چاقوی زنجان دنبال نشان است

آبنما کار: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در نظر دارد برای چاقوی زنجان لوگو معرفی نماید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سید میکائیل موسوی ـ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان زنجان ـ این خبر را اعلام و خواهان همکاری هنرمندان برای طراحی لوگوی چاقوی زنجان شده است.
دو سال قبل همزمان با کشف اولین و قدیمی ترین چاقوی ساخت زنجان، ۱۶ دی ماه به عنوان روز ملی چاقوی زنجان نام گذاری شد و ثبت جهانی آن هم درحال پیگیری است.
چاقوی زنجان، صنعتی است که با هنر عجین شده و می توان اوج هنر و خلاقیت را در آثار چاقوسازان زنجانی دید. ضمن این که اکنون بیش از ۱۵۰۰ فعال در صنعت چاقوسازی مشغول بکار است.

چاقوی زنجان به ۱۷ دسته مختلف تقسیم می شود؛ طراحی ظریف و خلاقانه، قدمت بالا، تیزی، آب دیدگی، استواری تیغه و تعدادی از خاصیت های بارز دیگر سبب شده تا چاقوی زنجان متمایز نسبت به سایر تولیدات مشابه باشد.
پس از صنعت فرش بافی، صنعت چاقوسازی بیشترین ارزآوری را برای استان زنجان دارد، با اینحال این صنایع دستی مانند اغلب هنرهای سنتی کشورمان با مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه مواجه می باشد.

بگفته نماینده وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی، همه اساتید، طراحان، هنرمندان، هنرجویان و دیگر علاقه مندان می توانند برای طرح های خودرا جهت بررسی و انتخاب لوگوی مناسب به واحد توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی ارائه نمایند.
لوگوی تایید شده به عنوان نماد چاقوی زنجان به عنوان تنها لوگوی قابل درج بر روی تیغه های تولید شده در شهر زنجان به کار برده خواهد شد.

برای معرفی بهترین طرح ارسالی و برگزیده به عنوان لوگوی برتر این فراخوان، مراسم ویژه ای انجام خواهد شد. علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های تماس۰۲۴۳۳۰۳۳۳۲۵ و ۰۲۴۳۳۰۳۱۴۰۶ تماس بگیرند.

منبع: