خطیب زاده اعلام کرد اعلام تاریخ جدید مذاکرات وین بعد از تغییر و تحولات

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در مسافرت اخیر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران بحث میانجی گری مطرح نبوده است، اعلام نمود: وزیر خارجه پاکستان روز پنج شنبه هفته جاری به تهران سفر خواهد نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده بامداد روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار انتشار یافته در رابطه با سفر وزیر خارجه پاکستان به برخی از کشورهای منطقه همچون ایران طی روزهای آتی اعلام کرد: این سفر به درخواست وزیر خارجه پاکستان در روز پنج شنبه صورت خواهد گرفت. ایشان طبق آنچه که اعلام شده به تعدادی از کشورهای منطقه سفر خواهند کرد و در روز پنج شنبه هم در مسافرت به تهران با همتای ایرانی خود و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان رایزنی و گفتگو خواهند داشت.
وی با اعلان اینکه مبحث اصلی این سفر حتما مسائل دوجانبه و خصوصاً مساله افغانستان خواهد بود، اشاره کرد: ایران بعنوان رکن رکین توسعه و امنیت در منطقه و بعنوان کشوری که تمام تلاش خویش را کرده که گفت وگوهای بین الافغانی را در افغانستان تسهیل کند طبیعی است که رایزنی هایی در سطوح مختلف با کشورهای مختلف همچون همسایه دراین زمینه داشته باشد و در مسافرت وزیر خارجه پاکستان به تهران هم یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و گفتگو تحولات افغانستان خواهد بود.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران و این که برخی این تحلیل را عرضه کرده اند که این سفر در امتداد انجام میانجی گری ژاپن بین ایران و تعدادی از دیگر کشورها همچون آمریکا صورت گرفته است، تأکید کرد: این سفر در پاسخ به سفر مدتی پیش آقای ظریف به ژاپن انجام شده است. بحث میانجی گری مطرح نبوده و در این سفر انجام نشده است. این سفر در قالب روابط دوجانبه ایران و ژاپن صورت گرفته و در آن مسائل دوجانبه و چندجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که تعدادی از رسانه های ترکیه اعلام نموده اند که بین تهران و آنکارا گفت وگوهایی در مورد بحث مهاجران افغانستانی و حرکت آنها به سمت ترکیه صورت گرفته است و آیا چنین گفت وگوهایی انجام شده است، گفت: خیر.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اجلاس بغداد و این که آیا ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و این موضوعی است که مدت ها برادران ما در بغداد اجرای آنرا پیگیری می کردند. ما حتما در سطح و کیفیتی که تصمیم می گیریم شرکت خواهیم کرد. ما منتظر دریافت جزئیات بیشتر در مورد این اجلاس از بغداد هستیم. باید دید جزئیات چگونه است و متناسب با جزئیاتی که دریافت می نماییم در این اجلاس شرکت و حضور خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در پاسخ به این پرسش که آیا آقای رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران در نشست بغداد شرکت خواهد کرد، اشاره کرد: همانطور که گفتم این که تصمیم گیری در مورد این که در چه سطحی شرکت نماییم منوط به جزئیات بیشتری است که دریافت نماییم و بعد از آن که جزئیات بیشتر را دریافت کردیم در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد. باید ببینیم که دستور کار این اجلاس دقیقا چیست و چه هیأت هایی حضور خواهند داشت.
وی با اعلان اینکه اجلاس بغداد وقتی پربارتر خواهد بود که به شمول تمام کشورهای منطقه باشد، اظهار داشت: در مورد تصمیم گیری در سطحی که در اجلاس بغداد شرکت می نماییم باید منتظر دریافت جزئیات بیشتر باشیم.
خطیب زاده همینطور تاکید کرد: ما نقش منطقه عراق را نقش برجسته ای می دانیم و تلاش داریم که این نقش ایفا شود.
وی همینطور در پاسخ به این پرسش که روز گذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ آقای ظریف در یک پیام ویدئویی خداحافظی کردند و این که برنامه ایشان برای آینده چیست، تصریح کرد: آقای ظریف عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و طبیعی است که پس از اتمام مسئولیت شان در دولت به وظایف خود در دانشگاه برگردند و انشاءالله بعنوان یک استاد بصورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران با احمد مسعود در دریای پنج شیر ارتباط و گفت وگویی داشته اظهار داشت: همانطور که قبل از این گفتم باز هم تکرار می کنم که ما با همه طرف ها و گروه ها در افغانستان در ارتباط هستیم.
وی افزود: افغانستان خسته از اشغالگری، جنگ، خونریزی، افراط گری و برادرکشی است و ما تمام تلاش خویش را به کار گرفته ایم که افغانستانی آرام تر و با صلح و ثبات بیشتری ساخته شود و حتما و حتما گفت و گو و چاره سیاسی چاره پایدارتری در رابطه با مبحث افغانستان است و تاریخ افغانستان هم نشان داده است که تنها مسیر صلح، انجام گفتگو بین گروه های مختلف افغانستانی است.
خطیب زاده با اعلان اینکه آنچه که ما در ایران در رابطه با مبحث افغانستان موضع گیری می نماییم برپایه حقیقت هاست نه برپایه برخی زد و بندهایی که برخی پشت درهای بسته انجام می دهند، اضافه کرد: افغانستان تنها در مسیری به صلح و ثبات می رسد که دولتی فراگیر با رعایت حقوق تمامی مردم افغانستان و با در نظر گرفتن ترکیب قومیتی آن و خواسته مردم افغانستان شکل بگیرد و همانطور که قبل از این هم گفته ایم طالبان قسمتی از آینده افغانستان است.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری ها جهت شرکت شهروندان ایرانی در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی و این که آیا ایران تصمیمی گرفته است، اظهار نمود: در سفری که من به عراق داشتم با وزیر موقوفات و فرهنگ عراق گفت وگوهایی در مورد اربعین داشتیم. سفیر ما در عراق هم با مقامات عراقی دراین زمینه ملاقات هایی در این ارتباط داشته و این قضیه پیگیری شده است. تعدادی از توافقات بصورت اولیه انجام شده است. البته باید توجه داشت شرایط اپیدمی کرونا جدی است و باید دید آیا امکان دارد که بصورت محدود هم که شده برخی از عاشقان دوده در این راهپیمایی حضور داشته باشند یا خیر. تمام تلاش وزارت خارجه در این راستا بوده است که با رعایت سلامت مردم و توجه به شرایط کرونا اگر امکان دارد این اتفاق بیفتد و موضوعی است که باید در جریان تعامل بین بخش های مختلف همچون مسئولان سلامت در مورد آن تصمیم گیری شود و دید که آیا در قالب پروتکل ها این مساله قابل انجام است یا نه و تمام تلاش ما و دیگر مسئولان این بوده که دراین زمینه کمک نماییم.
این دیپلمات ارشد کشورمان همینطور در مورد صحبت های روز گذشته آقای امیرعبداللهیان در رابطه با مبحث برجام و این که ایران اجازه نخواهد داد مذاکرات وین فرسایشی شود، اظهار کرد: این که در مورد زمان برگزاری دور جدید مذاکرات در وین تصمیم گیری شود این یک امر طبیعی است و صورت خواهد گرفت.
وی افزود: زمان به نفع برجام نیست به سبب نقض کامل برجام توسط آمریکایی ها و عدم پایبندی کامل طرف های اروپایی و طرف های برجام به تعهدات خود در رفع تحریم ها.
خطیب زاده با اعلان اینکه در این چارچوب زمان به نفع برجام نیست، اشاره کرد: اقدامات جبرانی ایران در قالب برجام صورت گرفته و باید طرف های مقابل بدانند که انتظار ما تا ابد نخواهد بود و در طول این مدت از مقامات جدید آمریکا چیزی جز حرف ندیده ایم و آنها متأسفانه مسیر شکست خورده دولت قبلی آمریکا را ادامه داده اند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مذاکرات احیای برجام نباید فرسایشی شود. ما از همان اول هم بر این مساله تاکید کرده ایم و باید در قالب زمان بندی و معیار مشخصی به پیش رود و اگر طرف های مقابل واقع نگرانه در پای میز مذاکرات حضور پیدا کنند بطور قطع مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در رابطه با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد میزان غنی سازی ایران اظهار نمود: آنچه که ایران انجام داده تمامی در قالب مقررات و پایبندی به پادمان و NPT بوده است و این ها با بیان قبلی به آژانس انجام شده است. تمام فعالیت ها زیر نظر آژانس بوده است و هیچ فعالیت غیراعلام نشده ای وجود ندارد. تمام کارهای ما با اهداف صلح آمیز صورت گرفته و همانطور که گفتم آژانس در جریان آن بوده است.
خطیب زاده با اعلان اینکه اینگونه بیانیه های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست، تاکید کرد: این بیانیه ها سازنده نیست، این بیانیه ها غیرحقوقی و سیاسی هستند. این سه کشور باید پاسخ دهند که پس از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت واشنگتن ضد مردم ایران و تروریسم اقتصادی که ضد مردم ایران در زمینه های مختلف انجام داد کجا بودند. در مقابل این اقدامات چه اطلاعیه ای دادند و چه اقدامی کردند. طرف های اروپایی در بی عملی مثال بارزی هستند و بهترین مسیری که کشورهای اروپایی می توانند در راه احیای برجام طی کنند عمل به تعهدات خودشان در مقابل برجام و ایران است.
وی افزود: در این مدتی که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفت وگوهای وین درحال انجام بوده هیچ اقدام مثبتی از جانب کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام انجام نشده است و کشورهای اروپایی به جای تکرار این موهومات به تعهدات خود عمل کنند. ایران حداقل به تعهدات خود ذیل پادمان عمل کرده است و آنها به هیچ تعهدی به جز اظهارنظرهای سیاسی، غیرسازنده و غیرمسئولانه عمل نکرده اند. ما تلاش داریم که گفت وگوهای وین گفت وگوهای معناداری باشد. طرف های مقابل به حقیقت ها توجه نمایند و برپایه این دیدگاه که باید به تعهداتشان عمل کنند به وین بیایند.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود در پاسخ به سوالی در مورد به رسمیت شناختن طالبان از جانب ایران و این که در چه صورت این اتفاق می افتد، اظهار داشت: ما اساسا هم اکنون در آن مرحله نیستیم. حالا در مرحله ای هستیم که باید تلاش نماییم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد که بازتاب دهنده تمام حقیقت های افغانستان و ترکیب قومی و مردمی افغانستان از اندیشه های مختلف باشد. اگر دولت فراگیر آتی افغانستان بازتاب دهنده این مسائل باشد می تواند این مسیر را تسهیل کند. این که ما هم اکنون بخواهیم در مورد دولت آینده افغانستان تصمیم بگیریم زود است. آنچه که هم اکنون برای ما اولویت دارد حفظ جان، مال و ناموس مردم افغانستان و انجام گفت وگوهای فراگیر بین گروه های مختلف افغانستانی و شکل گیری دولتی فراگیر در این کشور است.
خطیب زاده همینطور در این جلسه در خصوص آخرین تحولات افغانستان هم اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران بصورت نزدیک آخرین رویدادها و تحولات در افغانستان را رصد می کند. با تمامی طرف ها و گروه ها در افغانستان در تماس مستمر و گفتگو است.
وی با اعلان اینکه ما از تمامی طرف ها دعوت می نماییم که از خشونت پرهیز کنند و به سمت ثبات و ایجاد صلح در افغانستان حرکت کنند، اظهار داشت: از آنها دعوت می نماییم از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه ای از افغانستان برای ایجاد تشکیل دولتی فراگیر در امتداد خواسته های مردم افغانستان استفاده کنند. از آنها می خواهیم که از این فرصت برای تشکیل دولتی شفاف، مسئول و پاسخگو که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی، قومیتی و خواسته های مردم افغانستان است استفاده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور با اعلان اینکه تاریخ افغانستان نشان میدهد که بحران در این کشور راهکار نظامی ندارد، افزود: هیچ راهکار نظامی برای حل و فصل مسائل افغانستان وجود ندارد و همه گروه ها در افغانستان ضمن پرهیز از توسل به خشونت بوسیله مذاکره و گفت و گو موضوعات در این کشور را حل و فصل کنند. ایران همانطور که قبل از این بارها گفته ایم آماده همکاری با تمام گروه های افغانستانی برای تسهیل این گفت وگوها و حصول این توافق است.
خطیب زاده با اعلان اینکه ایران در ۴۰ سال قبل همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال و ناموس مردم افغانستان تاکید دارد، اظهار داشت: ما از انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان به دولتی فراگیر استقبال می نماییم و امیدواریم شورای هماهنگی تشکیل شده در این کشور بتواند در راه تحقق صلح در این کشور همسایه حرکت نماید.
وی با اعلان اینکه باتوجه به شرایط موجود در افغانستان موج جدیدی از مهاجران شکل گرفته است، اظهار نمود: این مساله لزوم تداوم کمک های بشردوستانه و نقش آفرینی موثر سازمان های بین المللی در مساعدت برای کاهش آلام و مشکلات مردم افغانستان را می طلبد و همکاری و کمک با کشورهایی که با این مساله مواجهند را دوچندان می سازد.
سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه همینطور در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان در مورد ارسال سوخت از جانب ایران به لبنان و همینطور خبر انتشار یافته در خصوص این که هزینه این سوخت ارسالی توسط تجار شیعه لبنانی پرداخت شده است، تصریح کرد: تجارت عادی در زمینه های مشروعی مثل انرژی یک تصمیم حاکمیتی و یک تصمیم عادی مرسوم می باشد و ما برپایه تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان و مشتریانمان نفت و فراورده های آنرا می فروشیم. در این مقطع خاص شاهد رنج طراحی شده ضد مردم لبنان هستیم. مردم لبنان مردم پرغروری هستند که متأسفانه با زد و بندهای سیاسی و طراحی های انجام شده پشت پرده عناصر صهیونیستی گرفتار مضیقه شده اند. ما بعنوان کشوری که سال ها تحت تحریم های یک جانبه بوده ایم می دانیم که تعدادی از کشورها گرفتار اعتیاد به تحریم هستند و از درد و رنج ملت ها برای تحقق اهداف نامشروع سیاسی خود استفاده می نمایند و ایران در کنار دیگر کشورها اجازه نمی دهد که نظام سلطه چنین اقداماتی را انجام دهد.
خطیب زاده اضافه کرد: آنچه که فروخته و خریداری شده یک مبحث طبیعی است و ما اعلام آمادگی می نماییم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد به غیر از خریداری که توسط تجار لبنانی انجام شده است حاضریم که سوخت به دولت این کشور بفروشیم.
وی همینطور در ادامه این جلسه در مورد بحث مهاجران افغانستانی به ایران و نگاه ایران به این مساله اشاره کرد: ایران در ۴۰ سال قبل میزبان چندین میلیون مهاجر افغانستانی بوده است. مردم افغانستان همسایه ما هستند، در زمینه تمدنی ما قرار دارند. پیوستگی عمیقی بین دو ملت وجود دارد و تلاش نموده ایم که شرط همسایگی را همواره به جا آوریم.
وی اضافه کرد: هم اکنون انتظار ما از تمام طرف های افغانستانی این است که جان، مال و ناموس مردم، ابنیه ها و دستاوردهای علمی را حفظ کنند و فضا را برای حضور مردم افغانستان در کشور خودشان فراهم آورند و ما هم تلاش خواهیم کرد که همه کمک های ما به این سمت برود که مردم افغانستان در محل زندگی خود شرایط آرامی را جهت زندگی داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در ارتباط با نوع عملکرد آمریکایی ها در افغانستان اظهار نمود: آنچه که در زمینه افغانستان طی دو دهه گذشته می بینیم یک درس بزرگ برای کسانی است که امنیت خویش را به آمریکا گره زده اند و فکر می کنند که آمریکا امنیت آنها را تأمین می کند. واشنگن بارها ثابت کرده که حتی منافع متحدینش هیچ اهمیتی برای این کشور ندارد. آمریکا به افغانستان آمد بعنوان یک متجاوز و ورودش به افغانستان مصیبت بود و دیدیم که خروجش هم با چه افتضاحی همراه بود و این یک درس تاریخی برای همه است و بار دیگر نشان میدهد که به علل مختلف آمریکا غیرقابل اعتماد است. آمریکایی ها هر کجا که رفته اند به جای این که صلح و امنیت بیاورند ویرانی به همراه آورده اند. متأسفانه این روزها تصاویری از افغانستان منتشر گردید که دل هر کسی را به درد آورد. من خودم نتوانستم تعدادی از این تصاویر را تا آخر ببینم و این تصاویر و اتفاقات شرم تاریخی برای کسانی است که مدعی حقوق بشر هستند و لب از لب باز نمی کنند مگر این که بخواهند تجاوزات و جنایات خویش را توجیه کنند.
وی با اعلان اینکه تحولات افغانستان بار دیگر افول آمریکا در عرصه بین المللی را نشان داد و این که این مساله بیشتر از پیش تسریع شده است، افزود: سفارش ما به دولت آمریکا این است که به حقوق ملت ها و حقوق بین الملل احترام بگذارد.
خطیب زاده اضافه کرد: به رغم میراث شومی که آمریکا در منطقه به جای گذاشته ایران همه تلاش خویش را کرده و می کند که منطقه آرام همراه با صلح و آرامش داشته باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد نگاه ایران درباب مقاومت شکل گرفته در دره پنج شیر اظهار نمود: ما همه طرف ها در افغانستان را به خویشتن داری، گفتگو و چاره سیاسی دعوت می نماییم. هر آنچه که در افغانستان رخ دهد و بخواهد به دولت باثبات بیانجامد باید دولتی باشد که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی، قومیتی و گروه های مختلف افغانستان باشد. دولتی باشد که همه اقوام و گروه های مختلف افغانستانی در آن حضور داشته باشند و این حاصل نمی گردد مگر بوسیله گفت وگوهای سیاسی و اصیل بین الافغانی.
خطیب زاده در ادامه با اعلان اینکه موضع ایران در مورد تحولات افغانستان ثابت بوده و ما همواره تلاش نموده ایم که گفت وگوهای بین الافغانی را تسهیل نماییم، افزود: در این راستا ما به تمامی گروه های افغانستانی دسترسی داریم و تلاش داریم که اختلافات و شکاف ها را کاهش دهیم و گفت وگوها را تسهیل نماییم تا افغانستان به امنیت و آرامش برسد چون که معتقدیم ثبات در این کشور بوسیله جنگ و خونریزی حاصل نمی گردد و تجربه تاریخی این را نشان داده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد حمایت ایران از گروه های نخبه در افغانستان که احیانا در معرض خشونت طالبان قرار خواهند گرفت، اظهار داشت: ما همه تلاش داریم که گروه های نخبه در افغانستان در کنار دیگر مردم این کشور از خشونت های احتمالی در امان باشند و هر کجا لازم بوده تمامی مساعی خویش را دراین زمینه به کار برده است. ایران این کار را بدون سروصدا انجام داده و باز هم انجام می دهد و ما تلاش داریم که خشونت در افغانستان به حداقل ممکن برسد.
وی همینطور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضد ایران اظهار داشت: رژیم صهیونیستی موجودیتی نامشروع و برآمده از ترور است و جز خشونت، ترور و ناامنی چیزی نمی شناسد. هیچ طرفی در نظام بین الملل نیست که نداند که این رژِیم با چه توطئه ها و طراحی هایی بصورت نامشروع بر سر کار آمده است و با ریختن چه خون هایی ادامه حیات می دهد. این رژیم حالا در حضیض مشروعیت به سر می برد و اینگونه اظهارات هم فرافکنی است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در مورد نحوه خروج این کشور از افغانستان و بیان تعدادی از اظهارات خصمانه ضد ایران همچون ترور شهید سلیمانی گفت: آنچه که از زبان مفسر فعلی شبکه فاکس نیوز و وزیر امور خارجه سابق و افراطی آمریکا مطرح گردیده است و البته جای تأسف دارد. در موقعی که ایشان وزیر خارجه بودند در همان زمان جواب های لازم به ایشان داده شد. خود آمریکایی ها می گویند که دولت ترامپ جمع رذایل بوده و این فرد در آن جمع سرشناس بوده و خود وی بارها اعتراف کرده که استاد دزدی، تقلب و همه چیزهایی است که در سرویس اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ساری و جاری است. ایشان نمی داند و یا به ایشان گفته نشده است که برای ما شهادت در راه خدا بالاترین فوز عظیم است. صلح سازترین سردار منطقه به دست اشقیا به شهادت رسیده و ما بارها اعلام نموده ایم که اجازه نمی دهیم کسانی که در این ترور ناجوانمردانه مشارکت کرده اند، به این مساله مبادرت کرده اند، در رابطه با آن تصمیم گرفته اند و آنرا اجرا کرده اند بدون کیفر بمانند و آنچه که در عین الاسد انجام دادیم پاسخ به تعدی آنها بود نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی.
وی با اشاره به پیگیری های مکرر ایران در خیلی از نشست ها و گفت وگوها در رابطه با این ترور ناجوانمردانه و پرونده این مساله اظهار نمود: ما به مفسر فعلی فاکس نیوز سفارش می نماییم که حواسش باشد که در چه حوزه هایی صحبت می کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتفاقات رخ داده برای یک شهروند ایرانی در یکی از زندان های سوئد و پیگیری سفارت ایران در سوئد و وزارت خارجه دراین زمینه اظهار کرد: آنچه که در سوئد درحال جریان است یک طراحی است که توسط گروهک منافقین صورت گرفته است و متأسفانه دادگاه سوئد به یکسری داستان و مستندسازی و شاهد سازی دروغی که همه از جانب یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است و این نشان میدهد که چه طراحی پشت این داستان است.
خطیب زاده با اعلان اینکه گروهک منافقین طی این سال ها مبادرت به ترور ۱۷ هزار شهروند ایرانی کرده و دست آن به خون ۱۷ هزار قربانی ترور آلوده است، اضافه کرد: جای تأسف دارد که دادگاه سوئد برپایه این طراحی در حال انجام می باشد. ما این روند را مخدوش می بینیم و طراحی شده می دانیم به ویژه در زمانی که تغییر دولت در ایران در حال انجام می باشد. با طرف های سوئدی دراین زمینه گفت وگوهایی در مورد آنچه که رخ داده داشته ایم. اعتراض شده است. سفیر ما در سوئد پیگیری هایی را دراین زمینه انجام داده است. ما هم در تهران پیگیری هایی داشته ایم. آقای نوری ماه ها بصورت غیرقانونی در بازداشت بوده است و ما از تمام ابزارهای دیپلماتیک خود برای استیفای حقوق ایشان استفاده می نماییم. دولت سوئد و دادگاه سوئد باید بداند که قسمتی از ماشین تبلیغاتی گروهک منافقین شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در رابطه با برجام و مذاکرات وین و انتخاب هایی که آمریکا با آن مواجه می باشد، اظهار داشت: از روزی که آمریکایی ها سرکشانه از برجام خارج شدند و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند همه طرف ها انتخاب های مختلفی داشتند و ما هم برپایه منافع و تعهدات خود حق تصمیمات مختلف داشتیم و در این راستا اقدامات جبرانی انجام دادیم.
وی اظهار داشت: آنچه که مهم می باشد این است که آمریکایی ها با اقدامات خود سرنوشت برجام را در هاله ای از ابهام قرار داده اند و نشان داده اند که حتی به امضای رئیس جمهور خود پایبند نیستند.
خطیب زاده افزود: ما سفارش می نماییم که همه طرف ها به این مساله توجه نمایند که حق انتخاب برای همه طرف ها وجود دارد و ما هم برپایه منافع خود عمل می نماییم.
سخنگوی وزارت خارجه همینطور در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان بعدی مذاکرات وین و تعدادی از مسائلی که دراین زمینه مطرح گردیده است، گفت: پیشتر هم اعلام نموده ایم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران درحال وقوع است ممکنست برخی تغییرات صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: البته مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام نموده و طرف های مقابل به هیچ وجه نباید به دنبال سوء محاسبات باشند. باید بدانند که مواضع ما تغییر نکرده و رفع موثر تحریم های آمریکا و پایبندی کامل طرف های دیگر برجام به تعهداتشان دراین زمینه بعنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.
خطیب زاده افزود: تاریخ جدید مذاکرات وین بعد از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه مطبوعاتی که بصورت آنلاین و برخط برگزار شده بود در ابتدای سخنان خود با تسلیت ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، روز پزشک را هم گرامی داشت و بر ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی از جانب همگان تاکید کرد. او همین طور فرا رسیدن روز کارمند را هم تبریک گفت.