آبنما کار گزارش می دهد؛ شاه دژ عرصه تاخت وتاز و ساخت وساز نیست

آبنما کار: قلعه سنگی «شاه دژ» بااینکه در لیست میراث ملی ثبت شده اما با راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین و نصب دکل های مخابراتی و اطلاعاتی نه تنها به حریم آن تجاوز شده، بلکه ضمن تغییر کاربری فضای کوه صفه و خدشه دار شدن منظر این کوه، به خود قلعه نیز لطمه رسیده است.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، قلعه شاه دژ، دژی نظامی بر فراز قله کوه صفه است که حیات در آن برمبنای جستجوهای دیرینه شناسی در سه مقطع تاریخی شامل دوره ساسانی، قرون اولیه اسلامی و دوره سلجوقی تداوم داشته و بعد از سقوط قلعه توسط سلجوقیان، اثری از حیات در آن دیده نشده است. این قلعه که سال ۱۳۸۴ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده، در زمان سلجوقیان با ورود یکی از طرفداران حسن صباح به نام «عبدالملک عطاش» به یکی از قلعه های اسماعیلیان تبدیل و پس از درگیری میان سپاهیان ملکشاه سلجوقی و عبدالملک عطاش ویران شد.

تجاوز به حریم و عرصه‌ی قلعه شاه دژ که ساختاری سنگی و لایه لایه دارد، از زمانی شروع شد که نام کوه صفه بعنوان منطقه نمونه گردشگری مطرح و راه اندازی تله کابین آغاز شد؛ کمی بعد، این تجاوز با نصب دکل های مخابراتی و اطلاعاتی قدمی قبل تر رفت و درنهایت با راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین بر روی دیواره های قلعه‌ی تاریخی شاه دژ، لطمه ها به این محوطه‌ی تاریخی افزون شد؛ بر این نگرانی ها، سوژه راه اندازی هتل هما نیز اضافه می شود اگرچه، هنوز اقدامی جدی برای راه اندازی آن صورت نگرفته است.

در گزارش پیش رو، خبرنگار ایسنا نظرات فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، احمد رضایی شهردار منطقه پنج اصفهان، محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان، فریبا سعیدی سرپرست تیم کاوش دیرینه شناسی در محوطه شاه دژ، علی معینی مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان، علمدار علیان رئیس اداره دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و اصغر خیامیان مدیرعامل گروه های هتل هما را درباره حواشی این قلعه و آخرین وضعیت آن جویا شده است:

ساخت وساز در عرصه‌ی شاه دژ مجاز نیست

فریدون اللهیاری، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می گوید: آن زمان که سوژه راه اندازی تله کابین و تله سیژ و بحث تعیین صفه بعنوان منطقه گردشگری پیش آمد، قلعه شاه دژ به ثبت ملی رسیده بود ولی عرصه‌ی آن تعیین نشده و کاوش ها و مطالعات دیرینه شناسی نیز پس از ثبت شدن قلعه انجام شد.

وی ادامه می دهد: جایی که دکل های مخابراتی نصب شده اند، عرصه‌ی قلعه‌ی شاه دژ است و ساخت وسازهایی که در عرصه‌ی شاه دژ انجام شده مجاز نیست. بااینکه حریم شاه دژ تعیین نشده ولی عرصه‌ی آن کاملاً مشخص است و راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین در عرصه اتفاق افتاده و مداخلاتی که در عرصه صورت گرفته، به لحاظ قانونی اشکال دارد؛ چونکه هرگونه مداخله در عرصه بناهای تاریخی باید با نظر سازمان میراث فرهنگی و حسب دستوراتی باشد که ارائه می شود ولی ایستگاه چهارم تله کابین در داخل دیواره های قلعه شاه دژ استقرار پیداکرده و این مداخله منجر به لطمه شده است؛ ضمن اینکه دکل های مختلفی که آنجا نصب شده باید جمع آوری شوند ولی این مساله که آیا حذف این الحاقات مقدور بوده یا نبوده به هر حال فعلاً انجام نشده است.

اللهیاری تصریح می کند: در جریان زمانی که راه اندازی تله کابین آغاز شد نیستم و نمی دانم سازمان میراث فرهنگی چه کار کرد ولی بعدازآن، ما به لحاظ حقوقی این مساله را در محکمه‌ی قضایی مطرح کردیم که در حال پیگیری است، البته آن زمان هم می توانستند ازنظر حقوقی پیگیری کنند و من نمی دانم حالا چرا این اتفاق نیفتاده است.

وی می افزاید: میراث فرهنگی هیچ مجوزی را برای تبدیل صفه به منطقه نمونه گردشگری صادر نکرده ولی مصوبه دولت را دارد. به هر حال این اقدامات به ارائه‌ی طرحی نیاز دارد که تمام ضوابط مربوط به بحث میراث فرهنگی و محیط زیست را رعایت کرده باشد و ضمن ستاندن استعلام دستگاه های مختلف، روندها و فرآیندهای قانونی آن باید طی شود.

امور شاه دژ در اختیار ما نیست

اگرچه کوه صفه در منطقه پنج شهرداری اصفهان واقع است اما احمد رضایی، شهردار این منطقه می گوید: کوه صفه در منطقه پنج واقع است ولی امور شاه دژ در اختیار اداره میراث فرهنگی و سازمان نوسازی بهسازی شهرداری است و منطقه کار مستقلی روی آن انجام نمی دهد. در مورد سوژه هتل هما هم اگر قرار باشد اتفاقاتی بیفتد باید بوسیله شهرداری مرکزی صورت بگیرد؛ درواقع تصمیم درباره هتل هما یک تصمیم کلان است.

داستان شاه دژ طولانی است

شهردار منطقه پنج، در حالی امور شاه دژ را به این شهرداری مرتبط نمی داند که محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان، یکی از افراد دخیل در اجرایی نشدن راه اندازی هتل هما در منطقه کوه صفه را یکی از شهرداران پیشین می داند.

فیض، هم چنین با وجود ادعای شهردار منطقه پنج در خصوص اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان باید پاسخگوی مباحث در رابطه با شاه دژ باشد، امور شاه دژ را نامرتبط با این سازمان می داند. فیض تصریح می کند: شهردار منطقه پنج باید در مورد شاه دژ پاسخ بدهد، البته داستان شاه دژ طولانی است و در حیطه کاری من هم نیست ولی قبلاً تقاضایی برای ساخت هتل در این منطقه وجود داشت و بودجه سنگینی هم روی آن آوردند.

وی ادامه می دهد: این مساله در چندین مرحله عنوان شد و ایرادهای مختلفی درباب آن ارائه شد که بعضی از این ایرادها هم به حق بود. به هر حال پیگیری های زیادی انجام شد و فعلاً راه اندازی آن مطرح نیست و یکی از افرادی که درباب راه اندازی هتل هما زیر بار امضا نرفت آقای سرهنگ، شهردار سابق منطقه پنج بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: هم اکنون ساخت وسازی در منطقه شاه دژ صورت نمی گیرد و تمام ساخت وسازها مربوط به دوره‌ی پیش از ماست. من اطلاع دقیقی درباره ایستگاه شماره چهار تله کابین ندارم و این کار تخصصی است و باید بررسی شود اما شخصاً اعتقاد جدی به مباحث میراثی دارم و اعلام می کنم کار غیر قاعده و قانونی انجام نخواهیم داد و حتما مباحث فنی و فرهنگی و میراثی را می بینیم. چنین چیزی نیست که خودمان همین طوری کاری را انجام دهیم.

وی می افزاید: این نکته مهم می باشد که ما هر کاری بخواهیم انجام بدهیم، اول از همه باید اصول فنی را رعایت نماییم. اگر حریم و عرصه شاه دژ تعیین شود بطور قطع ساخت وسازها در حریم انجام نخواهد شد.

محوطه شاه دژ به کاوش نیاز دارد

فریبا سعیدی، سرپرست تیم کاوش دیرینه شناسی در محوطه شاه دژ نیز ضمن تائید لطمه های وارده به ارگ مرکزی شاه دژ، می گوید: تابحال دو فصل کاوش در منطقه شاه دژ انجام شده که یک فصل در سال ۸۳ بوده و یک فصل را هم در سال ۹۵ بر روی ارگ مرکزی کارکردیم.

وی ادامه می دهد: این کاوش ها برمبنای برنامه ای از طرف دفتر طرح ساماندهی ناژوان و صفه صورت گرفت. آن زمان دفتر ناژوان و صفه، طرح ساماندهی ناژوان و صفه، قصد معرفی قلعه شاه دژ را داشت تا آنرا بعنوان یک جاذبه گردشگری مطرح کند و همان زمان دکل های تله سیژ در حال راه اندازی بود.

سعیدی خاطرنشان می کند: درواقع پیشنهاد دفتر طرح ساماندهی ناژوان و صفه بود که ما بر روی شاه دژ کار نماییم و این مساله با توافق و مجوز از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و بعدها وقتی فاز دوم طرح ساماندهی ناژوان و صفه را شروع کردند، مسئله‌ی دکل های برق پیش آمد.

سرپرست تیم کاوش دیرینه شناسی در محوطه شاه دژ تصریح می کند: زمانی که ما کاوش در شاه دژ را شروع کردیم هنوز دکل های تله کابین و تله سیژ را نزده بودند تا مسیرها مشخص باشد و چیزی از قلعه تخریب نشود. البته ما بعنوان یک جاذبه گردشگری، کاوش را شروع کردیم و اصلاً کاری به تله سیژ و تله کابین نداشتیم اما محوطه شاه دژ به فصل های کاوش بسیاری نیاز دارد چونکه یک محوطه است و ما فقط یک بخش خیلی کوچک یعنی یک بیستم ارگ مرکزی را کاوش کردیم.

وی تاکید کرد: برای اظهارنظرهای قطعی تر به فصل های کاوش بیشتری نیاز است تا بتوانیم حدود قلعه را مشخص کنیم؛ البته پیش از اینکه ما کار نماییم دکل های سپاه و نیروی انتظامی بخش زیادی از ارگ مرکزی را تخریب کرده بود.

تخریب ها ناشی از ناآگاهی بوده

اما علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان(وابسته به شهرداری اصفهان)، دلیل ساخت وسازها و تمام لطمه های وارده به قلعه‌ی شاه دژ را ناآگاهی نسبت به وجود این قلعه دانسته و با تائید اینکه راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین به این قلعه لطمه وارد کرده است، می گوید: منطقه صفه مصوبه منطقه نمونه گردشگری را در دولت های گذشته دارد. همانطور که مصوبه منطقه نمونه گردشگری ناژوان از جانب هیئت دولت صادر شد و الان ما در دوره جدید در حال پیگیری بحث های مطالعاتی آن هستیم که میراث، مجوز نهایی را به شهرداری بدهد.

وی می افزاید: در صورت تصمیم شهرداری اصفهان، امکان حذف ایستگاه چهارم تله کابین وجود دارد اما به هر حال سازه هایی ساخته شده و پول بیت المال در آن هزینه شده است و لطمه هایی هم به محیط رسیده که بطور قطع قابل جبران نیست. یعنی اگر پایه های ایستگاه چهارم بر روی یک دیواره تاریخی نصب شده، دیگر نصب شده و اگر تخریب صورت گرفته، دیگر احیا نمی گردد، ولی اگر تصمیم بالادستی بر این باشد که حذف ایستگاه صورت گیرد، بطور قطع انجام می شود چونکه تخریب همیشه ساده تر از ساختن است.

معینی تصریح می کند: از این مساله که آیا پیش از اجرای ایستگاه چهارم تله کابین، مطالعات تاریخی انجام شده یا خیر ناآگاه هستم چون این مساله در ادوار گذشته اتفاق افتاده است. البته بطور قطع کار مطالعاتی انجام شده ولی نه روی بحث تاریخی آن.

وی ادامه می دهد: راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین بدون کاوش دیرینه شناسی انجام شده و علتش آن طور که ما جویا شدیم این است که آن زمان قلعه شاه دژ ثبت میراث فرهنگی نشده بوده، بدین سبب وقتی میراث فرهنگی خودش اطلاعات نداشته، یک شرکت حوزه‌ی گردشگری هم لزوماً نباید اطلاع داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان با تاکید بر اینکه این اتفاق در دوره مدیریت های قبلی یعنی شورا و شهرداری های گذشته و مدیران گذشته شرکت اتفاق افتاده اظهار می کند: این حساسیت ها از طرف فعالینی که الآن نگران بحث های تاریخی شهر هستند آن زمان وجود نداشت و این شناخت نبود که اینجا قلعه ای وجود دارد و همه این اتفاقات پس از شروع اقدامات در صفه بوده است.

معینی خاطرنشان می کند: ازلحاظ تاریخی، باستان شناسان به سوژه قلعه‌ی شاه دژ رسیده بودند ولی چیزی که در منظر عموم بوده، یک مخروبه بوده که اثری از یک قلعه را داشته. این مخروبه بعدها بازسازی و مرمت شده و این چیزی که موفق یا ناموفق، موجود است مرمت شهرداری اصفهان است ولی عدم اطلاع نسبت به این قلعه و وجود و ارزش تاریخی آن، سبب شده که به حریم قلعه وارد شوند.

وی می افزاید: البته حریمی هم تعیین نشده بود اما حتی اگر علمی به این بوده که قلعه ای وجود دارد، باید حریم آن مشخص می شد که این کار در آن زمان انجام نشد. الآن هم من اطلاعی ندارم که مصوبه ای برای حریم این قلعه وجود دارد یا نه اما به هر حال هر تجاوزی به حریم این قلعه، به سبب ناآگاهی میراث و شهرداری و فعالین حوزه اصفهان و دوستان و علاقه مندان آثار تاریخی نسبت به این منطقه بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان با بیان اینکه شهرداری، مخالف با راه اندازی هتل هما در منطقه صفه است، اظهار می کند: تا جایی که اطلاع دارم، با وجود برگزاری ده ها جلسه با سازمان تأمین اجتماعی، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است ولی شهرداری به علل مختلفی با این راه اندازی مخالف است.

معینی تصریح می کند: یکی از علت ها این است که هتل سازی در این بستر به منظر کوه لطمه می رساند. ضمن اینکه کوه صفه ظرفیت بارگذاری بزرگ یعنی بارگذاری جدیدی که جمعیت زیادی را به این منطقه بکشاند ندارد. تله کابین بدون استعلام از میراث فرهنگی اجرا شد.

احداث ایستگاه چهارم تله کابین بدون ستاندن مجوز از میراث

علمدار علیان، رئیس اداره دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین و حتی خط دوم آنرا بدون ستاندن استعلام از میراث فرهنگی و مصوبات قانونی می داند و با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سوژه تجاوز و ساخت وساز در حریم و عرصه شاه دژ را به لحاظ حقوقی مطرح و بررسی می کند، می گوید: کاوش ها در شاه دژ از سال ۸۳ آغاز شد. بعد آنجا چندین سال رها بود تا اینکه ادامه‌ی کاوش ها در سال ۹۵ انجام و یک فصل دیگر کاوش شد و هردو مرحله‌ی کاوش توسط خانم دکتر سعیدی صورت گرفت.

وی ادامه می دهد: سوژه حفظ و مرمت آثار منطقه شاه دژ، جریانی بود که استارت آن از همان سال ۹۵ خورد و با اعتباراتی که شهرداری اصفهان گذاشت و برمبنای طرحی که در شورای فنی میراث فرهنگی مصوب شد، آثاری که پیدا شد و آثاری که از قبل بود به صورتی حفاظت و مقاوم سازی شدند.

علیان تصریح می کند: در خصوص راه اندازی ایستگاه چهارم تله کابین، هیچ استعلامی از میراث فرهنگی صورت نگرفته و ما اصلاً در جریان راه اندازی این ایستگاه نبودیم. کما اینکه درباره همان خط یک تله کابین هم هیچ استعلامی از ما گرفته نشده بود چه برسد به خط دو.

وی می افزاید: زمانی ما در جریان ساخت ایستگاه چهارم قرار گرفتیم که تقریباً هفتاد درصد آنرا ساخته بودند و در مرحله نازک کاری بود. راه اندازی خط دوم تله کابین و ایستگاه چهارمِ آن مصوبه قانونی ندارد، یعنی هیچ مصوبه ای نه از اداره راه و شهرسازی دارد و نه از طرف اداره میراث فرهنگی و این درواقع اقدامی بوده که از طرف شهرداری یا شرکت توسعه مجتمع های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان(وابسته به شهرداری اصفهان) انجام شده و چون موقعیت شاه دژ هم جایی بوده که شاید کسی تا روی کوه نمی رفت متوجه نمی شد که آنجا چه اتفاقی می افتاده، آنها توانسته اند در یک مقطعی این کار را انجام بدهند؛ البته ما هم شکایت کرده ایم و پیگیری حقوقی در حال انجام می باشد.

رئیس اداره دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان می کند: تعیین عرصه و حریم قلعه شاه دژ در مراحل پایانی است و تقریباً مشخص شده و مراحل تصویب آن در شورای فنی میراث فرهنگی استان و سازمان مرکزی در حال پیموده شدن است و با عنایت به اینکه شهرداری هیچ گونه مجوز و مستند قانونی برای اجرای خط دو تله کابین ندارد، بنابراین همه چیز می تواند به پیش از اجرا برگردد، چون هیچ دستاویز قانونی نداشته و هیچ مجوزی از هیچ نهاد قانونی صادر نشده بوده که بتوانند این خط دو را راه اندازی کنند.

وی تاکید می کند: با راه اندازی خط دوم تله کابین در شاه دژ تغییر کاربری رخ داده است. یعنی کاربری قسمتی از اراضی این منطقه را عوض کرده اند که این تغییر کاربری نه در کمیسیون ماده پنج و نه در تبصره یک ماده یک آمده است و این مساله نشان داده است که تغییر کاربری زمین هایی که به ایستگاه تله کابین تبدیل گشته اند، در هیچ مرجع قانونی مصوب نشده است چونکه اداره میراث فرهنگی در همه این کمیسیون ها عضو است و باید نماینده‌ی ما سوژه خط دوم تله کابین و راه اندازی ایستگاه چهارمِ آنرا تائید کرده باشد که این اتفاق نیفتاده است.

علیان در ادامه اظهار می کند: تغییر کاربری اراضی آنجا، ذاتاً غیرقانونی بوده و اگر پیگیری شود و از سازمان مرکزی بخواهند که این منطقه به پیش از راه اندازی خط دوم تله کابین بازگردد قاعدتاً می تواند این اتفاق بیفتد.

وی از پیگیری حقوقی سوژه ورود ایستگاه چهارم تله کابین و چند دکل برق به عرصه‌ی قلعه شاه دژ نیز خبر می دهد و می گوید: باید منتظر باشیم که این بحث حقوقی به نتیجه برسد. ما عنوان کرده ایم که منطقه شاه دژ باید به حالت قبلی خود بازگردد ولی این مساله یک مقدار هم از حیطه اختیارات من ِنوعی خارج است و تصمیمی است که باید در بحث کلان یعنی با نظر ریاست میراث فرهنگی، شهردار و استاندار اصفهان گرفته شود. چون سرمایه گذاری چندمیلیاردی در آنجا صورت گرفته و باید ببینیم راهکارش چیست، یعنی آیا حذفش خوب است یا راهکارهای ثانوی هم وجود دارد؟ چون این بحث ها هم مطرح بود که خط دو تله کابین می تواند روند حرکت ما به سمت پذیرش توریست برای قلعه شاه دژ را تسهیل کند.

رئیس اداره دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به اینکه یکی از دکل های مخابراتی قسمتی از دیوار قلعه را تخریب کرده اظهار می کند: ایستگاه چهارم به غیراز اینکه در عرصه شاه دژ قرارگرفته، متأسفانه متصل به قسمتی از ساختارهای تاریخی ایجادشده و هیچ حریمی را برای قسمت تاریخی رعایت نکرده که عملاً مغایر با قانون و مغایر ضوابط است. آن چیزی که ما با آن مشکل داریم این است که دقیقاً در نقطه ای چسبیده به آثار تاریخی ایجادشده اند و به مرور تأثیرات مخرب خودرا خواهد داشت.

علیان یادآور می شود: هتل هما در حریم قلعه قرار داشت ولی اجرایی نشد و فکر کنم سوژه راه اندازی آن منتفی شده است اما سوژه ساخت وساز در منطقه شاه دژ، یک جریان هشت ساله بوده. ثبت ملی شاه دژ در سال ۸۴ صورت گرفته و خط یک تله کابین در همان سال ها راه اندازی و اجراشده ولی خط دو در مقطع زمانی اجراشده که ما عملاً در قلعه فعالیتی نداشتیم و اطلاعاتی هم از اتفاقات آنجا نداشتیم ولی آن زمان قلعه ثبت بوده است.

سازمان تأمین اجتماعی سهامدار اصلی هتل هماست

احداث هتل هما در منطقه صفه، با مخالفت های صورت گرفته فعلاً معلق است. اصغر خیامیان، مدیرعامل گروه های هتل هما می گوید: سازمان تأمین اجتماعی سهامدار اصلی گروه هتل های هماست که ۲۰ سال قبل، زمینی را برای ساخت هتل در ناحیه کوه صفه از شهرداری اصفهان خریداری می کند اما تا این لحظه موفق به ساختن هتل نشده است.

وی ادامه می دهد: شهرداری موظف شده که روی این زمین به خریدار، پروانه ساخت ارائه کند تا برمبنای آن گروه هتل های هما ساخت هتل را شروع کند. البته همان زمان شهرداری یک پروانه موقت صادر کرد و ما خاک برداری را انجام داده و مقداری هم هزینه کردیم اما مجدداً شهرداری ادامه‌ی کار را متوقف می کند و اجازه ساختن نمی دهد.

ایرادها را برطرف کرده ایم، شهرداری مجوز نمی دهد

خیامیان تصریح می کند: هم اکنون با وجود اینکه تمام ایرادهای وارده به طرح هتل را مرتفع ساخته ایم اما شهرداری اصفهان همچنان از ارائه‌ی پروانه خودداری می کند. همچون ایرادهای وارده به طرح این بود که ارتفاع آن زیاد است که ما ارتفاع را کاهش دادیم، به کلیت طرح هم ایراد گرفته بودند و می گفتند نما نباید شبیه کاروانسرا باشد چون کاروانسرا مربوط به مناطق کویری است که ما این مورد را هم تصحیح کردیم و الآن طرح با منظر منطقه کوه صفه همخوانی دارد.

مدیرعامل گروه های هتل هما می افزاید: کمیسیون ماده پنج از نمایندگان سازمان های مختلف ازجمله شهرداری، میراث فرهنگی و محیط زیست تشکیل شده و ما تمام ایرادهایی که از طرف میراث فرهنگی و محیط زیست گرفته شد را مرتفع کردیم و فکر نمی کنم میراث فرهنگی و محیط زیست با ساخت هتل هما مشکلی داشته باشند اما شهرداری همچنان از ارائه‌ی مجوز خودداری می کند.

وی خاطرنشان می کند: یکسری سازمان های مردم نهاد هم هستند که با راه اندازی هتل در منطقه کوه صفه مخالف اند و نسبت به این راه اندازی اعتراض دارند و هم اکنون یک سال است که ما منتظر رأی کمیسیون ماده پنج هستیم و هنوز رأی صادر نشده است. درباب محیط زیست فقط حساسیت بر روی درخت های کاشته شده بود که احتمال قطع آنها وجود داشت و با تغییرات داده شده، اهتمام شد درختی قطع نشود و اگر هم لازم بود جابه جا شود اما درباب قلعه شاه دژ، موضوعی مطرح نبود.

مدیرعامل گروه های هتل هما اعلام می کند: طی جلسات مختلفی که در این خصوص برگزارشده، شهرداری اصفهان به ما پیشنهاد داده که زمین دیگری را بجای آن بعنوان معوض بگیریم و ساخت هتل را در زمین جدید انجام دهیم که در این خصوص مکان های مختلفی به ما پیشنهاد داده اند و در حال مذاکره هستیم و اگر به توافق برسیم به جهت اینکه مشکل حل شود شاید این کار را انجام دهیم.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، قلعه‌ی شاه دژ با معماری خاصش که بی شباهت به ساسانیان نیست تا دوران معاصر ناشناخته بود. حدود نیم قرن پیش، دو پژوهشگر در اصفهان با اسامی میناسیان و مهریار، با فاصله کمی از یکدیگر به این نتیجه رسیدند که قلعه ای که بر فراز کوه صفه قرارگرفته و مردم آنرا با نام «قلعه دیو» می شناسند، همان قلعه شاه دژ است. این قلعه‌ی تاریخی با وجود ثبت در لیست میراث ملی، محلی برای تاخت وتازهایی شده که با نام توسعه‌ی گردشگری در این منطقه، لطمه بسیاری را به این قلعه‌ی تاریخی وارد کرده است.

آنچه مسلم است هر اقدامی بدون مطالعه، پژوهش و شناخت، به شکست منتهی می شود و این علاوه بر لطمه رساندن بر محیط، با از میان رفتن وقت و هزینه‌ی صرف شده توأم خواهد بود. راه اندازی تله کابین در کوه صفه یکی از این اقدامات است که بدون درنظرگرفتن مباحث تاریخی و محیط زیست صورت گرفت و به تخریب قسمتی از قلعه تاریخی شاه دژ انجامید؛ اقدامی که به دنبال آن، عرصه برای نصب دکل های مخابراتی و اطلاعاتی و هم چنین طراحی راه اندازی هتل بر فراز صفه باز شد. یک باره و چندباره باید تاکید کرد که نه شاه دژ عرصه‌ی تاخت وتاز و ساخت وساز است و نه هیچ یک از بافت های اصفهانِ تاریخی.

گزارش از: شیرین مستغاثی، خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان

منبع: