موسیقی نواحی جانی تازه می گیرد؟ آسمان در تهران ستاره باران شد

آبنما کار: یکی از تهیه کنندگان و پژوهشگران موسیقی نواحی از شروع برگزاری پروژه دوازده مقام به میزبانی فرهنگستان هنر و تدارک برای برگزاری پروژه شب های موسیقی اقوام در بنیاد فرهنگی هنری رودکی آگاهی داد.

کامران همت پور تهیه کننده و مدیر اجرائی پروژه «دوازده مقام» فرهنگستان هنر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به جزییات این پروژه موسیقایی بیان کرد: بر طبق برنامه ریزی هایی که به همت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، از روز شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه پروژه موسیقایی «دوازده مقام» در مجموعه «آسمان» فرهنگستان هنر شروع شده است که در این اجرا برخی از هنرمندان برجسته موسیقی نواحی بلوچستان به اجرای برنامه پرداختند.
وی اضافه کرد: در این برنامه استاد گل محمد بلوچی نوازنده تنبورک و خواننده، استاد احمد وطن خواه نوازنده قیچک و خواننده به همراه احمد پورکی قطعاتی را در زمینه موسیقی نواحی بلوچستان اجرا کردند که به اعتقاد من دربرگیرنده ارزش های بسیار فراوانی بود و به سبب حال و هوایی که دارد می تواند ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان برقرار کنند. این در حالیست که در ادامه این ویژه برنامه ما روز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت نیز رونمایی از کتاب «مرقع هند و ایرانی» را هم خواهیم داشت که این برنامه نیز در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر انجام می شود.
مدیر اجرائی پروژه «دوازده مقام» اظهار داشت: بر طبق برنامه ریزی هایی که بواسطه همراهی ریاست و دبیر فرهنگستان هنر، مدیریت مجموعه آسمان و جناب احمد صدری از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران صورت گرفته، این برنامه ها مقرر است بصورت مداوم و در قالب کنسرتهای ماهانه به میزبانی فرهنگستان هنر ادامه داشته باشد. البته علاوه بر اجراهای صحنه ای که ما از استادان مختلف موسیقی نواحی ایران در این برنامه ها خواهیم داشت، قرار بر این است که کارهای ارائه شده بصورت استودیویی نیز ضبط شود.
همت پور در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: مذاکراتی هم با مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام گرفته تا بتوانیم به زودی ویژه برنامه هایی را در قالب پروژه «شب های موسیقی اقوام» برگزار نماییم که به زودی جزییات این پروژه نیز اعلام خواهد شد. به هر حال همه این اقدامات تلاشی از دست اندرکاران و علاقه مندان موسیقی نواحی ایران عزیز است که بتوانند در این تاریکستان موسیقی چراغی را روشن کنند تا این جریان باارزش موسیقی کشورمان با تمام مشقت ها و سختی ها روشن باقی بماند.

منبع: