چرا قدیمی ترین شرکت مسافرتی ورشکسته شد؟

آبنما کار: «توماس کوک» که بعنوان قدیمی ترین شرکت مسافرتی جهان شناخته می شود امروز اعلام ورشکستگی کرد. بعد از گمانه زنی هایی که این ورشکستگی را به برگزیت نسبت داده، این سوال مطرح شده که چطور کار این شرکت بزرگ مسافربری در آستانه رشد جهانی سفرهای گردشگران به ورشکستگی رسید؟
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، شرکت «توماس کوک» از سال ۱۸۴۱ فعالیت خودرا در بریتانیا شروع کرد و هماهنگی هتل و خطوط هواپیمایی را برای ۱۹ میلیون مسافر از ۱۶ کشور مختلف به عهده داشت.
رسانه های خارجی ورشکستگی این شرکت مسافرتی را به دنبال بدهی ۱.۷ میلیارد پوند اعلام نموده اند.
مشکلات مالی «توماس کوک» از یک سال پیش شروع شد و سال قبل با کاهش سهام این شرکت بیشتر از پیش تشدید شد. ناآرامی های ناشی از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه نیز عاملی بود که یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری این شرکت را با مشکل مواجه کرد. موج گرمای شدید اروپا از دیگر عواملی بود که به کاهش بیشتر سفرهای گردشگران اروپایی منجر گردید.
قرار بود با اهدای کمک مالی ۹۰۰ میلیون پوندی از طرف شرکت بین المللی «فوسون»، بحران اقتصادی «توماس کوک» اختتام یابد اما با گذشت زمان، بدهی این شرکت مسافربری به ۲.۱ میلیون دلار رسید؛ این یعنی توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر برای نجات از بحران ورشکستگی نیاز داشت.
در این بین بعضی از کارشناسان «برگزیت» را عامل اصلی ورشکستگی «توماس کوک» دانستند، اما «مت هنکاک» ـ وزیر بهداشت بریتانیا ـ در اظهارنظری رسمی در اینباره، هرگونه ارتباط ورشکستگی این شرکت با خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.
با بیان ورشکستگی و متوقف شدن فعالیت شرکت «توماس کوک»، حدود ۶۰۰ هزار مسافر این شرکت که شامل ۱۵۰ هزار مسافر بریتانیایی می شوند، برای بازگشت از سفر با مشکل رو به رو شده اند، هرچند دولت بریتانیا مسئولیت بازگرداندن مسافران بریتانیایی این شرکت را در دو هفته آینده به عهده گرفته است.

منبع: