نشست موسیقی فجر ۳۹ ؛ راه اندازی کمیته مخاطبان

آبنما کار: نشست رسانه ای دست اندرکاران سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ظهر روز سه شنبه هفدهم بهمن ماه در تالار رودکی تهران اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، دست اندرکاران سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ظهر روز سه شنبه هفدهم بهمن ماه با برگزاری یک نشست خبری که در تالار رودکی تهران پیش روی اصحاب رسانه قرار گرفت، به تشریح برنامه های این رویداد ملی و بین المللی پرداختند.
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در آغاز این جلسه رسانه ای ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی روند برگزاری این رویداد موسیقایی بیان کرد: لازم است خسته نباشید ویژه ای به محمد اله یاری مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد بگویم که پیش از من پایه گذاری و مدیریت این دوره را به عهده گرفت و الان این سکان به عهده من سپرده شده است.
تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی در حوزه موسیقی
وی اضافه کرد: مهم ترین نکته ای که در عرصه تلاش دوستان بزرگوارم در دبیرخانه جشنواره مورد توجه قرار گرفته مساله عدالت فرهنگی در این دوره از جشنواره است. ما سعی کردیم به این کلید واژه برسیم. این که عدالت فرهنگی با چه معیاری مقدور شده؟ ریشه در تعادل چینشی است که برای بخش های مختلف به نسبت وسعت جغرافیایی کشورمان در نظر گرفته شده است. شرایطی که در همه بخش ها و سالن های میزبان جشنواره مورد توجه بوده و می تواند معیاری برای تحقق عدالت فرهنگی باشد. نکته دیگری که مورد توجه بوده حضور بخش موسیقی کودک و نوجوان است که در این چارچوب علاوه بر چند اجرای ویژه این گروه سنی هنرستان های موسیقی نیز به ماجرا ورود پیدا کرده اند. این در حالیست که حضور موثر گروههای موسیقایی بانوان و ارکسترهای مختلف نشان دهنده فضای پویایی است که ما در این دوره پیش بینی کردیم.
رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم در این جلسه اظهار داشت: من به جشنواره موسیقی فجر یک نگاه کلان دارم و معتقدم این رویداد آینه تمام نمای فلات ایران است. این جشنواره می تواند دربرگیرنده همه انواع موسیقی سرزمین ما باشد. شرایطی که می تواند به جهات معنوی و مادی سبب توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه ایرانی شود. ما در این رویداد تلاش می نماییم تا فن موسیقی را به انواع مختلف به جامعه ارائه دهیم شرایطی که بی شک حساسیت های موضوعی روی موسیقی را کم می کند.
تمرکز بر مردمی کردن جشنواره موسیقی فجر
وی اضافه کرد: کوشش برای مردمی کردن جشنواره یکی از نکات مهمی بود که ما در این دوره به شدت روی آن متمرکز بودیم. موضوعی که می بایست هم در این دوره و هم در دوره های بعد مورد توجه قرار گیرد. این جشنواره ریسمانی است که بستر آن می تواند ما را بالا بکشد و نهادهای آموزشی را بیشتر متوجه این مساله نماییم که چه نقش مهمی را در این زمینه فرهنگی عهده دار هستند. این رویداد می تواند دربرگیرنده خروجی موثری برای تحقق اهداف فرهنگی موسیقی در حوزه بین المللی باشد. ما استادان برجسته ای در تمامی کشور داریم که می توانند به لحاظ سواد و دانش شرایط بسیار موثری را برای مرکزیت دادن جشنواره ایجاد کنند. پس اگر ما بتوانیم زمینه های لازم را برای رقابتی شدن جشنواره در سطوح بین المللی فراهم نماییم شرایط بهتری را برای معرفی هنرمندان ایجاد خواهیم کرد.
وی افزود: به اعتقاد من موسیقی فجر به سبب مدیریت های درست بسیار سرحال است. فقط ما باید بتوانیم شان موسیقی ایران و موسیقی انقلاب را حفظ نماییم و با بهره گیری از بستر موسیقی فجر فضای مناسبی را ایجاد نماییم. من ایمان راسخ دارم این دوره از جشنواره باید تعداد روزهای بیشتری داشته باشد چون بضاعت موسیقی ما بیش از این است. البته که باید امکانات و مقدورات را هم در نظر بگیریم ولی تلاشمان این است که طی سال های آتی تعداد روزهای جشنواره از این پنج روز مانند جشنواره های فیلم و تئاتر به عدد ۱۰ برسد. من امیدوار هستم بواسطه حمایت های معاونت هنری، دفتر موسیقی و همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری جشنواره خوبی در سالهای بعد باشیم.
مهدوی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: اگر ما به بخش موسیقی پاپ در این دوره جشنواره توجه بیشتری کردیم بواسطه همراهی همیشگی هنرمندان این عرصه است که واقعا کنار ما بودند. به هر حال این نوع موسیقی گونه مهمی از موسیقی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. گو اینکه در این دوره از جشنواره شاهد اختصاص ۲ سالن به این بخش هستیم. البته اضافه کردن بخش پاپ برای فربه کردن جشنواره به لحاظ بودجه نیست چون بودجه جشنواره از محل دیگری تامین می شود و اساسا دراین زمینه دنبال منافع اقتصادی نبودیم. گو اینکه من پیشنهاداتی را برای برگزاری یک جشنواره مستقل در عرصه موسیقی پاپ ارائه دادم و قول هایی هم را دریافت کردم و امیدوار هستم شرایط به شکلی پیش بینی شود که شاهد اتفاقات خوبی باشیم. پاپ ایرانی یک واقعیت است که شکل درست آن می تواند بیشتری و موثرترین فرآورده های فرهنگی را به شرط سلامت همراه داشته باشد.
برگزاری جشنواره در تهران و ۱۵ استان کشور
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در بخش بعدی این برنامه ضمن ارائه گزارشی آماری از روند کارهای ستاد برگزاری جشنواره و جایزه باربد که قبل تر در اخبار قبلی مربوط به این دوره از جشنواره ارائه شده بود، اظهار داشت: جشنواره موسیقی با اجرای گروه بانوان نهال و ارکستر موسیقی ملی ایران کار خودرا شروع می کند. این در حالیست که ۱۵ استان در کنار تهران برگزارکننده جشنواره موسیقی فجر هستند. ضمن این که ماننده دوره های گذشته ما بخش بزرگداشت ها را هم داریم که طی روزهای آینده درباره ی آنها اطلاع رسانی می شود. ما در عرصه پژوهش هم کارهایی را برنامه ریزی کردیم که در بستر رسانه رادیوگفت وگو پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. شرایطی که امید می رود بواسطه حمایت های امیرحسین سمیعی و رضا مهدوی بتوانیم جشنواره خوبی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.
دبیر اجرائی جشنواره موسیقی فجر درباره ی بخش بین الملل این دوره از جشنواره هم توضیح داد: جشنواره دارای هیات انتخاب آثار است که تمامی انتخاب ها از این مجرا به جشنواره معرفی می گردند و در روز اختتامیه اسامی آنها اعلام می شود. ما برای بخش بین المللی هم رایزنی های داشتیم که دربرگیرنده انتخاب از رویدادها و جشنواره های موسیقایی است که معیارهای آن با سیاست های جشنواره منطبق باشد.
راه اندازی کمیته مخاطبان در ستاد جشنواره
ستایشگر درباره ی تبلیغات شهری جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: شاید اگر جشنواره موسیقی فجر در ایام اول بهمن برگزار می شد شاهد فعالیت پررنگ تری در عرصه تبایغات شهری بودیم. ما امسال کمیته ای را در ستاد جشنواره راه اندازی کردیم که کمیته مخاطبان نام دارد. قسمتی از این مساله به فعالیت ما و بخشی هم به خود مخاطبان باز می گردد. در این جهت برنامه هایی را تدارک دیدیم که امیدوار هستم بتوانیم به نتیجه درستی برسیم.
سمیعی درباره ی نحوه همکاری شهرداری تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه تبلیغات شهری اظهار داشت: ما امسال به شهرداری زحمت زیادی دادیم و آنها در عرصه اختصاص سالن نهایت همکاری را با ما انجام دادند. اما در عرصه تبلیغات شهری باید بگویم دراین زمینه رایزنی هایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران داشتیم و آنها قول هایی به ما دادند که امیدوار هستم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
ستایشگر درباره ی بودجه جشنواره هم اظهار داشت: بودجه ما به نسبت سال قبل ۳۵ درصد بالا رفته است، اما نکته ای که ما درباره ی بودجه داریم این است که برای ما زمان بندی بودجه مهم می باشد. آنچه که جشنواره را روی پا نگه می دارد، بحث زمان اختصاص بودجه است که به سبب قرار گرفتن زمان جشنواره در بهمن ماه و ماه های آخر سال ما را با چالش جدی مواجه کرده است.
رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر هم درباره ی معضلات بخش بین الملل جشنواره توضیح داد: من هم معتقدم باید اطلاع رسانی های بیشتری برای نحوه حضور گروههای خارجی و معرفی آنها به مخاطب در بستر فضای مجازی صورت گیرد. موضوع مهمی که باید درباره ی آن به فکر کارهای جدی تری باشیم. حتی در بخش های دیگر جشنواره همچون بخش کودک و نوجوان ما شاهد به صحنه رفتن آثاری هستیم که می بایستد اطلاع رسانی های بیشتری درباره ی آن صورت گیرد. من از شما عزیزان می خواهم در کنار توجه به اجرای بزرگ ترها در این دوره از جشنواره تماشاگر اجرای هنرمندان کودک و نوجوان هم باشند و به اجرای آنها همانند اجرای بزرگان موسیقی نگاه کنند.
لزوم رساندن موسیقی پاپ به نقطه مطلوب
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه صحبت های مهدوی اظهار داشت: ما سعی کردیم که این دوره از جشنواره اضافه کننده جریانی موثر در موسیقی کشورمان باشد. بنا بر این لازم است که اطلاع رسانی بیشتری درباره ی حضور گروههای بین المللی و داخلی صورت گیرد.
سمیعی درباره ی بخش موسیقی پاپ جشنواره هم اشاره کرد: من موسیقی پاپ را سرچشمه همه جریان های موسیقی می دانم که می تواند از بستر موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی ما بهترین محل برای آشتی مخاطب با جریان جدی موسیقی باشد. اصلا ما برای معرفی موسیقی خوب به جوان ها چه کرده ایم؟ ما نباید ورود جریان جدی و تخصصی موسیقی به موسیقی پاپ را نادیده بگیرم. این موسیقی سهم شنیداری به سزایی دارد که باید با اضافه کردن یک نگاه کیفی خوب آنرا به نقطه مطلوب برسانیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره ی چالش های اخیر حضور بانوان در کنسرت ها و مشکلاتی که در بعضی از کنسرتهای شهرستان به وجود آمد، اشاره کرد: به طور قطع مبنا، صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. البته من این مساله را صفر تا صد نمی بینم چون ما در ارکسترهای خودمان نوازندگان خانمی داریم که حضورشان برای ما بسیار با اهمیت می باشد و ما سعی کردیم شرایط موثرتری را برای حضورشان مهیا نماییم. ضمن این که کوشش برای رفع برخی مشکلات این عرصه نکته بسیار مهمی است که روی آن تمرکز داریم.
بودجه جشنواره ۱۵ میلیارد تومان است
رضا مهدوی دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز در پاسخ به پرسشی در خصوص اجراهای ویژه بانوان جشنواره هم بیان کرد: ما واقعا نمی دانستیم که این دوره سالن نیاوران را نخواهیم داشت و این مساله ناراحتی و گلایه مندی تعدادی از هنرمندان را به همراه داشت به همین جهت بخش عمده ای از کنسرتهای ویژه بانوان جشنواره در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. البته من امیدوار هستم همانند جشنواره «گل یاس» که ویژه بانوان بود باردیگر شاهد برگزاری این رویدادهای مستقل در عرصه موسیقی بانوان باشیم.
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم درباره ی بودجه جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و نهم اظهار داشت: بودجه این دوره از جشنواره ۱۵ میلیارد تومان است که در عرصه اختصاص هم موردی نداریم. در این چارچوب اولویت ما به طور قطع هنرمندان هستند یعنی هر اجرائی در جشنواره پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. به فاصله ۲۴ ساعت کوشش برای تسویه حساب صورت می گیرد. البته که دراین زمینه بدون چالش نیستیم. اما به طور قطع تا انتهای سال آن چه در انجمن موسیقی ایران به عنوان پرداخت مالی تعهد می نماییم پرداخت خواهد شد.
سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، سالن سوره حوزه هنری، سالن کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان اجراهای این دوره از جشنواره هستند.
همچنین فروش بلیت اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ساعت ۱۹ عصر دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه در سامانه fajr۳۹.com شروع شده است.
برای مشاهده برنامه کامل اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اینجا را کلیک کنید.