظهار داشت: اغلب برنامه های آستان قدس رضوی از ابتداء انتشار کرونا تابحال به صورت مجازی انجام شده است. خوشبختانه دستگاههای فرهنگی به این امر اهتمام ویژه داشتند و برنامه های خوبی در دهه کرامت و ولایت تولید کردند. رسانه ملی، استانی و شبکه های مجازی برنامه های حرم رضوی را به خوبی پوشش دادند. در جلسه روز گذشته هم این مورد مورد بحث قرار گرفت و بخش عظیمی از برنامه های حرم رضوی از شبکه های مجازی در دسترس مشتاقان اهل بیت(ع) قرار خواهد گرفت. امیدواریم با تکمیل روند واکسیناسیون کشور و بهبود شرایط کرونایی بتوانیم در یک شرایط ایمن به زائرین امام رضا(ع) خدمت رسانی نماییم.

معاون هماهنگی و مدیریت اموز زائرین استانداری خراسان رضوی در مورد خدمت رسانی شهروندان در عرصه سلامت خاطرنشان کرد: با عنایت به ممنوعیت برگزاری ایستگاه های صلواتی بخشی از نذورات و کمک های قابل توجه مردمی به حوزه سلامت سوق داده شده که از اوایل شهریور به صورت رسمی اقدام شده است.

براتی افزود: خیلی از هیات های مذهبی مشهد نذورات خویش را در چارچوب موادغذایی در بین خانواده های محروم و کرونایی توزیع کرده اند. مقداری از نذورات هم در تأمین تجهیزات پزشکی، تأمین کپسول اکسیژن و دستگاههای اکسیژن ساز بوده است. بقاع متبرکه در دو ماه گذشته هم اقدامات قابل توجهی در عرصه خدمات سلامت انجام داده اند. این امر تا آخر ماه صفر پررنگ خواهد بود و بعد از آخر ماه صفر هم ادامه خواهد داشت.

وی ضمن سفارش به هم وطنان برای عدم سفر به مشهد در روزهای پایانی دهه صفر اظهار داشت: خوشبختانه هیات های مذهبی و امکان متبرکه بخصوص آستان قدس رضوی از ابتداء انتشار کرونا کارنامه قابل قبولی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا دارند. بر مبنای اظهار نظرهای کارشناسان حوزه بهداشت در خصوص احتمال وقوع پیک جدید کرونا از اواخر مهر ماه، تاکید داریم که مردم برابر مصوبات ستاد کرونا عمل کنند تا این مراسم سبب شیوع بیماری و بروز پیک جدید در کشور و استان نشود.

منبع: