تاکید رئیس جمهور اربعین برای مردم بماند و دولتی نشود

به گزارش آبنما کار، اغلب ابَررویدادها در دنیا بدون سهم عمده دولت ها امکان برگزاری ندارد، اما ابَررویداد «اربعین» داستان متفاوتی دارد؛ رویدادی که باید مردمی برگزار گردد و دولت کمترین دخالت را در آن داشته باشد، تا جایی که رئیس جمهور سفارش کرده است که حتی خدمت رسانی به زائرین با نام دستگاههای دولتی ضرورتی ندارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، اصل و اساس برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) با مردم است. در این حرکت عظیم از ابتدا شاهد حضور مردم بوده ایم و دستگاههای دولتی و حاکمیتی فقط می توانند نقش سهیل گری در امور اداری و پشتیبانی را داشته باشند. از طرفی، حضور مردم در برگزاری این رویداد سبب انسجام فرهنگی و اجتماعی بیشتر در میان مردم دو کشور خواهد شد.
مردمی بودن اربعین موضوعی است که همواره مردم عراق روی آن تاکید داشته اند و از ابتدا هم این امر مورد توجه مردم ایران بوده است؛ هرچند در سال هایی این امر توسط دولت با کم دقتی روبرو شد و دلخوری هایی را برای مردم عراق به دنبال داشت، اما سال جاری آن طور که از شواهد و قرائن پیداست، به صورت ویژه بر مدیریت مردمی مراسم اربعین تاکید شده و مقرر است دولت صرفاً نقش پشتیبانی و تسهیل گری داشته باشد.
همچون اقداماتی که ابَررویداد اربعین را حفظ و حراست می کند، نداشتن دخالت بیرونی در این رویداد است تا شکل طبیعی خویش را در بستر زمان و مکان داشته باشد. دستور ویژه ریاست جمهوری بر انتصاب «حسین یکتا» بعنوان «نماینده تشکل ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین» هم در این خصوص بوده تا حضور و فعالیت مردم بیشتر از گذشته حفظ شده و عمق داده شود.
در این حکم به تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ تاکید گردیده است که حسین یکتا بعنوان «نماینده تشکل ها و فعالان مردمی» در هماهنگی با ستاد مرکزی اربعین و به منظور تقویت ابعاد مختلف حماسه بزرگ و جهانی اربعین حسینی، با برنامه ریزی و اقدامات راهبردی جهادی نسبت به بسیج ظرفیت ها و امکانات تشکل ها، گروه ها و فعالان مردمی اقدام نماید.
ریاست جمهوری همینطور یادآور شده است: دستگاههای اجرایی مسؤول به خصوص استانداران مناطق مرزی برای برگزاری هر چه باشکوه تر حماسه اربعین در حوزه کمک های مردمی حداکثر همکاری را به عمل خواهند آورد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در نامه دیگری هم که به وزارت کشور و احمد وحیدی ابلاغ گردیده، در چند بند، مردمی سازی این رویداد را مورد تاکید قرار داده و در رابطه با چگونگی مدیریت رویداد اربعین آورده است:
۱ـ شکوه بیشتر حماسه اربعین در حضور پرشور مردم است برنامه ها با این رویکرد صورت گیرد.
۲ ـ محور خدمت به زوار، اربعین موکب های مردمی است نهادهای دولتی به موکب های مردمی کمک کنند تا آنها به زوار خدمت کنند و خودشان فقط در موارد لزوم مستقیم، خدمت عرضه کنند. در این موارد نیز، خدمت رسانی با نام و تابلو دستگاههای دولتی ضرورتی ندارد.
۳ ـ برای ساماندهی و پیشبرد کارها از حلقه های میانی کمک گرفته شود. همینطور کلیه استانداران مرزی بخصوص استاندار ایلام، نسبت به حمایت و فعال سازی حداکثری ظرفیت گروههای مردمی و حلقه های میانی در روزهای اربعین اقدام نمایند.
۴ ـ مبحث تعیین سخنگوی ستاد مرکزی اربعین از بین چهره های مردمی بررسی و تدبیر صورت گیرد.
۵ ـ برای مسأله کلیدی آمد و شد در اربعین بخصوص حمل و نقل زمینی با اتوبوس و خودرو های شخصی تمهیدات لازم با قید فوریت اندیشیده و اجرایی شود.
۶ ـ با لحاظ جهات ایمنی و امنیت جهت استفاده از ظرفیت خودرو های شخصی مردمی برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
۷ ـ زائرین به خروج از مرزهای مختلف، به ویژه مرزهای شمالی تر ترغیب شوند.
۸ ـ رسانه ملی برای مدیریت رسانه ای حماسه اربعین مبتنی بر ترویج ابعاد گفتمانی اربعین روایت حضور مردم و جریان های مردمی و تسهیل جذب مشارکت های مردمی برنامه ریزی و اقدام نماید. ستاد مرکزی اربعین زمینه سازی لازم برای جلب مشارکت های مردمی را فراهم آورد.»

منبع: