یک استاد دانشگاه مطرح کرد، خلأ رویداد بین المللی در موسیقی ایران

به گزارش آبنما کار، اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ضمن اشاره به این که خانه نایب اسدالله می تواند یک مرکز گردشگری باشد، اظهار داشت: ما رویداد بین المللی خاصی در حوزه موسیقی نداریم و این خلأ بزرگی است. برای ایجاد گردشگری موسیقی، نیاز داریم تا رویدادها، مراکز، افراد و اشخاص در ارتباط با موسیقی شناخته شوند.

مهدی ترمه باف، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گردهمایی اهالی موسیقی که چهارشنبه (۱۶ اسفندماه) و با مبحث معرفی مشاغل در حوزه موسیقی، در دانشگاه اصفهان برگزار شد، ضمن اشاره به این که موسیقی یک فن است و تحصیلات در آن ملاک نیست، اظهار نمود: ما موزیسین های فوق العاده ای داشته ایم که سواد خواندن و نوشتن داشته اند. برای انتخاب موسیقی بعنوان یک شغل حتی به رشته مرتبط هم نیاز نیست و اتفاقاً این افراد می توانند در موسیقی بسیار مفید و موثر باشند.

او افزود: پیگیری حوزه مورد علاقه در کنار زمینه اصلی کاری سبب می شود افراد از خود راضی شوند و این آرامش، راندمان کاری آنها را هم افزایش خواهد داد. با این وجود بهتر است برای ورود به موسیقی، برنامه و حرفه ای در نظر گرفت تا یادگیری هدفمند و پیشرفت بیشتر حاصل شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، ترمه باف ضمن اشاره به مشاغل اصلی موسیقی اظهار داشت: موسیقی با یادگیری یک ساز شروع می شود و بر همین مبنا یکی از پایه ای ترین مشاغل، نوازندگی، تک نوازی و نوازندگی ارکستر است. یکی دیگر از مشاغل مهم این حوزه آهنگ سازی است که به چند نوع تقسیم می شود: آهنگسازی تبلیغات، آهنگسازی هنری، آهنگسازی انیمیشن و بازی های کامپیوتری، آهنگسازی صحنه و نمایش و آهنگسازی فیلم و سریال. علاوه بر مهارت های پایه هر یک از این مشاغل آموزش های خاص خویش را نیاز دارد برای مثال در آهنگسازی فیلم و سریال احتیاج به یادگیری نرم افزارهای موسیقی است در حالیکه آهنگسازی صحنه چنین نیازی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از موارد بسیار زیاد فعالیت همه افراد، در زمینه آموزش موسیقی است، اظهار داشت: این اشتباه است، چونکه معلمی موسیقی مهارت مضاعفی نیاز دارد و مهم می باشد که پیش نیازهای آموزش را بدانیم و آنها را در ارتباط با هنرجوی موسیقی کاملآ به کار ببندیم.

این آهنگساز افزود: در حوزه موسیقی، مشاغلی وجود دارد که نیازمند تسلط کامل به موسیقی نیست؛ مشاغلی همچون مدیریت آموزش موسیقی، مدیریت توسعه بازار موسیقی، مدیریت آموزشگاه، ساخت یا واردات ساز، تهیه کنندگی موسیقی و… مشاغلی هستند که برای چرخه صنعت موسیقی بسیار لازم و واجب هستند اما نیازی به تسلط کامل بر موسیقی هم ندارند.

ترمه باف اظهار داشت: هم اکنون ما دانش برنامه های تبلیغاتی در حوزه موسیقی را نداریم و این سبب شده شناختی از جامعه مخاطب نداشته باشیم. هم اکنون اغلب کارها با خلاقیت خود اجرا کنندگان صورت می گیرد که این البته درست نیست و ریسک بالایی دارد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، او افزود: یکی از مراکز دیگر فعال در حوزه موسیقی استودیوهای صوتی هستند که برای آنها هم به اپراتور آشنا به نرم افزارها و الکترونیک موسیقی، اپراتور میکس و مسترینگ، نوازنده تخصصی استادیو و ناظر ضبط، ناظر پخش، مشاور و کارشناس حقوقی و صدابردار نیاز است؛ همه این کارها تخصصی است و به دانش، آموزش و امکانات خاصی نیاز دارد و انجام همه این ها بوسیله ی یک نفر، کیفیت کار را افت خواهد داد.

این آهنگساز اضافه کرد: در کارگاه های ساز هم به تیم مدیریت فروش، مدیریت ساخت و فروشنده نیاز داریم که البته اغلب کارگاه های ساز، فاقد این تقسیم کار هستند و عموماً شخص سازنده، همه این فعالیت ها را انجام می دهد؛ بنابراین محصول نهایی فاقد کیفیت ضروری است و در کل سازهای ساخته شده در کشور ما استانداردهای لازم را ندارند.

او افزود: هم اکنون در چرخه موسیقی ما کارگردان تلویزیونی موسیقی اصلاً وجود ندارد، هم چنین کارشناس بازاریابی محصولات صوتی نداریم. در حالیکه نیاز است این مشاغل تخصصی در استادیوها ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان به مفهوم گردشگری موسیقی اشاره نمود و اظهار داشت: این مفهوم اخیرا در صنعت موسیقی بوجود آمده و به خوبی جاباز کرده و توانسته به گردشگری کشورها رونق دهد. ما برای ایجاد گردشگری موسیقی، نیاز داریم تا رویدادها، مراکز، افراد و اشخاص در ارتباط با موسیقی شناخته شوند، ما رویداد بین المللی خاصی در حوزه موسیقی نداریم و این خلأ بزرگی است.

ترمه باف اظهار داشت: کارگاه های تولید ساز ما اصولاً در بیغوله ها ایجاد می شوند، در حالیکه همین ها می توانند به ایجاد جذابیت در حوزه گردشگری کمک کنند. افراد شاخص شهرها در زمینه موسیقی ما ناشناخته هستند؛ مثل نایب اسدالله خان در اصفهان که منزل او درحال ویرانی است، حال آن که می تواند به یک موزه و پاتوق نی نوازی تبدیل گردد و جذب توریست زیادی داشته باشد. ازاین رو موسیقی فقط ساز زدن نیست و ما امروز نیاز داریم که علاقه مندان به این حوزه به صورت تخصصی بر یک مبحث کار کرده و مسلط شوند تا چرخه این صنعت پررونق تر و پویاتر حرکت نماید.

گفتنی است، در این برنامه هم چنین گروههای موسیقی کانون نیواک دانشگاه اصفهان هم به اجرا پرداختند.

منبع: