ثبت جهانی ۳ اثر، پرسش های فروتن و دختر بیتا فرهی

به گزارش آبنما کار، ثبت سه اثر ناملموس ایران در یونسکو، سفارش ضرغامی به شادی، اظهارات علی فروتن در رابطه با تئاتر کودک، حرف ها و پرسش های دختر بیتا فرهی در رابطه با بیماری مادرش، ۴ نمایش جدید در ایرانشهر، اهدای نشان ویژه کشور اتریش به هوشنگ الهیاری، تشکیل شورای ملی موسیقی، معرفی داوران ۴ بخش جشنواره تجسمی فجر و انصراف احمد عربانی از داوری و کشف یک سکه عتیقه با فلزیاب از اخبار فرهنگی ۱۵ آذرماه بود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه سه پرونده «هنر تذهیب»، «جشن سده» و «افطار و سنت های فرهنگی ـ اجتماعی آن» در یونسکو ثبت جهانی شد.
به دنبال این خبر، معاون میراث فرهنگی اعلام نمود که با ثبت جهانی این سه اثر ایران در بین ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به جایگاه پنجم صعود کرد.
بیشتر بخوانید:
چرا ایران ثبت «تذهیب» را با ۴ کشور دیگر شریک شد؟

توصیه ضرغامی به شادی
در ادامه، عزت الله ضرغامی در جمع مدیران گردشگری کشور، بر لزوم توجه و برنامه ریزی برای شادی مردم تاکید نمود. معاون گردشگری هم پیگیری پلمب اماکن اقامتی را ضروری دانست. همینطور رئیس انجمن خدمات مسافرتی توجه ها را به تقاضای بالای سفر از چین و روسیه و استفاده از ظرفیت بازارهایی مانند افغانستان به جای گردشگران اروپایی جلب کرد.

علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خویش را بفروشیم
علی فروتن از اجرای مجدد نمایش «دوره گردها» در تهران و دیگر شهرها اطلاع داد اما در عین حال وضعیت تئاتر کودک را فاجعه خواند و اظهار داشت: کسی که می خواهد کار کودک روی صحنه ببرد، باید کلیه ها و قلوه های خویش را بفروشد!

فرزند بیتا فرهی: مادرم رفتنی نبود
دختر بیتا فرهی با تکیه بر اینکه قصد ندارد فرد خاصی را متهم کند اما در عین حال نمی تواند غم از دست دادن مادر را به سادگی بپذیرد، پرسش هایی را در چارچوب یک یادداشت بیان کرد.

تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۴ نمایش تازه می شود
چهار نمایش «توافق نامه» به کارگردانی کورش سلیمانی، «خانم آقای جورج کلونی» به کارگردانی مونا صوفی، «بهار پراگ» به کارگردانی آرش سنجابی و «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی در آذر و دی در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهند رفت.

اهدای نشان ویژه کشور اتریش به هوشنگ الهیاری
همینطور هوشنگ الهیاری فیلمساز ایرانی مدال طلای کشور اتریش را به پاس یک عمر فعالیت و خدمات هنری و پزشکی از رئیس جمهور این کشور دریافت کرد.

نامزدهای جوایز فیلم اسپریت اعلام شد
در ادامه، نامزدهای سی و نهمین دوره جوایز فیلم اسپریت با پیشتاری فیلمهای «می دسامبر»، «زندگی های گذشته» و «داستان آمریکایی» عرضه شدند.

سرمایه گذاری عربستان در ۷ فیلم اسکار بین المللی
افزون بر این ها، صندوق دریای سرخ عربستان حامی مالی هفت فیلم حاضر در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۴ است.

شورای ملی موسیقی تشکیل می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی با خبرنگاران در رابطه با اعمال سلیقه در برگزاری کنسرت در شهرستان ها اظهار داشت: این مشکل حل شده و مقرر است با عنایت به تصویب سند ملی موسیقی، شورای ملی موسیقی تشکیل گردد که رئیس آن معاون هنری وزارت ارشاد و دبیر آن مدیرکل موسیقی است.
اسماعیلی همینطور در رابطه با نگرانی هایی که در رابطه با “سامانه نظارت مردمی بر نشر کتاب” وجود دارد، اظهار نمود: ممیزی و نظارت برای ارشاد است و ما نظارت پسینی نداریم، این اتفاق فقط برای ارتقای کیفیت است.

گرامیداشت صدمین سالروز تولد جلال آل احمد
ضمن اینکه گرامیداشت صدمین سالروز تولد جلال آل احمد روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه در خانه موزه سیمین و جلال برگزار می گردد.

تفاهم کتابخانه های ملی ایران و فیلیپین
همینطور کتابخانه های ملی ایران و فیلیپین در جهت توسعه روابط فرهنگی بین المللی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

معرفی داوران ۴ بخش جشنواره تجسمی فجر و انصراف احمد عربانی از داوری
داوران چهار بخش جشنواره تجسمی فجر عرضه شدند که از بین آنها احمد عربانی ـ کارتونیست، انیمیشن ساز و مدرس رشته کاریکاتور ـ انصراف خویش را اعلام نمود.
در نهایت این که، فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب یک سکه طلای بیزانسی را در نروژ کشف کرد.
پیشنهادهایی برای خواندن:
رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را می شکند؟
سینمای ایران به مهرجویی دین دارد
آدرس هایی از ذائقه کتابخوانان ایرانی
آنجلینا جولی: هالیوود جای سالمی نیست
این نقاش یک سند ضد انسان ها رو کرد!
شبی که تاج با تنبورنوازان برای مردم خواند
برادرانم! به همه رازتان را خواهم گفت
جنگ نابرابر دو خلبان

منبع: