برترین های موزه های ایران

آبنما کار: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی موزه، بالاترین موزه های ایران را معرفی نمود. همین طور معاون میراث فرهنگی زمان برگزاری نمایشگاه مشترک موزه ای ایران، عربستان و چین را اعلام نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در مراسم گرامی داشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی، درحالی که در شهر سنندج حضور داشت در پیامی ویدئویی به این مراسم اظهار داشت: از نظر من موزه یک رسانه بزرگ و صادق است که اگر پیام را به درستی منتقل کند به بخشی از ثروت ملی تبدیل می شود.
او افزود: بعضی ها فکر می کنند وقتی یک شیء را به موزه بسپاریم عمرش تمام شده است، اما خیلی وقت ها شروع یک حرکت از قرار گرفتن در موزه آغاز می شود؛ چونکه موزه یک رسانه صادق است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: در موزه نمی توانیم خلاف واقع بگوییم، اگر حقیقت های تاریخ را به درستی بگوییم بسیاری از آدرس های اشتباه رنگ می بازد.

اعلام زمان نمایشگاه موزه ای ایران، عربستان و چین
علی دارابی ـ قائم مقام ضرغامی و معاون میراث فرهنگی ـ هم در این مراسم ضمن اشاره به شعاری که برای روز جهانی موزه انتخاب شده است؛ «پایداری و حال خوب» اظهار داشت: بنابراین با محوریت پیام «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی»، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد است از ظرفیت های میراث فرهنگی بخصوص موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی، برای رشد و بهبود شرایط اجتماعی بهره گیری و به سهم خود موزه ها را تبدیل به پایگاهی اجتماعی برای همگرایی، حفظ هویت ملی و ایجاد وفاق اجتماعی کند.
او افزود: امروزه موزه ها افزون بر آن که ویترین و گنجینه های تمدن، فرهنگ و داشته های یک ملت و تاریخ هستند، نقش بزرگی در توسعه روابط و مناسبات، گسترش صلح و دوستی، و اتحاد فرهنگی میان ملت ها دارند که از آن به دیپلماسی عمومی یاد می شود که مصداق بارز آن نمایشگاه های موزه ای است که نمایشگاه ایران، چین و عربستان سعودی در پاییز سال جاری در پکن با شعار «فرهنگ و تمدن ایران و تأثیر آن بر خاورمیانه» برگزار می شود.
قائممقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به اقداماتی که در دولت سیزدهم در حوزه موزه های کشور انجام شده است، اشاره نمود و اضافه کرد: مجوز نیروی انسانی برای امنای اموال فرهنگی موزه ها، برگزاری دوره مستمر آموزشی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و دست اندرکاران، افزایش نظارت های میدانی و کاربردی کردن آنها، اهتمام بر تقدم کیفیت و محتوای رویدادها تا کمیت برگزاری آنها و تلاش بایسته برای استرداد اشیاء فرهنگی ـ تاریخی ایران در خارج از کشور را میتوان همچون این اقدامات برشمرد.
در این زمینه بخوانید:
۱۳ محموله تاریخی به ایران پس داده می شود
وی در ادامه اضافه کرد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید بر آن است که سند استراتژیک موزه داری در کشور را با مشارکت همه بخش ها و دست اندرکاران ذی ربط تدوین و ابلاغ کند. اداره کل موزه های معاونت میراث فرهنگی بعنوان «مرجع موزه داری کشور»، که صلاحیت و اختیار صدور مجوز، نظارت بر حسن عملکرد و یا سلب مجوز را داراست باید در زمینه آموزش، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت کارآمد میدان داری کند. پروژه ها و طرح های عمرانی را به همراه نظام مسائل موزه داری بعنوان «برنامه و اقدام اولویت دار»، به صورت شفاف و با برنامه زمان بندی اجرایی آن اعلام کنند. همینطور «روایت گری» و «جهاد تبیین» را سرلوحه کارها قرار دهند؛ چون که در پرتو خوانش صحیح تاریخ بدون تحریف است که جوان امروز به گذشته خود افتخار می کند و به آینده امیدوار می شود. این چنین است که جامعه ای «حافظه تاریخی» و «هویت» خویش را فراموش نخواهد کرد و بر قله بلند میراث فرهنگی جهان می ایستد.

کسی که گذشته را نمی خواهد آینده را هم نمی خواهد
احمد محیط طباطبایی ـ رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها) ـ هم با بیان اینکه همه افرادی که در موزه ها فعالیت دارند قابل احترام و قابل تحسین هستند، چون این افراد به آینده و به نسل بعد فکر می کنند، تصریح کرد: توسعه صورت نمی گیرد مگر مبتنی بر میراث فرهنگی و موزه ها باشد.
او افزود: موزه، توسعه یافتگی یک جامعه را نشان داده است. جوامع پیشرفته تعداد زیادتری موزه دارند. کسی که نگاه موزه ای دارد آینده برایش مهم می باشد و کسی که گذشته را نمی خواهد بطور حتم آینده را هم نمی خواهد.
رئیس ایکوم ایران همینطور اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید مبحث موزه را خیلی جدی در جامعه دنبال کند و بعنوان یک محیط پویا باید این مورد پیگیری شود، بعنوان مثال یکی از مباحثی که باید از جانب این وزارت خانه دنبال شود ایجاد موزه های مجازی است.
محیط طباطبایی اضافه کرد: موزه ها تکنولوژی بالاتری را می خواهند، اما حقیقت امر اینست که موزه به موزه دارش شناخته می شود و این جاست که اهمیت موزه دار و پشتیبانی از آنها توجه دوچندانی می یابد.

برترین ها موزه های ایران
در ادامه این مراسم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برترین های موزه های ایران تجلیل نمود که مهناز اسدالله از کاخ سعدآباد، غلامرضا حمیدی از کاخ گلستان، تکتم به روش از باغ اکبریه بیرجند، مهناز اسدی از کاخ نیاوران، پرستو قاسمی از رختشویخاته زنجان در قسمت مدیر موزه، مسؤول موزه ها و موزه داران و محبوبه علی اکبر نظری از کاخ نیاوران و اکرم فیاض از کاخ گلستان در قسمت راهنمای موزه ها عرضه شدند.
همچنین، نرگس پورنورمحمدی از سیستان و بلوچستان، غلامرضا یزدانی از آذربایجان شرقی، صوله شادکام از خراسان شمالی، حمیده یعقوبی از سیستان و بلوچستان، سحر فروزان پور از فارس، محسن حیدری از بوشهر، سجاد مزنگ زاده از کرمان، ایرج نبی پور از بوشهر، وحید قاسمی از تهران، عالم تاج هدایت از تهران، نوید صالح بند از موزه آبگینه، نینا رضایی از موزه ملی، پروانه اسکاش از کاخ نیاوران، لیلا سوداگر از موزه عباسی و الهه حریریان فعال بخش کودک و نوجوان در قسمت های موزه دار خصوصی، مرمت گر خصوصی، موزه های غیروابسته، موزه های وابسته و اهداکنندگان مورد تجلیل قرار گرفتند.