گزارش آبنما کار؛ شنیدن نواهایی به افتخار میلاد علی اعلی(ع)

به گزارش آبنما کار، برخی از هنرمندان عرصه موسیقی طی سالهای گذشته در مناسبت های مختلف آثار گوناگونی را به پیشگاه حضرت علی (ع) تقدیم کردند که هر کدام در برگیرنده حال و هوای ویژه ای است.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ پیشگاه معظم و عزیز حضرت امیرالمومنین علی (ع) و عرض ارادت به ایشان، آن قدر دربرگیرنده شکوه و جلال و جذابیت های معنوی است که اهالی فرهنگ و هنر همواره کوشیده اند تا در اوقات زمانی مختلف به سهم خود آثاری را با گرامیداشت و ارادت به این ساحت مقدس و پرارزش تولید کنند. فرآیندی که طی سالهای اخیر به واسطه گسترش و اضافه شدن هنرمندان، گروه ها و مجموعه های موسیقایی مختلف در حوزه های مختلف روند رو به افزایشی داشته است و خیلی از خوانندگان و آهنگسازان آثار مختلفی را با مبحث گرامیداشت و پاسداشت مقام والای حضرت علی (ع) و روز پدر پیش روی مخاطبان قرار داده اند.
فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر بار دیگر بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به برخی تولیدات موسیقایی این سالهای فرایند تولید و عرضه آثار موسیقایی داشته باشیم که در حوزه های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. تولیداتی که محوریت اصلی آنها متمرکز بر نام مبارک حضرت امیرالمومنین و گرامیداشت روز پدر بوده و توانسته با استقبال مخاطبان هم مواجه شود.
آنچه می خوانید انعکاس آثاری منتخب در حوزه تولیدات موسیقایی است که طی سالهای گذشته به پیشگاه مقدس و مهربان حضرت علی (ع) ارائه شده و در برگیرنده جذابیت هایی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
«مناجات مولا در مسجد کوفه»؛ میلاد هارونی و آغاز فعالیتهای جدید با یاد مولا
میلاد هارونی از خوانندگان فعال موسیقی کشورمان چندی قبل بود که در آستانه آغاز فصل جدید فعالیتهای خود قطعه ای برگرفته از مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه و دعای کمیل را منتشر نمود.
این هنرمند همچون خوانندگان جوان موسیقی پاپ کشورمان است که طی سالهای اخیر آثار گوناگونی را با مضامین ارزشی، انقلابی، سیاسی و اجتماعی تولید کرده است.
این خواننده ۲۴ ساله در بهمن ماه ۹۱ به صورت حرفه ای قطعه ای به نام «اشک غریب» برای امام زمان (عج) منتشر نمود و نخستین اجرای زنده خویش را در نیمه شعبان ۹۲ در اصفهان انجام داد. وی در تابستان سال ۹۳ مؤسسه ای به نام «سربازان جنگ نرم» را راه انداخت که در آن آثار موسیقایی با مضامین انقلابی تولید شد.
برای تماشای نماهنگ فرازی از مناجات حضرت علی در مسجد کوفه اینجا را کلیک کنید.

«با قدسیان»؛ جاودانه ای با صدای علیرضا عصار و محمد اصفهانی
بی تردید یکی از آثار شنیدنی که پس از گذشت چندین سال از ساخت آن توانسته همچنان بعنوان یکی از بهترین آثار موسیقایی در رابطه با مقام والای حضرت علی (ع) در دسترس شنوندگان قرار گیرد، تک آهنگ «با قدسیان» است.
اثری با شعر فصل الله حروفی، آهنگسازی علیرضا عصار، تنظیم فواد حجازی و خوانندگی علیرضا عصار و محمد اصفهانی که در هر مناسبت در رابطه با ولادت حضرت علی (ع) و عید سعید غدیر خم از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش می شود و همچنان دربرگیرنده جذابیت هایی است که نمی توان این نغمه را فراموش کرد.
اثری به غایت تمام نشدنی که با همراهی صدای خاص علیرضا عصار و هم جواری اش با صدای مثال زدنی چون محمد اصفهانی، قالبی را پیش روی مخاطب قرار داد که آنرا تبدیل به خاطره ای ماندگار در گوش شنیداری مردم ایران کرد.
برای شنیدن قطعه با «قدسیان» با صدای علیرضا عصار و محمد اصفهانی اینجا را کلیک کنید.

«علی جان»؛ یادبودی خاطره انگیز از مهرداد کاظمی
مهرداد کاظمی همچون خوانندگانی که در حوزه تولید آثار موسیقایی انقلاب و هم دفاع مقدس با هنرمندان و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران فعالیتهای گوناگونی را انجام داده است، سال ها پیش بود که در گرامیداشت حضرت علی (ع) قطعه «علی جان» را منتشر نمود.
در این قطعه که در دوران تولید و پخش با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه گردید مهرداد کاظمی، هم بعنوان خواننده و هم آهنگساز حضور داشت. اثری که در دوران حضور کم تعداد آثار موسیقایی تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین آثار موضوعی دهه هفتاد شد.
برای شنیدن آهنگ «علی جان» با صدای مهرداد کاظمی اینجا را کلیک کنید.

«بیعت با علی»؛ شنیدن یک موسیقی حماسی با نوای ابوذر روحی
نماهنگ «بیعت با علی (ع)» با صدای ابوذر روحی و همراهی گروه سرود «شمیم یاس» یکی از محصولات باشگاه سرود مرکز هنری رسانه ای «نهضت» بود که تیر ماه سال قبل از شبکه سه سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«آزادی» به خوانندگی محمد اسداللهی و همراهی گروه سرود «نجم الثاقب»، پروژه ای به خوانندگی محمدرضا نوشه آثار دیگری هستند که در همان زمان توسط باشگاه سرود مرکز هنری رسانه ای نهضت در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
برای تماشای نماهنگ «بیعت با علی» با صدای ابوذر روحی اینجا را کلیک کنید.

«مست قلندر»؛ یک قوالی از سامی یوسف با یاد استادان شهیر
قوالی «مست قلندر» عنوان اثر موسیقایی با صدای سامی یوسف خواننده ایرانی الاصل و راحت فاتح علیخان است که چندی قبل در مدح حضرت علی (ع) بر مبنای موسیقی سنتی هندوستان و پاکستان در فضای مجازی منتشر گردید.
شعر «مست قلندر» که از اشعار سنتی و قدیمی اسلامی و در وصف حضرت امیرالمومنین علی (ع) است توسط امیر خسرو نوشته و سپس توسط بابا بوله شاه بازنویسی شده است. ملودی سنتی آن هم در ابتدا توسط شخصی به نام عاشق حسین تنظیم شده که سامی یوسف با تنظیم جدید آنرا بازخوانی کرده است.
«مست قلندر» پیش از این هم توسط خیلی از خواننده های شهیر نظیر نوری جهان، نصرت فاتح علیخان، ابیدا پروین، صبری برادرز اجرا شده و سامی یوسف جدید ترین خواننده ای است که آنرا بازخوانی می کند.
برای شنیدن قطعه «مست قلندر» به خوانندگی سامی یوسف اینجا را کلیک کنید.

«شاه مردان»؛ سرودی به افتخار پدران ایران زمین با یاد مولا
مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) از مجموعه های سازمان هنری رسانه ای «اوج» در آستانه میلاد با سعادت حضرت علی (ع) چندی قبل بود که در ادامه فعالیتهای موضوعی خود، سرود «شاه مردان» را در دسترس مخاطبان قرار داد.
در این قطعه که توسط گروه سرود «منتظران صاحب الزمان (عج)» ساخته شده، قاسم صرافان شاعر، احسان جوادی آهنگساز و مصطفی محمودی بعنوان مدیرتولید حضور دارند.
برای شنیدن قطعه «شاه مردان» اینجا را کلیک کنید.

«اسدالله»؛ عیدانه ای از محسن چاوشی برای دوستداران علی (ع)
محسن چاوشی از خوانندگانی که با وجود برگزار نکردن کنسرت و ظاهر نشدن در انظار عمومی همواره در صدر خبرهای در رابطه با خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان است، مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود که قطعه «اسدالله» را در پاسداشت حضرت علی (ع) منتشر نمود.
این هنرمند همچون خوانندگان دغدغه مندی است که طی سالهای اخیر آثار گوناگونی را در منقبت و کرامت خاندان (ع) تولید کرده که هریک با واکنش های جالب توجهی از جانب مخاطبان رو به رو شده اند.
در این قطعه محسن چاوشی ترانه سرا و خواننده، اشکان عرب، عادل روح نواز گیتار الکتریک، بهروز میرزایی نوازنده گیتار آکوستیک، امیرحسین کیان پور نوازنده دودوک و مهدی کریم میکس و مستر عوامل اجرایی را تشکیل می دادند.
برای شنیدن قطعه «اسدالله» محسن چاوشی اینجا را کلیک کنید.

«صبح غدیر»؛ تماشای یک عیدانه متفاوت از علی اکبر قلیچ
نماهنگ «صبح غدیر» هم یکی دیگر از آثار تصویری بود که مرداد ماه سال ۱۴۰۰ با صدای علی اکبر قلیچ خواننده جوان موسیقی پاپ پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این محصول بمناسبت عید بزرگ غدیر و در پاسداشت مقام مولای متقیان حضرت علی (ع) به ۲ زبان فارسی و عربی اجرا شده است.
در این نماهنگ که با صدای علی اکبر قلیچ در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است، مهران علوی کارگردان، سعید پاشازاده شعر فارسی، نادر التتان شعر عربی، رضا دارایی تنظیم کننده و علی شمس بعنوان تهیه کننده در این نماهنگ حضور دارند.
برای تماشای نماهنگ «صبح غدیر» به خوانندگی علی اکبر قلیچ اینجا را کلیک کنید.

«خاک آستان علی (ع)»؛ یک عرض ارادت قدیمی با صدای خشایار اعتمادی
خشایار اعتمادی خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ که مدت های زیادی است از فرایند تولید آثار موسیقایی پاپ کناره گیری کرده است، سال ها پیش بود که در چارچوب آلبوم «فصل آشنایی» تک آهنگ «خاک آستان علی» را بمناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) منتشر نمود.
در این تک آهنگ که همچون آثار پرطرفدار خشایار اعتمادی محسوب و در آن از صدای محمد اصفهانی هم بهره گرفته شده است، مظاهر مصفا شاعر، فواد حجازی آهنگساز و تنظیم کننده حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «خاک آستان علی (ع)» به خوانندگی خشایار اعتمادی اینجا را کلیک کنید.

«یکی بود»؛ هدیه ای به پدر خاک که ما را به افلاک می برد محسن توسلی خواننده ترانه های انقلابی و آیینی هم مدتی قبل بود که در پاسداشت مقام گرامی حضرت امیر قطعه «یکی بود» را منتشر نمود. در این قطعه شادمانه قاسم صرافان ترانه سرا، محسن توسلی آهنگساز و خواننده، مجتبی تقی پور نوازنده تار، احسان جوادی تنظیم کننده و جواد قدسی گرافیک عوامل اجرایی را می سازند. محسن توسلی همچون خوانندگان شناخته شده ترانه های انقلابی است که طی سالهای اخیر فعالیتهای زیادی در حوزه تولید آثاری در رابطه با مضامین انقلابی و اجتماعی داشته است. این خواننده علاوه بر اجراهای زنده ای که در کشورمان داشته در بعضی کشورهای اسلامی هم مبادرت به برگزاری کنسرت کرده است. برای شنیدن قطعه «یکی بود» با صدای محسن توسلی اینجا را کلیک کنید.

«علی ای همای رحمت»؛ شنیدن یک شعر ناب با صدای ناب
قطعه «علی ای همای رحمت» از آلبوم «دیده بگشا» یکی از تک آهنگ های ماندگاری است که به خوانندگی محمد اصفهانی در وصف حضرت علی (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
آلبوم «دیده بگشا» از آثار مهم و ماندگار حوزه موسیقی ساخته شده در سال ۱۳۸۰ است که در تکریم و بزرگداشت امام علی (ع) با حضور هنرمندان شناخته موسیقی آن دوران همچون علی معلم، فریدون شهبازیان، محمد اصفهانی، علیرضا کهن دیری، مجید اخشابی، شهریار فریوسفی، محمد حقیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
یکی از قطعات پرمخاطب و ماندگاری که در این آلبوم خاطره ساز مورد توجه قرار گرفت، قطعه ای برگرفته از شعر ماندگار مرحوم محمدحسین شهریار به نام «علی ای همای رحمت» است که با موسیقی مرحوم شهریار فریوسفی و خوانندگی محمد اصفهانی هنرمندی که در تولید این گونه آثار پرمخاطب ترین و ماندگارترین آثار را تولید کرده است، توانسته همچنان بعنوان یکی از تک آهنگ های پرارزش پیرامون کرامت حضرت علی (ع) معرفی شود.
برای شنیدن قطعه «علی ای همای رحمت» به خوانندگی محمد اصفهانی اینجا را کلیک کنید.

«آواز دشتی علی مولا»؛ مدح حضرت امیر با صدای اکبر گلپایگانی
مرحوم اکبر گلپایگانی قطعات ماندگاری تولید کرده که با وجود حدود نیم قرن همچنان در ذهن و خاطره همه طبقات جامعه مانده است.
یکی از قطعات ماندگار این استاد موسیقی اثری در مدح حضرت امیر است که این خواننده فقید نزدیک به پنجاه سال پیش خوانده است. اثری که ترانه سرا و آهنگسازش هنرمندی به نام امیر پازوکی است که البته هیچ نسبتی هم با جهانبخش پازوکی ندارد.
برای شنیدن قطعه آواز دشتی «علی مولا» با صدای مرحوم اکبر گلپایگانی اینجا را کلیک کنید.

«بابا حیدر مدد»؛ شنیدن قطعه ای پرطرفدار از فرمان فتحعلیان
تک آهنگ «بابا حیدر مدد» هم یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین آثار موسیقایی در رابطه با گرامیداشت مقام والای حضرت علی (ع) است که به واسطه صدای خاص فرمان فتحعلیان رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.
فرمان فتحعلیان یکی از معدود خوانندگانی است که اشعار و ترانه های بسیاری در وصف امیرالمومنین علی (ع) دارد. او از آغاز فعالیت حرفه ای خود این قبیل آثار را با موسیقی متفاوتی به مخاطبان ارائه کرد و همین سبب شد بتواند طیف گسترده ای از مخاطبان را به سمت آثار خود جذب نماید.
«هو حق» و «نور خورشید ولایت» هم همچون آثار پرطرفدار فرمان فتحعلیان در وصف حضرت علی (ع) است.
برای شنیدن تک آهنگ «بابا حیدر مدد» اینجا را کلیک کنید.

«بوسه برتیغ»؛ هدیه ای ماندگار از مهراج محمدی در سال ۸۶
تک آهنگ «غرقه بحر گنهم یا علی» یا «بوسه بر تیغ» هم یکی از ماندگارترین آهنگ های مهراج محمدی خواننده سالهای دور موسیقی پاپ در دهه هفتاد است که در نوع خود یکی از بهترین آثار برگزیده سال ۸۶ معرفی شده است.
مظاهر مصفا شاعر و فواد حجازی آهنگساز برخی از عوامل اجرایی تک آهنگ «بوسه بر تیغ» را تشکیل می دادند.
برای شنیدن قطعه «بوسه بر تیغ» مهراج محمدی اینجا را کلیک کنید.

«مثل ماه آسمون»؛ تماشای یک موسیقی برای روز پدر
«مثل ماه آسمون» عنوان یکی از محصولات مرکز موسیقی انقلاب (مأوا) بود که چندی قبل در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
علی یعقوب زاده، سمانه حبیب پور، ایلیا نیرومند، نسرین رضانژاد، هلنا افشارپور گروه بازیگران، سعید سراجی مدیر تصویربرداری و تدوین، حسین بنیاد دستیار کارگردان و برنامه ریز، مجتبی نسائی بجستانی، عاطفه رضایی چهره پرداز، جواد تمدنی مدیرتولید، سعید سیفی نژاد گروه اجرایی این نماهنگ را می سازند.
برای تماشای نماهنگ «مثل ماه آسمون» اینجا را کلیک کنید.
«قراضه چین» با شعری از مولانا و آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی، «مست تولا» با شعری از میرزا حبیب خراسانی و صدای سعید خلج، «علی مولا» با شعر، «یا مولا دلم تنگ اومده» از آثار فولکلور موسیقی نواحی ایران با هنرمندی علیرضا افتخاری و بیژن بیژنی، «بوسه بر تیغ» با همکاری فواد حجازی و فریدون شهبازیان و خوانندگی مهراج محمدی، «پدر» با شعری از فریبا فدایی، آهنگسازی رامین یوسف زمانی و خوانندگی مازیار عصری، «حضرت خورشید» با شعری از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی فواد حجازی و خوانندگی حسام الدین سراج، «مولا علی جان» از آلبوم «گل آفتابگردون» گروه موسیقی «آریان»، «بهترین حرف» با شعری از اسحاق انور، آهنگسازی حمید اکبرزاده و خواننده مجید اخشابی، «دستای یه مرد» با شعری از حمیدرضا صمدی، آهنگسازی بابک زرین و صدای رضا صادقی هم همچون تک آهنگ های ماندگار و خاطره سازی هستند که با محوریت ارادت به حضرت امام علی (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

منبع: