طی روزهای گذشته انجام شد؛ ساز و آواز پژوهشگر ایرانی در یک رویداد بین المللی ویژه نوروز

آبنما کار: یکی از مدرسان و پژوهشگران عرصه موسیقی با حضور در سالن سفیران یونسکو شهر پاریس به اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی پرداخت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، محمدعلی مرآتی مدرس دانشگاه، پژوهشگر و دبیر جشنواره بین المللی موسیقی نواحی ایران با حضور در جشن نوروز که به میزبانی و دعوت رسمی سازمان یونسکو و مشارکت کشور ترکمنستان در شهر پاریس برگزار گردید، به اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی پرداخت.
مرآتی در این برنامه با نوازندگی کمانچه در دستگاه ماهور و آواز بیات اصفهانی به اجرای برنامه پرداخت. در این برنامه همین طور سفیران فرهنگی یونسکو از دوازده کشور به تبادل نظر در مورد اشتراکات فرهنگی و آیین ها پرداختند.
احمد پاکتچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه هم درباره ی جایگاه ایران در نوروز و پیام صلح و دوستی در منطقه سخنانی را ایراد کرد.

جشن نوروز به میزبانی یونسکو و با مشارکت کشور ترکمنستان در سالن سفیران یونسکو واقع در شهر پاریس با حضور دوازده کشور در فروردین ۱۴۰۳ (۲۱ ام مارس ۲۰۲۴) اجرا شد.
نوروز در ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط شش کشور در لیست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشری به ثبت رسید و سپس در سال ۲۰۱۶ شش کشور دیگر به آن افزوده شد.
ایران، افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ترکیه کشورهایی هستند که بطور مشترک نوروز را ثبت کرده اند.