تکرار اشتباه تاریخی ایران در اکسپو دبی

«متاسفانه در برنامه ریزی های شرکت مادر تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عهده دار برگزاری اکسپو دبی است شاهد تکرار اشتباه های گذشته هستیم. مدل حضور فعالان گردشگری خصوصاً استانها در اکسپو دبی مشابه نمایشگاه کتاب تهران است که غرفه داران تنها به چینش کتاب ها و مراجعه خریداران بسنده می کنند.»
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، عباس مهدوی، فعال گردشگری با بیان این مطالب، در نقد مدل برنامه ریزی ایران برای حضور در اکسپو دبی نگاهی داشته به کارنامه سالن های ایران در اکسپوها و نمایشگاه های جهانی در گذشته و تاکید کرده که «سنتی و با مدلی همیشگی به اکسپو دبی نرویم. این نمایشگاه شش ماهه جایی برای حضور چند هتل و آژانس، کافه و رستوران و پذیرایی با گز و پولکی نیست.»
او در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته، نوشته است: «اکسپو دبی مهم ترین رویداد هم زمان با شروع فعالیت وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. در حقیقت جام جهانی صنعت گردشگری که مورد توجه همه کشورهای دنیا است. رویدادی که هر پنج سال یک دفعه برگزار می گردد و باتوجه به دوره زمانی شش ماهه برگزاری، مورد اقبال فعالان صنعت گردشگری قرار می گیرد. امسال دبی از مهرماه تا اسفندماه میزبان این رویداد جهانی است و تدارک گسترده ای برای میزبانی شایسته دیده است. بهره گیری مطلوب از اکسپو دبی مهم ترین دستور کار عزت الله ضرغامی در ایام نخست فعالیتش می تواند باشد. حضوری که نیازمند برنامه ریزی دقیق و توأم با شناخت از این بازار جهانی است.
جایی برای ایده های خلاقانه
نمایشگاه جهانی که به اختصار اکسپو نامیده می شود، نمایشگاهی معتبر و شناخته شده است که برای اولین بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس متولد شد. به سبب جایگاهی که اکسپو در بین کشورها کسب نمود، آنرا پس از جام جهانی فوتبال و المپیک، بعنوان سومین رویداد مهم بین المللی دنیا و المپیک ملل می نامند. آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان انجام شد و حالا بعد پنج سال این رویداد در دبی رقم می خورد.
اکسپو هر پنج سال یک دفعه راه اندازی و به مدت شش ماه میزبان گردشگران علاقمند بسیاری است. در این نمایشگاه تازه ترین دستاوردها، خلاقیت ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت کننده به نمایش درمی آیند. اکسپو دبی به مدت شش ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فرودین ۱۴۰۱ میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال قبل برگزار شود، اما به سبب شیوع ویروس کرونا به امسال موکول شد.
اشاره شده که اکسپو ۲۰۲۰ دبی ۱۸۰ کشور و میلیونها علاقمند را دور هم جمع خواهدنمود. در اکسپو دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴ متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است.
موضوع و تِم اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن ها، خلق آینده» انتخاب شده و رشد و مطرح شدن ایده های خلاقانه را دنبال می کند. یکی از نکات جالب توجه که بیان کننده اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت ها، ایده ها، اختراعات و سازه های مشهور و مهم بشری است. برج ایفل، نخستین ماشین تایپ، تلویزیون و حتی سس کچاب “هانز” نخستین بار در این نمایشگاه ها به جهانیان عرضه شدند.
تحقق پتانسل ها و استعدادهای بالقوه افراد و جوامع برای شکل دهی آینده، پویایی هوشمندانه تر و سازنده تر افراد و پایداری با رویکرد بهره برداری درست از منابع انرژی و آب همچون موضوعات فرعی اکسپو دبی محسوب می شوند که در کنار سرگرمی، نمایشگاه های هنری، باغ ها و فضای سبز، رستوران ها و کافه های گوناگون مورد توجه قرار گرفته است.
جایی برای روایت و قصه سرایی
مدل حضور فعالان گردشگری خصوصاً استانها در چنین رویدادهایی مشابه نمایشگاه کتاب تهران است که غرفه داران تنها به چینش کتاب ها و مراجعه خریداران بسنده می کنند، درحالی که رویداد نمایشگاهی گردشگری محل عرضه محصول نیست و نیازمند جریان سازی و اقناع مراجعه کننده است. آن چه در رویداد نمایشگاهی گردشگری باید اساس کار قرار گیرد درگیر کردن حس مشارکت و شعف در آگاهی مراجعه کنندگان برای دانستن بیشتر از ایران است.
متاسفانه در برنامه ریزی های شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عهده دار برگزاری اکسپو دبی است شاهد تکرار اشتباه های گذشته هستیم.
اکسپو دبی نمایشگاه نیست، بلکه رویدادی برای ایجاد دلربایی است. جایی برای روایت و قصه سرایی از داشته های متنوع ایران است. این قصه گویی نیازمند برنامه ریزی و شناخت از گردشگران این رویداد است، بطورمثال درحوزه غذا که برتری ایران در اکسپو شمرده می شود تنها ارائه غذاها همچون منو یک رستوران توجهی را برنمی انگیزد. غذا برتری ای است که می تواند برگ برنده ایران در بین کشورهای پرقدرت اکسپو باشد. غذاهای خلاقانه ایرانی که تعدادشان کم نیست می تواند روزهای شلوغی برای پاویون ایران رقم زند.
آن چه مهمست روایت شکل گیری این غذا و فرهنگی است که منجر به شکل گیری آن شده است. تصور کنید استان گیلان که استان خلاق غذا در ابعاد جهانی است با این تنوع که در دنیا کم نظیر است، در اکسپو دبی حضور یابد. تمدن غذایی گیلان اگر به درستی و همراه با معرفی آیین ها و رسوم مردمان شمالی در هنگام صرف غذا روایت شود، دل و دیده گردشگران را خواهد برد.
تعریف بسته های سفر
موضوع مهم دیگری که در این رویداد باید مورد توجه قرار گیرد تعریف بسته های سفر به ایران است. در صنعت گردشگری دوران ارائه تک محصول گردشگری به سر آمده است و دعوت برای سفر تمام اجزای آنرا در برمی گیرد.
نمی توان از گردشگری درمان در رویداد اکسپو سخن گفت و به حمل و نقل، اقامت، سرگرمی، خرید، تفریح، گشت های فرهنگی و تاریخی و دوران نقاهت بی توجه بود. آن چه توریست در رویدادی همچون اکسپو به آن نیازمند است، اعتماد و اطمینان از تمام مراحل حضور در ایران است. بدین سبب روایت بسته های سفر از اهمیت ویژه ای برخوردارست.
طرحی از پاویون ایران در اکسپو دبی