ثبت ملی دودکش دانشگاه بوعلی

به گزارش آبنما کار همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اعلام نمود: دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه در حوزه میراث صنعتی استان ثبت ملی شده اند.
علی مالمیر با حضور در دفتر ایسنا به مناسبت هفته میراث فرهنگی، بیان نمود: یکی از مهم ترین و ذاتی ترین رسالت های میراث فرهنگی حفاظت، احیاء و معرفی مواریث فرهنگی شامل اشیاء منقول، غیرمنقول، میراث تاریخی، میراث ناملموس و میراث طبیعی است.
وی در گفتگو با ایسنا، افزود: در حوزه میراث منقول در استان همدان ۲۳ هزار شیء موزه ای وجود دارد و بخشی از آثار هم در دیگر موزه های کشور نگهداری می شوند و این آثار می توانند در تداوم کاوش ها افزایش یابند.
مرمت بیشتر از ۱۷ هزار اثر تاریخی طی هشت سال گذشته
مالمیر بیان نمود: از سال ۹۳ تا ۹۹ بیشتر از ۱۴ هزار و ۷۰۰ مورد از این اشیاء موزه ای و اموال فرهنگی ساماندهی شده و ۱۷ هزار و ۵۶۹ مورد مرمت صورت گرفته است به همین علت وجود مخزنی امن با استانداردهای بین المللی برای استان همدان لزوم دارد که علاوه بر این استان می تواند برای غرب کشور هم کارکردهای داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه مخزن امن از استانداردترین و باکیفیت ترین مخازن است و موزه منطقه ای غرب کشور هم با حدود ۸۵۰۰ مترمربع فضا با سرعت خوبی نسبت به سایر موزه های منطقه ای مراحل ساخت خویش را طی می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ضمن اشاره به وجود بیشتر از ۲۱ موزه در سطح استان همدان مطرح کرد: در حوزه حفظ، احیاء و مرمت بناهای تاریخی در سالهای ۹۳ تا ۹۹ افزون بر ۳۶۷ مورد پروژه مرمتی داشتیم که در سال ۹۶ تعداد پروژه های مرمت به ۱۰۳ عدد رسید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از مجموعه داران خصوصی حمایت می نماییم، مطرح کرد: از افرادی که مجموعه ای برای عرضه و تبدیل به موزه دارند، استقبال کرده و از آنها حمایت می نماییم.
شهرداری در مرمت بناهای تاریخی مسئول است
وی ضمن اشاره به این که احتیاج به مرمت بناهای تاریخی اهمیت زیادی دارد، اظهار نمود: یک سازمان به تنهایی نمی تواند این وظیفه را انجام دهد و سایر دستگاه ها مانند شهرداری در این رابطه مسئول هستند؛ همینطور مردم بعنوان مالکان حقیقی این گونه بناها مطرح می شوند.
مالمیر در ادامه مطرح کرد: در حوزه تصویب حرائم آثار تاریخی از نظر تعداد حرائمی که مصوب شده یک چهارم آن در طول سالهای ۹۶ تا ۹۹ صورت گرفت و تعداد گمانه زنی و تعیین اسناد حریم بخصوص در محوطه های تاریخی با شتاب بالا شکل گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان تصریح کرد: ۱۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در استان همدان شناسایی شده که ۱۱۰۰ اثر شامل میراث ملموس و ناملموس و طبیعی به ثبت ملی رسیده و از این تعداد ۱۶۸ اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است.
ثبت ملی دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه
وی ضمن اشاره به این که دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه در حوزه میراث صنعتی ثبت ملی شده اند، خاطرنشان کرد: با تأمین اعتباری که سال جاری صورت گرفت فاز اول دستکند سامن در هفته دولت راه انداری می شود و در دستکند ارزانفود هم زیرساخت های لازم را فراهم خواهیم کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تاکید بر این که مانعی برای ثبت جهانی کاروانسرای تاج آباد وجود ندارد، تصریح کرد: موانعی که در اطراف این بنای پرارزش است باید بعد از ثبت برطرف شود و مانعی برای ثبت بنا نیست.
احتمال فصل بعدی کاوش هگمتانه سال جاری یا سال آینده
وی درباره عملیات های کاوش در استان هم بیان نمود: سال قبل یکی از مهم ترین فصل های کاوش تپه هگمتانه انجام شد و امیدواریم سال جاری یا سال آینده با تأمین اعتبار فصول بعدی کاوش را در این محوطه پرارزش ادامه دهیم. علاوه بر این هم اکنون کاوش معبد لائودیسه نهاوند که یکی از مهم ترین محوطه های استان به حساب می آید، در حال انجام می باشد.
مالمیر درباره پروژه عملیات کاوش در منطقه جهان آباد فامنین هم اظهار داشت: عملیات نجات بخشی در مجموعه جهان آباد صورت گرفته که جزء معدود یا تنها عملیات نجات بخشی در کشور بود که منجر به حفظ اثر شد و اقدامات حفاظتی هم در این مجموعه انجام شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هم با حضور در دفتر ایسنا، ضمن اشاره به روند کار ثبت پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی از هگمتانه تا همدان»، اظهار داشت: این پرونده روال خوبی دارد و با عنایت به حجیم بودن کار، نیازمند زمان است.
سیده مریم مختاری موسوی درباره اهمیت احیاء بناهای تاریخی مطرح کرد: احیاء بناهای پرارزش و تغییر کاربری جدید گردشگری در شأن آنها می تواند به حفظ بناها کمک شایان توجهی کند و بعنوان نمونه برای حمام حاجی و حمام قلعه این اتفاق افتاده است.
کاروانسرای روحیه به فضای اقامتی و فرهنگی تبدیل می شود
وی افزود: مالکان بخش خصوصی تمایل زیادی به احیاء بناهای خود دارند؛ بعنوان مثال مالکان کاروانسرای روحیه در مجموعه بازار سنتی همدان در امر مطالعه تغییر کاربری بنا مشارکت داشتند تا به فضای اقامتی و فرهنگی تبدیل گردد.
مختاری موسوی ضمن اشاره به این که در جهت پشتیبانی از بافت های تاریخی تفاهمنامه هایی با مالکان بخش خصوصی منعقد می نماییم، اعلام نمود: هفته گذشته مرمت هشت بنای شهر همدان که مالک خصوصی دارند ابلاغ گردید.

منبع: