هنرستان هنرهای زیبا میزبان آثار استاد هوشنگ جزی زاده

به گزارش آبنما کار، اصفهان اینروزها و در موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، نمایشگاهی از نگارگری های استاد امیرهوشنگ جزی زاده برپاست. آثار عرضه شده در این نمایشگاه از دهه ۵۰ تابحال خلق شده اند و بخشی از آنها هم بعد از سال ها از مخزن موزه‌ی این هنرستان خارج شده و در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

نسترن عکاشه، مدیر موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان دراین باره به ایسنا اظهار داشت: استاد جزی زاده در زمان نوجوانی در این هنرستان تحصیل می کردند و از محضر استادانی همچون مرحوم استاد عیسی بهادری و مرحوم استاد جواد رستم شیرازی بهره بردند و موفق شدند که در زمینه طراحی نقشه فرش، مینیاتور و تذهیب را از این اساتید بیاموزند و خود هم به مهارت کامل دست پیدا کنند؛ البته ایشان قبل از هنرستان، در چهلستون نزد استاد رستم شیرازی شاگردی می کردند تا این که در همان دوران بود که طرح هایش در چهلستون مورد توجه استاد بهادری قرار می گیرد و آقای بهادری ایشان را تشویق می کند که برای آموزش به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برود.

او افزود: استاد جزی زاده سپس با استفاده از بورسیه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و برای کسب مهارت بیشتر به لندن رفتند و پس از دو سال و با گذراندن دوره تکمیلی در زمینه طراحی، به اصفهان بازگشتند.

عکاشه بیان نمود: استاد جزی زاده به پیشنهاد مرحوم استاد بهادری برای تدریس هم در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان مشغول شد و سالهای زیادی را به تدریس آناتومی، پرسپکتیو، طراحی، مینیاتور و نقشه های فرش در این هنرستان پرداخت و شاگردان زیادی را پرورش داد و در نهایت هم سال ۱۳۷۷ بازنشست شد، اما همچنان در زمینه نگارگری ساختند و پرداختند.

مدیر موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان اضافه کرد: به علت توانایی و شناخت استاد جزی زاده نسبت به هنرهای مختلف، همواره در کارگاه های سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، میناسازی، خاتم سازی و زری بافیِ هنرستان هنرهای زیبا از طرح های پرارزش ایشان به منظور الگو برای خلق آثار هنریِ هنرجویان استفاده می شود.

او ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاهی از آثار استاد جزی زاده در موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، اظهار داشت: حدود ۷۰ اثر از استاد جزی زاده در این نمایشگاه عرضه شده که برخی از این آثار جزو مجموعه‌ی آثاری از استاد جزی زاده است که در مخزن این موزه نگهداری می شدند و بخشی هم جزو آثار شخصی استاد هستند. این آثار دارای ابعاد متفاوتی بوده و بخش عمده آنها به تذهیب و نگارگری های استاد متعلق می باشد، اما آثاری در زمینه های قلم زنی و کاشی کاری هم نمایش داده شده است.

عکاشه توضیح داد: آثار این نمایشگاه از دهه پنجاهِ زندگی و فعالیت استاد جزی زاده تا کنون خلق شده اند که با موضوعات متفاوت و بر اساس اشعار، ضرب المثل ها یا موضوع هایی خلق شده اند که از ذهن استاد نشئت گرفته، مانند «جدال با نفس» و یا مصراع های «ـبشنو از نی چون حکایت می کند»، «دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود» و «تن که تو بینی به زیر خاک» که بعنوان نمونه، اثر ایشان با مضمون مصراع آخری که ذکر شد سال ۸۵ خلق شده و فردی را توصیف می کند که به آینده و پس از مرگ فکر می کند.

گفتنی است، امیرهوشنگ جزی زاده، پیشکسوت هنر نگارگری که دارای نشان درجه یک هنری است و در سبک نگارگری اصفهان فعالیت دارد، سال ۱۳۱۲ در نصف جهان متولد شد و ضمن تحصیل در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، در محضر اساتید صاحب نام نقاشی، طراحی فرش و نگارگری ازجمله محمود تذهیبی، جواد رستم شیرازی، میرزا آقا امامی، حاج مصورالملکی، محمدناصر صفا و عیسی بهادری به تحصیل این هنر پرداخت و پس از فراغت از تحصیل هم به تربیت شاگردان بی شماری در این هنرستان مشغول شد.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۶ مهرماه، به جز روزهای پنجشنبه و جمعه، ساعت ۹ تا ۱۴ به موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، واقع در میدان انقلاب، خیابان استاد مطهری، پس از خیابان شمس آبادی رجوع کنند.

منبع: