در نشست خبری مطرح شد؛ صدمه ای که حضور دولتی ها به دوسالانه می زند

آبنما کار: آبنما کار: افشین شاهرودی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و رامیار منوچهر زاده دبیر نهمین رویداد ده روز با عکاسان در یک نشست خبری جزییاتی از نهمین دوره این رویداد ارائه کردند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری نهمین دوره «ده روز با عکاسان» امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور افشین شاهرودی رئیس هیأت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران، رامیار منوچهر زاده دبیر و زانیار بلوری مدیر کارگروه جوانان رویداد «ده روز با عکاسان» در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
افشین شاهرودی رئیس هیأت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران به اهمیت رویداد «ده روز با عکاسان» اشاره نمود و اظهار داشت: امروز «ده روز با عکاسان» به مهم ترین رویداد عکاسی در کشور تبدیل گشته است؛ هرچند عکاسان در گالری ها آثارشان را به نمایش می گذارند و فعالیتهای خویش را دارند اما رویدادی جمعی که بتواند شرایطی فراهم آورد تا عکاسان دور هم جمع شوند، وجود ندارد و این رویداد در این حوزه مؤثر و اهمیت دارد.
وی به خصوصیت های مهم دهمین دوره رویداد نسبت به دوره های قبلی اشاره نمود و اضافه کرد: در دوره های قبلی «ده روز با عکاسان» تجربیات زیادی را پشت سر گذاشتیم و از هر دوره درس هایی گرفتیم و اگر وضعیت همراهی جوانان با رویداد همینطور پیش رود و جوانان با انگیزه باشند، کارنامه موفقی را از خود برجای خواهند گذاشت.
نبض کار «ده روز با عکاسان» در دست جوانان است
شاهرودی ضمن اشاره به جوان گرایی در «ده روز با عکاسان» که از دوره های پنجم و ششم صورت گرفت، بیان نمود: در هشتمین دوره انجمن به جوان گرایی اهمیت داده شد که این مهم از دوره های پنج و ششم صورت گرفت و بشکلی درآمد که جوانان وارد برنامه های «ده روز با عکاسان» شدند و پنل ها را در دست گرفتند؛ به صورت کلی، نبض کار را جوانان با انگیزه دست گرفتند.
وی در مورد تأخیر در برگزاری رویداد اظهار نمود: قرار بود رویداد «ده روز با عکاسان» مهر و آبان سال قبل برگزار گردد که به علت شرایط اجتماعی به تعویق افتاد ولی اکنون پس از شش ماه کار را کلید زده ایم و امیدوارم در انتها رویداد سرمان را بلند نماییم. لازم است بگویم که هیچ دوره ای به جز دوران کرونا، در برگزاری رویداد توقف نداشتیم.
«۱۰ روز با عکاسان» مهم ترین همایش و جریان عکاسی ایران است و در فقدان دوسالانه ها و سالانه ها می تواند جریان ساز باشدرامیار منوچهر زاده دبیر رویداد «ده روز با عکاسان» هم در این جلسه اظهار داشت: «۱۰ روز با عکاسان» مهم ترین همایش و جریان عکاسی ایران است و در فقدان دوسالانه ها و سالانه ها می تواند جریان ساز باشد که بخشی از این مهم، به جریان عکاسی و جامعه و قسمتی دیگر به خود عکاسان برمی گردد.
زانیار بلوری مدیر کارگروه جوانان رویداد «ده روز با عکاسان» هم بیان نمود: به جهت اینکه فضایی فراهم نماییم نسل جدید عکاسی ایران در غیاب دوسالانه ها، فعالیتی داشته باشند و چون پتانسیل و شوق بسیاری وجود دارد، این رویداد از اهمیت برخوردار می باشد اما شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، نسل جوان ما را گوشه گیر و افسرده کرده است و به نظرم با این رویداد عکاسی می توانیم چشم اندازی پیش روی نسل جوان بگذاریم.
وی اظهار داشت: با دعوت از عکاسان جوان از دانشگاه های نیشابور، هنر و تهران در چارچوب نمایندگان دانشجویان، برخی از هنرمندان جوان سراسر کشور را در چارچوب یک شورا جمع کردیم تا سیاست ها و نگاههای رویداد را به این شورا بسپاریم. غیر از کار اجرایی، تصمیمات برای نحوه برگزاری نشست ها هم برعهده اینها گذاشته شد و دوست داریم شرایط کار را تجربه کنند تا آنها هم به رشد و بلوغ برسند و پرورش یابند. امیدواریم با این رویه شاهد پوست اندازی جامعه عکاسی از لحاظ فکری و ساختار عکاسی و انجمن عکاسان ایران پدید آید و ما هم هر کاری می نماییم تا شوقی را پدید آوریم.
شاکله هشتمین رویداد برای نهمین رویداد حفظ شد
منوچهر زاده دبیر رویداد «۱۰ روز با عکاسان» در رابطه با تفاوت های این دوره با قبلی ها بیان نمود: بمحض انتخاب من، نخستین چیزی که قصد انجامش را داشتم این بود که شاکله دوره هشتم حفظ شود، چونکه این مسأله ای بنیادی است که اعضای سیاست گذاری و اجرایی یک رویداد حفظ شوند و به شکلی عملکرد ثابتی را شاهد باشیم. بنابراین داوران را که به صورت کامل از هسته اصلی انجمن شکل گرفته و از دوره قبلی هستند، حفظ کردیم. همینطور قاعده کیوریتوریال دوره هشتم هم حفظ شد؛ قبلاً چهار نفر نامینیتور (داور) داشتیم که به ۱۰ نفر رساندیم و سعی کردیم این اشخاص به فضای آکادمیک وصل شوند تا نسل جدیدی به جامعه هنری معرفی شوند.
وی افزود: فعالیت متفاوت دیگر رویداد نهم، مسأله کتاب است و تلاش کردیم به صورت افست باشد و امکانی فراهم آورد تا این سند برای آیندگان بماند. برای شرکت کنندگان محدودیت سنی هم در نظر گرفتیم که ۳۱ سال است که مرزی بین پختگی و جوانی و انرژی است. استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از دیگر تلاشهای ما بود تا بتوانیم چنین برنامه ای را در بالاترین کیفیت انجام دهیم.
قدردانی از چهل برگزیده نهمین ده روز با عکاسان
در ادامه نشست بلوری در رابطه با مراسم افتتاحیه، نشست ها و کارگاه های «۱۰ روز با عکاسان» توضیح داد: مراسم افتتاحیه نهمین «ده روز با عکاسان» روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران افتتاح می گردد. نشست هایی با موضوعات در رابطه با عکاسی چون «هوش مصنوعی در عکاسی» و «عکاسی زنان ایران» در این دوره برگزار می شود که هر روز ساعت ۱۸ برگزار می گردد. همینطور سه برنامه در جریان برگزاری رویداد داریم که شامل نقد و بررسی نهمین دوره «ده روز با عکاسان» و شیوه برگزاری آن، نشست نقد و بررسی عملکرد انجمن عکاسان و نشستی با شورای داوران است. نمایشگاه آثار رویداد هم در گالری های خانه هنرمندان ایران برپاست و خانه به جز روزهای شنبه، از ساعت ۱۵ تا ۲۱ باز است.
وی همینطور اظهار داشت: آثار حدود ۳۰۰ نفر توسط نامینیتورها بررسی شدند و از بین آنها ۴۰ نفر منتخب شدند. این چهل نفر آثاری در چارچوب فتوبوک، ویدئو آرت، اینستالیشن و اثر پروژه محور ارئه کرده اند. در مراسم افتتاحیه از این چهل برگزیده تقدیر و تشکر می شود. همینطور افتتاحیه این دوره رویداد، در واقع یادبود و تقدیری از استاد یحیی دهقان پور است و یادی از دوستانش که پارسال بر اثر کرونا درگذشتند.
عکاسی بعنوان یک مدیوم پرقدرت در آثار نمود پیدا می کند
در ادامه، دبیر نهمین رویداد «ده روز با عکاسان» با اشاره به اینکه در این رویداد، عکاسی بعنوان یک مدیوم پرقدرت در آثار نمود پیدا می کند، اظهار داشت: در نهمین «ده روز با عکاسان» بر این مورد تاکید داریم که مبحث فقط عکاسی صرف نیست و این همان نگاهی است که همه دنیا هم به این رویه پیش می روند. در رویداد تلاش شد بخشی از حلقه مفقوده نظام آکادمیک که دانشگاه ها درحال ترویج آن هستند، مورد تاکید قرار گیرد، چونکه بحث نسل سازی عکاسی برای ما خیلی مهم است.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین فقدان های ما، برگزاری سالانه ها و دوسالانه های عکاسی است که به اعتقاد من، رویداد «ده روز با عکاسان» جور کشی می کند تا نسل های جدید با رویکرد جدید معرفی شوند.
هر کاری نماییم، منتقد داریم/ ‏‬از انتقادها واهمه نداریم
افشین شاهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص این که تجربه هشتمین «ده روز با عکاسان» نشان داد که انتقادهای بسیاری برای شیوه جدید عرضه آثار این رویداد بروز می کند، اظهار داشت: هر مسیری و جریانی که پیش بگیریم، مورد نقد قرار می گیرد و شما مطمئن باشید بدون منتقد و مخالف نمی توانیم جریان جدیدی را رقم بزنیم تا شرایط جدید فرصتی برای همه قشرها و سنین رقم بزند. به اعتقاد من، شیوه عرضه نمایشگاه ها بگونه ای است که به شکلی عادت تبدیل گشته که البته آن شیوه، هم اکنون جواب نمی دهد.
هر مسیری و جریانی که پیش بگیریم، مورد نقد قرار می گیرد و شما مطمئن باشید بدون منتقد و مخالف نمی توانیم جریان جدیدی را رقم بزنیموی با اشاره به اینکه «هنر گوشت قربانی نیست که به صورت مساوی تقسیم شود» خاطرنشان کرد: نباید این فرصت پیشرفت را از نسل جوان گرفت، چونکه هم اکنون فضای مجازی سیطره دارد و هوش مصنوعی مفهوم حقیقت در عکاسی را تغییر داده است و ما چطور می توانیم از زمانه عقب بمانیم! ازاین رو از انتقادها واهمه نداریم و کارمان را انجام می دهیم.
«تصویر سال» هم اگر نجنبد از غائله عقب می ماند
شاهرودی در ادامه به رویدادهای کلاسیک همچون «تصویر سال» اشاره نمود و اضافه کرد: رویداد «تصویر سال» که کار دوست عزیزمان است، هم به نظر من در چند سال گذشته از شور و حرارت فاصله گرفته است و اگر بخواهد به شور قبل برگردد، باید با اتفاقات روز همسو شود تا از غائله عقب نماند.
در جهت برگزاری دوسالانه عکاسی اقدامی صورت نگرفته!
وی همینطور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در رابطه با ضرورت برگزاری دوسالانه عکاسی بیان نمود: آخرین دوسالانه عکاسی را سال ۹۳ با همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم. با مدیرکل تجسمی هم سال قبل صحبت هایی داشته ایم اما در جهت برگزاری اقدامی صورت نگرفته است. ما اعتقاد داریم صاحبان اصلی دوسالانه ها انجمن های هنری هستند اما نهادهایی همچون ارشاد هم باید حمایت کنند نه این که برای یک رویداد تعیین تکلیف کنند. رویداد «ده روز با عکاسان» در ادامه همین تفکر که انجمن عکاسان ایران صاحب رویدادهای عکاسی است، جای دوسالانه عکس را گرفته است.
آسیبی که حضور دولتی ها به دوسالانه ها می زند
زانیار بلوری هم در همین رابطه اظهار داشت: صدمه ای که به دوسالانه های هنری وارد می شود به علت وابستگی به نهاد دولتی است؛ چونکه با تغییر مدیران دولتی، رویکردها و نگاه های قبلی زیر سوال می روند و صدمه می بینند. این همان صدمه ای بود که دوسالانه یازدهم، دوازدهم و سیزدهم عکاسی دچارش شد. خود وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار تمایل دارد تجسمی فجر را پرو بال دهد تا دوسالانه ها مستقل برگزار شوند!
عکس خبر از مجید نیک نفس است.

منبع: