رونمایی از ترجمه فرانسوی سفرنامه برادران امیدوار

به گزارش آبنما کار، ترجمه فرانسوی «سفرنامه برادران امیدوار» درحالی که حدود یک سال از درگذشت عبدالله امیدوار می گذرد، رونمایی گردید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، براساس اعلام روابط عمومی مجموعه تاریخی ـ فرهنگی سعدآباد، رونمایی از ترجمه فرانسوی این کتاب سفرنامه با حضور ژان لویی اوزوات(Jean-louis Ozsvath)، مترجم کتاب و عیسی امیدوار برگزار گردید.
عیسی امیدوار در این مراسم به بیان علل و نحوه سفر ۱۰ ساله خود به دور دنیا پرداخت و در ادامه مترجم فرانسوی سفرنامه برادران امیدوار با اشاره و تاکید بر شعار جهانی این دو برادر با عنوان «همه متفاوت، همه خویشاوند» که با هدف گسترش صلح و دوستی میان تمام ملت ها و فرهنگ هاست، نحوه آشنایی و علاقه خود به سفر این دو برادر و سفرنامه ایشان را روایت کرد.
مترجم فرانسوی سفرنامه برادران امیدوار اظهار داشت: در یکی از سفرهای خود به ایران و بازدید از موزه برادران امیدوار با سفر نخستین جهانگردان ایرانی آشنا شدم که بسیار مورد توجهم قرار گرفت. در نتیجه بعد از بازگشت به فرانسه تصمیم گرفتم کتاب سفرنامه این دو برادر را به زبان فرانسوی ترجمه کنم.
انگیزه این مترجم با بازگشت به ایران و ملاقات با عیسی امیدوار و همینطور سفر به شیلی و ملاقات با عبدالله امیدوار بیشتر از پیش شده و در نهایت در سال ۲۰۲۱ میلادی با همکاری مشترک دو ناشر فرانسوی و بلژیکی ترجمه فرانسوی این کتاب منتشر می شود.
او اظهار نمود: الان در ایران و فرانسه جلسات سفرنامه خوانی این کتاب در کتابخانه ها و نشست های تخصصی سفر و گردشگری مورد بحث و بررسی است.
سیدحسین علوی ـ مدیر مجموعه تاریخی سعدآباد ـ هم در این مراسم بیان نمود: سبب افتخار است در کنار بزرگ مرد سفر هستم و موزه برادران امیدوار که نخستین و تنها موزه گردشگری ایران است، می تواند پایه و اساسی برای توسعه گردشگری کشور باشد و سفرنامه برادران امیدوار بخشی از هویت مستند صلح دوستی و اشاعه فرهنگ ملی و بین المللی در پشتیبانی از توسعه گردشگری کشور به حساب می آید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، عیسی و عبدالله امیدوار از پیشگامان جهانگردی معاصر در ایران هستند که به سرزمین های ناشناخته در قاره آمریکا، آفریقا و قطب جنوب و شمال قدم گذاشتند. سفر کم نظیر این دو برادر ماجراجو از سال ۱۳۳۳ خورشیدی شروع شد. آنها نخست یک سفر هفت ساله با موتورسیکلت «ماچلس» انگلیسی به قدرت cc ۵۰۰ که روی گلگیر چرخ جلوی آن شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» نوشته شده بود، داشتند و بعد هم یک سفر سه ساله را با اتومبیل سیتروئن دو سیلندر که هنگام بازگشت از سفر اول، شرکت سیتروئن فرانسه آنرا هدیه داد، انجام دادند.
عبدالله امیدوار در انتها این ماجراجویی کاوشگرایانه‌ی ۱۰ ساله در قاره سیاه، جنوبگان (قطب جنوب)، آسیا، قطب شمال، اروپا، آمریکا و استرالیا، در کشور شیلی ساکن شد و به حرفه سینما پرداخت، از او بعنوان یکی از نمادهای سینمای شیلی یاد می شد. عبدالله امیدوار صبح ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ در سن ۸۹ سالگی در کشور شیلی دارفانی را وداع گفت. عیسی امیدوار بعد از پایان آن سفرها به ایران برگشت و همین جا ماندگار شد. او گاهی در موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد با گردشگران و دوستداران سفر دیدارهایی دارد.