زنده روح کرمانی با آبنما کار مطرح کرد؛ ضعف استیتمنت نویسی در فجر

آبنما کار: دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از طراحی و تدوین بخش نظری این رویداد برای آموزش هنرمندان در قالب نشست هایی تخصصی آگاهی داد.

مسعود زنده روح کرمانی هنرمند عکاس باسابقه که دبیری هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برعهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی انتخاب داوران بخش عکاسی این رویداد و ترکیب آنها بیان کرد: نگاه جدیدی که به جشنواره «تجسمی فجر» در دوره شانزدهم شده است چه بین دبیرها و داوران؛ تلفیقی از تفکرهای مختلف کنار هم بوده است و یک دستی در داوری، همیشه یک ژانر را در یک رشته بروز می دهد به همین دلیل، در انتخاب ها کوشیدیم نگاه های متفاوت، نسل جوان، دانشگاهی و باتجربه را در یک رشته در کنار هم داشته باشیم که این دیدگاه های مختلف در نتیجه به تجمیع فکر می رسد که تبدیل به یک نمایشگاه می شود.
وی اضافه کرد: مضاف بر اینکه قسمتی از عکاسان و هنرمندان به دلیلهای مختلف، علاقه به شرکت در جشنواره را ندارند بدین سبب هیچ جشنواره ای در تمام دنیا نمی تواند ادعا کند که تمامیت موجودیت یک کشور را نمایان می کند برای مثال اگر جشنواره فجر حذف شود و دوسالانه عکاسی برگزار شود، تمامیت عکاسی ایران را نخواهد داشت.
ثبت عکس و جمع آوری مجموعه عکس؛ بزرگترین مشکل عکاسان
زنده روح کرمانی به یکی از اشکالات عکاسی در وضعیت امروز جامعه که جشنواره ها نیز مؤثر از آن هستند، اشاره نمود و توضیح داد: شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که عکاسان امروز با آن مواجهند، ثبت عکس و جمع آوری مجموعه عکس است که برایشان سخت شده است و در کل، عکاسی در ایران نسبت به ۵ سال پیش، بمراتب مشکل تر شده است بدین سبب فضایی لازم دارد تا فکرش را بروز دهد و این در حالیست که عکاسان خبری مجبور به اعمال برخی فیلترها هستند و برای بقیه نیز به روشی دیگر، سانسور تحمیل می شود. در حقیقت ما قسمتی از استناد کشور و تاریخ یک کشور را فراموش می نماییم، چونکه نمی توانیم آنرا ثبت نماییم و طبیعتاً این مساله در جشنواره های مختلف نیز بروز پیدا می کند. در نتیجه عکاسی به ژانر خاصی گرایش پیدا می کند و پشت میز کامپیوتر و از خیابان و جامعه به فضای داخلی می رود که اگر علم و تجربه پشتش نباشد، تبدیل به یک کپی معمولی از کاری دیگر می شود که در نهایت از جشنواره حذف خواهد شد.
درصدد برگزاری بخش نظری «تجسمی فجر» هستیم
وی درباره ی برگزاری کارگاهی آموزشی برای عکاسان در حیطه استیتمنت نویسی اظهار داشت: استیتمنت نویسی فقط مختص به عکاسان نیست و ما در رشته های دیگر فجر نیز همچون مجسمه، سرامیک و آبگینه و هنر جدید (مبنایش بر استیتمنت است) استیتمنت را داشتیم و در همه این چهار رشته متوجه مشکل شدیم. وقتی کسی یک پروژه را کار می کند باید استیتمنت (به تعبیری ایده و اندیشه) داشته باشد که برمبنای آن، پروژه اش را تکمیل کند. آنچه که در عکاسی اتفاق افتاد، بیشتر گزارش بود تا استیتمنت!
این هنرمند عکاس اشاره کرد: امیدوار هستم بتوانیم در دوره شانزدهم «تجسمی فجر» این بخش نظری را که درحال طراحی آن در قالب نشست های تخصصی با موضوع هوش مصنوعی، NFT، استیتمنت نویسی و از همه مهم تر رزومه نویسی هستیم تا بهمن ماه به نتیجه برسانیم و این جلسه ها را برگزار نماییم.
هوش مصنوعی و مواجهه با آن در هنر
زنده روح کرمانی در آخر با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در هنر و برخی لطمه های آن اظهار داشت: در جریان داوری آثار تصویرسازی به چند مورد عجیب برخورد کردیم که بعد از بررسی بسیار، در نهایت متوجه شدیم با هوش مصنوعی تولید شده اند. اگر کسی بلد نباشد از هوش مصنوعی درست استفاده نماید، بطور قطع به کارش صدمه وارد می شود و مطمئنم که به تدریج در برنامه های روتینی مثل فتوشاپ، هوش مصنوعی ورود می کند و خیلی ها هم درحال استفاده آن هستند. این یک فناوری جدید است که اگر درست آموزش داده نشود، شاید در آینده هنر، فاجعه ای رخ دهد برای مثال ممکنست در آینده خط میرعماد را در خوشنویسی توسط هوش مصنوعی درست کنند که قابل تشخیص هم نیست! این مورد از همه جذاب تر در نگارگری است که وارد شده است.

منبع: