هنرنمایی سفال و سرامیک لالجین در اکسپوی ترکیه ۲۰۲۳

آبنما کار: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان همدان اعلام نموده است که نمایشگاه اکسپو سوغات 2023 از 23 تا 26 آذرماه شروع به کار می کند و سفال و سرامیک لالجین در این نمایشگاه هنرنمایی خواهدنمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، تیر ماه ۱۳۹۵ بود که شهر لالجین استان همدان در بین بررسی ها از شورای جهانی صنایع دستی عنوان شهر جهانی سفال را گرفت؛ هرچند همچنان انتقادهایی به این شهر سفالی با ورود کالاهای چینی وارد است و ویترین هایی را نظاره گر است که برمبنای ادعای خیلی از کارشناسان تهدیدی برای این شهر با عنوان جهانی است.
قدمت سفال لالجین برمبنای مستندات موجود به بالای ۷۰۰ سال می رسد و یکی از مراکز عمده ساخت سفال در ایران و جهان محسوب می شود؛ به صورتی که عنوان پایتخت سفال ایران را یدک می کشد. سفالینه های ساخت لالجین با تنوع بسیار زیاد صدها نوع ظروف تزئینی و مصرفی را شامل می شود؛ چونکه هزار کارگاه سفال در شهر لالجین وجود دارد که مواد اولیه آنها از خاک رس مخصوصی که فقط در این منطقه وجود دارد، تهیه می شود. برمبنای آخرین آمار بیش از ۲۰۰ فروشگاه بزرگ و کوچک سفال در شهر لالجین فعال است که به همراه تولیدات هنرمندان این شهر سفال ها و ظروف چینی نیز به فروش می رسانند.
اما محمدرضا خلجی ـ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان همدان ـ بتازگی اعلام نموده است: در این نمایشگاه که در محل مرکز اکسپو استانبول برگزار می شود، ۷۲ متر فضای نمایشگاهی در اختیار ایران قرار گرفته است.
او اضافه کرد: در غرفه ایران که با مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برپا شده، ۱۰ هنرمند و شرکت کننده صنایع دستی حضور دارند که یکی از این هنرمندان از اتحادیه سفال و سرامیک شهرجهانی سفال لالجین معرفی شده است.
گویا در این نمایشگاه مقرر است هنرمندانی از رشته های گلیم بافی، مسگری، سفال و سرامیک، زیورالات، حکاکی روی سنگ، تولیدات نمدی، نگارگری، کپو بافی و مصنوعات چرمی از سراسر کشور حضور داشته باشند.

منبع: