تخریب شیرهای میدان حر و پاسخ میراث فرهنگی

به گزارش آبنما کار به دنبال تخریب مجسمه های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می گوید: مرمت این مجسمه ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.
در جریان مرمت شیرهای میدان حر تهران توسط شهرداری، شیرهای میدان تخریب شدند. مرتضی ادیب زاده به ایسنا اظهار داشت: مجسمه میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم زاده ارژنگ، در ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می شود. ازاین رو شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.
او اضافه کرد: بامداد امروز (سه شنبه چهارم خردادماه) بمحض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف گردید تا بررسی و اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد.
وی در مورد میزان تخریب و صدمه واردشده به مجسمه های میدان حر تهران اظهار داشت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی ها را انجام نداده اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان داده است تخریب هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان بعد از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.
شیرهای تخریب شده در جریان مرمت. این عکس را معاون میراث فرهنگی تهران در اختیار ایسنا قرار داده است

منبع: