گزارش آبنما کار؛ در این خیمه ضیافت نقش و آینه برپاست

به گزارش آبنما کار، در خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی جلوه هایی از هنرهای شهری در رابطه با مفاهیم عاشورایی به معرض نمایش گذاشته شده و مقرر است برای نخستین بار یک مجسمه آینه کاری و یک نقاشی قهوه خانه ای را به نمایش بگذارند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، همزمان با ایام عزاداری ماه محرم و شهادت سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی در پلازای میدان هفتم تیر به همت سازمان زیباسازی شهر تهران برپا شد.
این خیمه بزرگ در میدان هفت تیر تهران یادآور خیمه حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران شان است و در این خیمه، هنرمندان برای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، هنرشان را در چارچوب های نقاشی، آینه کاری، نقاشی روی تیغه های علامت و پارچه نویسی، دوخت پرچم و مجسمه سازی به معرض نمایش گذاشته اند. در واقع «هنرهای عاشورایی» هنرمندان در این خیمه از تولید تا اتمام کارشان برای مردم به نمایش درآمده است.
این خیمه بزرگ عاشورایی حدود ۹۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ متر ارتفاع دارد و در آن، جلوه هایی از هنرهای شهری در رابطه با مفاهیم عاشورایی به نمایش درآمده است که حدود ۴۰ هنرمند در رشته های مختلف گردهم جمع شدند تا مجلس عزای حسینی را به روشی متفاوت برگزار کنند.

هر کدام از این هنرمندان، روی المان های خاص مراسم سوگواری امام حسین (ع) همچون تیغه علامت و نقاشی قهوه خانه ای کار می کنند، المان هایی که از دیر باز نماد برگزاری مجلس سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران شان بوده است.
یکی از این هنرهایی که دارای خصوصیت های هنر دینی است، آینه کاری است که در خیمه هنرهای عاشورایی هم چند نفر از هنرمندان فعال مشغول ساخت یک مجسمه آینه کاری بودند.
محمدحسین عبداللهی هنرمند آینه کار در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ساخت این مجسمه آینه کاری توضیح داد: مقرر است مجسمه ذوالجناح (اسب امام حسین (ع) که در روز عاشورا با مالیدن پیشانی اش به خون امام (ع)، خبر شهادت او را به خیمه ها رساند) را که دارای دو بال است، از آینه بسازیم و به نمایش بگذاریم. برای نخستین بار است که در فضای شهری یک مجسمه آینه کاری شده به معرض نمایش گذاشته می شود.

محمدحسین عبداللهی هنرمند آینه کار درحال کار روی مجسمه ذوالجناح
وی در رابطه با خصوصیت های آینه کاری برای عاشورا اظهار داشت: آینه نماد زلالی و پاکی است و زمان قدیم که آینه نبود، خودشان را در آب می دیدند و بعدها، صفات آب که زلالی و پاکی است، به آینه رسید. به علت این که آینه مظهر پاکی است، از آن بعنوان یکی از متریال های مهم در تزئین زیارتگاه ها در چارچوب هنر آینه کاری استفاده می شود. صفات دیگری هم میتوان برای آینه متصور شد؛ همچون از جز به کل رسیدن؛ اما آن چیزی که در ساخت این اثر در نظر گرفتیم، نماد صداقت و وفاداری «اسب ذوالجناح» است.
در طرف دیگر خیمه عاشورایی، سعید و سهیل مصیبی از بازماندگان نقاشان قهوه خانه ای درحال کار روی نقاشی قهوه خانه ای در ابعاد ۲ در ۵ متر مربع بودند که مقرر است بعد از آماده شدن در همین خیمه نصب و رونمایی شود.
خیمه عاشورایی میدان هفت تیر تا پایان دهه اول محرم با همین المان ها به فعالیت خود ادامه می دهد. این خیمه در سطح پایتخت یک نماد عاشورایی بزرگ است که می تواند در طول ماه محرم و صفر به یک قطب فرهنگی و مذهبی تبدیل گردد.

در دهه دوم محرم نیز، اتفاقات شهری که نشان دهنده مناسک عاشورایی است برای عموم مردم به نمایش درمی آید، همچون این مناسک میتوان به مراسم تعزیه خوانی، نقاشی، نمایش های خیابانی عاشورایی، پرده خوانی و… اشاره نمود.
در دهه سوم ماه محرم هم مراسم عزای امام حسین ضد السلام با حضور هیأت های مختلف و عزاداران در محل میدان هفت تیر برگزار می گردد.

منبع: