اکبر گلپا درگذشت

به گزارش آبنما کار، اکبر گلپا (اکبر گلپایگانی) خواننده پیشکسوت کشور ساعاتی قبل در سن ۹۰سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش آبنما کار به نقل از موسسه هنرمندان پیشکسوت، اکبر گلپا خواننده پیشکسوت سرشناس کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت عصر امروز شنبه ۱۳ آبان ماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
محمدعلی گلپایانی (گلریز)، برادر این خواننده پیشکسوت، در گفتگوی تلفنی با سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، این خبر را اعلام نمود.
اکبر گلپایگانی ۱۰ بهمن سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد.
در سال ۱۳۱۸ گلپا وارد دبستان فرهنگ شد و بعنوان قاری قرآن در کلاسش انتخاب|شد. بعد از این فعالیتها، اکبر گلپایگانی با آشنایی با تعدادی قاری قرآن و تعزیه خوان و کار کردن زیر نظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت. در سال ۱۳۲۰ وی به شکل جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه ها را نزد پدرش شروع کرد. اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۶ نخستین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر را به دست آورد و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم کم با اساتید طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیر نظر این اساتید شروع کرد.
گلپا اجرای بیشترین آواز در برنامه گلها را دارد.
وی در سال ۸۴، دکترای افتخاری از دانشگاه تهران دریافت کرد. همینطور آوای آواز وی در یک فیلم جهانی به نام «مده آ» ساخته کارگردان ایتالیایی پازولینی گنجانده شد.

منبع: