نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی مطرح کرد خطاطی هنری نیازمند حمایت همه جانبه

به گزارش آبنما کار، نفر برگزیده خوشنویسی جشنواره رضوی با تکیه بر لزوم پشتیبانی از هنرمندان نوپا اظهار داشت: برایم استاد برگزیده شدن پی در پی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده نیز باز نماییم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مجید سعید کاخی که در بخش خطوط سته(محقق و ریحان) و بخش نثر عربی و ایرانی جشنواره رضوی شرکت داشته و حائز رتبه اول در هر دو بخش شده بود، اظهار داشت: من در دوره های قبل بخش خط هم در جشنواره شرکت می کردم اما بخش خطوط سته برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شده بود.
وی ادامه داد: من از مدت ها قبل روی خطوط سته کار می کردم اما جایی نبود که این هنر را ارائه نماییم و نخستین بار در جشنواره امام رضا مقابل السلام به این بخش توجه شد.
کاخی با اشاره به دو خط کتابتی به نام نسخ و ریحان، اظهار داشت: در کل کشور یک مرجع ریحان هم نداریم و منسوخ شده و نزدیک به ۶۰۰ سال است که ریحان نویس نداریم ولی خط کتابتی بسیار فاخر و درجه یک است.
وی افزود: خط نسخ بیشتر برای موارد روزمره بوده و هم اکنون نیز بیشتر به نسخ پرداخته می شود که در کل کشور قریب به ۵۰ نفر نسخ نویس داریم.
این خطاط پیشکسوت اشاره کرد: اگر کشور ما بخواهد یک قرآن خاص تهیه نماید که درجه یک و منحصر به فرد باشد باید از ریحان بهره بگیرد که در این صورت این خط با عثمان طه هم رقابت می کند.
وی با اعلان اینکه هم اکنون ترکیه خودرا مرجع نسخ و ثلث در دنیا معرفی کرده متذکر شد: زمانی استاد فرشچیان می گفت طرح های فرش ما را به سرقت می برند اما کسی به این اخطار گوش نکرد و طرح های ما دزدیده شد و به اسم کشورهای دیگر ثبت مالکیت معنوی شد؛ الان هم در مورد خط ثلث و نسخ ما وضعیت همین است.
کاخی در این زمینه افزود: ترکیه دو سال است که خط نسخ و ثلث را به نام خود ثبت کرده در صورتیکه تمام ترک ها شاگردان خطاطان ایرانی بوده اند! و با این وصف ثلث ایرانی و محقق از بین رفته و ریحان نیز از بین رفته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون بحث فرهنگ خط و فروش آثار این حوزه فوق العاده ضعیف است و کسی که بخواهد خوشنویس شود از نظر مالی در فشار است چون اگر بهترین کار را هم ارائه کند مأمن امنی برای فروش آثارش ندارد.
بگفته کاخی هیچ ارگان دولتی که بتواند خط را کارشناسی کند و یا مرجعی که برای فروش خط شناخته شده باشد وجود ندارد و بحث معیشت هنر خطاطی نیز معضلی است.
وی با اعلان اینکه باتوجه به این مشکلات اقتصادی ما خطاطان ناگزیر به شرکت در جشنواره های مختلف هستیم، عنوان کرد: در کشور در بحث فروش آثار خطاطی و سفارش گرفتن ضعف داریم و این در حالیست که برای بسیاری رشته ها هزینه های آنچنانی می کنند.
وی اشاره کرد: برای کتابت چنین آثار فاخری برای قرآن هیچ ارگانی وجود ندارد که بگوید شما به عنوان خطاط یک نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه با این خط کتابت کن و هزینه اش را هم بدهد اما متأسفانه چنین چیزی نداریم. تا کی ما خطاطان می خواهیم از راه جشنواره امرار معاش کنیم؟ این ها درد و معضل است.
کاخی با تأکید بر لزوم توجه مسئولان بر معیشت هنر خطاطان اظهار داشت: مسئولان بسیار راحت می توانند با بوجودآوردن چنین مرکزی علاوه بر پشتیبانی از خطاطان خودشان هم سود ببرند چون این هنر می تواند صادر شود و دلار وارد کشور شود که این طرح بسیار عالی و راحتی است.
وی با اعلان اینکه نستعلیق ایران در دنیا تک و خاص است، اشاره کرد: در کشور ترکیه مسابقه نستعلیق که برگزار می شود، همه ایرانیان مقام می آورند پس خط ایران به آسانی ظرفیت صادرات را دارد اما مدیریت می خواهد این که ارگانی بانی شود کارآفرینی و حمایت کند حق مالی خودرا بردارد و به خطاط هم درصدی بدهد و کارها و آثار را صادر کند.

برای آثار شرکت کنندگان نظر دهی شود
وی با تأکید بر این که اساتید و داوران باید در مورد همه آثار شرکت داده شده نظر بدهند عنوان کرد: حتی اگر یک کودک یا یک تازه کار در این بخش شرکت می کند حق اوست که زوایای خوبی یا ضعف کارش را بداند و تشویق شود که نظر اساتید موجب رشد جامعه خطاطی می شود و بصورت ریز خطوط تحلیل شود نه این که بدون هیچ توضیحی سه نفر را برگزیده کنند و بقیه آثار کنار گذاشته شوند.
کاخی با تکیه بر لزوم پشتیبانی از هنرمندان نوپا به برگزیده شدن برخی افراد طی سالهای متمادی اشاره نمود و افزود: برایم استاد برگزیده شدن پی در پی چه ارزشی دارد چندین دوره اگر یک نفر برنده یک بخش باشد لطفی ندارد این خوب است که عرصه را برای هنرمندان کمتر شناخته شده نیز باز نماییم. برای حل این معضل جشنواره باید تدبیری بیندیشد و قانونی تصویب کند که بطورمثال اگر هنرمندی سه دوره پنج دوره در فلان بخش کسب رتبه کرد در دوره های بعدی نباید شرکت نماید.
جشنواره آثار خوشنویسان را به فروش برساند
این خطاط برگزیده اشاره کرد: جشنواره نباید تنها به برگزاری یک نمایشگاه سه روزه برای آثار شرکت کنندگان اکتفا کند؛ بلکه می تواند آثار را با مشارکت و حمایت خودش بفروش برساند و سهم خودرا بردارد و به هنرمند نیز درصدی بدهد. حقیقتا همه خطاطان اینطور هم راضی خواهند بود.
وی اظهار داشت: پس از جشنواره یک ارگان و مجموعه ای باید باشد آثار را عیار بندی کند و قیمت گذاری کند سایت بزند، جایگاه بدهد و عکس ها و تابلوها را بفروش برساند که درآمدزایی هم هست چون هنر با هزینه کردن ماندگار می شود. الان خیره کننده ترین آثار تاریخی ما مربوط به دوران قاجار است و شاه عباس دراین زمینه سرآمد است برای اینکه در آن دوران دراین زمینه سرمایه گذاری شده بوده است.
او در آخر سخنانش اشاره کرد: جشنواره نباید پس از اختتامیه رها شود بلکه باید درآمد زایی کند و هزینه خود جشنواره را نیز از این محل می توان تامین کرد و نیازی به اسپانسر هم نخواهد بود.

منبع: