دردسرهای مسی، سفیر جدید عربستان

به گزارش آبنما کار، روز دوشنبه را با یادی از عزت الله مهرآوران و احمدرضا احمدی آغاز کردیم، دو فیلم کوتاه ایرانی به جشنواره های فیلم لهستان و آمریکا راه یافتند، سریال جدیدی با بازی زنده یاد شهرام عبدلی پخش می شود، حداد عادل در رابطه با مالکیت «شاهنامه» اظهاراتی داشت و از پشت پرده سفر مسی به عربستان نوشتیم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روز دوشنبه همینطور به مناسبت سالروز تولد عزت الله مهرآوران با اصغر نقی زاده، بازیگر سینما و تلویزیون گفت وگویی داشتیم که خاطراتی از این بازیگر گفت.
او با ابراز تاسف از نبود عزت الله مهرآوران اظهار داشت: همانطور که می دانید آقای مهرآوران قلبش با باتری کار می کرد و متاسفانه وقتی درگیر کرونا شد بدنش تاب نیاورد. جایش خالی است. من خیلی دوستش داشتم. ایشان همچون هنرمندان بزرگ ما بودند که نشان هنری داشتند.
همینطور از احمدرضا احمدی ـ نویسنده و نقاش محبوبی نوشتیم که چند روز دیگر ۸۳ ساله می شود.

دو فیلم کوتاه ایرانی در لهستان و آمریکا
این در حالی بود که خبر رسید فیلم کوتاه «شوفر» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه کنندگی حسین کاکاوند به دو جشنواره جهانی فیلمهای کودکان و نوجوانان در لهستان راه پیدا کرد. فیلم کوتاه «شوفر»، داستان پسر نوجوانی را به تصویر می کشد که به اصرار پدر مجبور به یادگیری رانندگی می شود. این فیلم علاوه بر حضور در جشنواره های داخلی و دریافت پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی از سی و سومین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان اصفهان، در حضور بین الملل خود به جشنواره های بروکسل بلژیک و میهودو ژاپن هم راه یافته است.
همینطور فیلم کوتاه «چپ دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور و تهیه کنندگی فریبا عرب در ادامه حضورهای جهانی خود، به جشنواره «دِدسنتر» آمریکا که مورد تایید آکادمی اسکار است، راه پیدا کرد. در خلاصه داستان فیلم کوتاه «چپ دست» ۱۵ دقیقه ای آمده است: «مریم تصمیمی بزرگ در سر دارد و می خواهد کاری انجام دهد و خویش را برای این کار آماده می کند اما…»
افزون بر این ها، ساخت فصل پنجم و پاپانی سریال «چیزهای عجیب» به علت اعتصاب سراسری اعضای انجمن نویسندگان آمریکا متوقف گردید.

«دَرِگوشی» برای کوکان اجرا می شود
همینطور مقرر است که نمایش «دَرِگوشی» بر مبنای داستان «مربای شیرین» اثر هوشنگ مرادی کرمانی به نویسندگی و کارگردانی نرگس اصغری در تالار «هنر» روی صحنه رود. این نمایش کودک و نوجوان با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان برای گروه سنی بالای هفت سال مناسب می باشد.

عصبانی نیستم و گله ای هم ندارم!
در حوزه تئاتر هم گفت وگویی با حسین کیانی که این روزها نمایش «کافه کات» را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می کند، داشتیم.
او معتقد است: هم اکنون دو نوع نگرش در رابطه با اجرای تئاتر وجود دارد که هر دو محترم است. شخصا کار نکردن را نمی پسندم ولی نسبت به دوستانی که تصمیم گرفته اند کار نکنند هم عصبانیتی ندارم و به نظرشان احترام می گذارم و بابت شرایط اجرای نمایش هم گله ای ندارم.
بیشتر بخوانید:
از «راز شکست فاتحان» تا «پادشاه و کنیزک» بر صحنه تئاتر

پخش سریالی جدید با بازی زنده یاد شهرام عبدلی
پخش سریال طنز «از این به بعد» با بازی زنده یاد شهرام عبدلی اخیرا از شبکه نسیم شروع شده است. «از این به بعد» هفته ای سه روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می رود.

موضع حداد عادل در رابطه با مالکیت «شاهنامه»
نشست خبری غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی، روز دوشنبه (هجدهم اردیبهشت ماه) در محل فرهنگستان برگزار شد.
حداد عادل در این جلسه اظهار داشت: اگر تاجیکستان می گوید شاهنامه برای ماست درست می گوید، اگر افغانستان می گوید شاهنامه برای ماست درست می گوید و اگر ما می گوییم شاهنامه برای ماست، حق می گوییم چونکه شاهنامه به قلمرو زبان فارسی متعلق می باشد.

بیش از ۳۶۰ نسخه نفیس و کمیاب به کتابخانه ملی اهدا شد
همینطور مدیر کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران از اهدای تعداد ۳۶۰ هزار و ۴۲۹ نسخه منبع اطلاعاتی به صورت کتابِ چاپی و انتشار یافته توسط افراد حقیقی، خانواده های فرهنگ دوست و نیک اندیش در سال ۱۴۰۱ اطلاع داد که از این تعداد ۳۶۶ نسخه، منبع نفیس و کمیاب شناسایی و تفکیک شده اند.

حضور ۱۲ شبکه رادیویی در نمایشگاه کتاب
مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ ضمن اشاره به پوشش برنامه های نمایشگاه کتاب از رادیو هم اعلام نمود: برای پوشش خبرها و رویدادهای نمایشگاه کتاب سال جاری ۱۲ شبکه رادیویی این رویداد فرهنگی کشور را پوشش می دهند.

اعلام برنامه کنسرتهای علیرضا قربانی در رشت و تبریز
در حوزه موسیقی هم اعلام گردید که علیرضا قربانی در ادامه تور کنسرتهای جدید خود به رشت و تبریز سفر می کند. تور کنسرتهای جدید علیرضا قربانی که از ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ و ۲۲ در سالن فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان شروع شده بود، در دو سانس ۱۹ و ۲۲ شبهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت در تالار مرکزی شهر رشت دنبال می شود. قربانی سپس ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت در سالن همایش های استاد شهریار شهر تبریز میزبان علاقه مندان به موسیقی ایرانی خواهد بود.

معاون سازمان حج ایران به عربستان رفت
همینطور معاون امورحج و عمره سازمان حج و زیارت برای پیگیری جدول زمانبندی و روند اجرایی حج به عربستان رفت. بنابر اعلام سازمان حج وز یارت، پروازهای حج تمتع از سوم خردادماه آغاز خواهد شد و سال جاری حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از ایران به حج اعزام می شوند.

پشت پرده سفر مسی به عربستان
پشت پرده‌ی سفر «لیونل مسی» به عربستان سعودی که سبب خشم مالک قطری باشگاه فوتبال «پاری سن ژرمن» شده، قرارداد میلیون دلاری او بعنوان سفیر گردشگری عربستان است. «آندرس اونروبیا»، خبرنگار روزنامه «AS» در پاریس گزارش داده رقمی که مسی برای نقشش بعنوان سفیر گردشگری عربستان به دست می آورد، ۳۰ میلیون یورو (۳۳ میلیون دلار) است.

غاری که از ۴۱هزار سال قبل توریستی بوده است
همینطور نتایج یک تحقیقات جدید نشان داده است یکی از غارهای اسپانیا از ۴۱ هزار سال قبل مقصد گردشگری بوده است. غارهای «نرجا» در سال ۱۹۵۹ میلادی به صورت اتفاقی توسط چند کودک کشف شدند. این غارها که روی دیوارهایشان هنر «پارینه سنگی» نقش بسته است، مکان محبوبی برای گردشگران و باستان شناسان بوده اند. نتایج جدید ترین تحقیقاتی که در رابطه با این غارها انجام شده است، نشان داده است این غارها به صورت پیوسته به مدت ۴۱ هزار سال بازدیدکننده جذب می کردند و یا بازدید از این مکان ۱۰ هزار سال زودتر از آنچه پیشتر تصور می شد، شروع شده است.
از سویی، گروهی از باستان شناسان با کاوش در مصر به گنجینه ای از آثار تاریخی، همچون تابوت پرنقش و نگار یک زن و جواهرات دست پیدا کردند.
و اینکه جشن تولد هنرمندان اردیبهشت ماهی، با بیان خبر تخصیص بودجه ۲۰ میلیاردی و همینطور اختصاص زمینی در پرند به هنرمندان برگزار شد.
پیشنهادهایی برای خواندن:
فردا «پنجاه به در» است
انتشار یک پیام سینمایی از چین برای ایران
«ون گوگ» ۶۰ نقاشی در ۶ هفته خلق کرد

خاطره ای که برای رضا رویگری زنده شد

منبع: