نمایشگاه گل زنبق در شهرستان محلات

به گزارش آبنما کار، مرکزی معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات اظهار داشت: نمایشگاه گل های زنبق شهرستان محلات تا اواخر اردیبهشت ماه فعال خواهد بود.

دکتر محمدحسین عظیمی در گفت و گو با ایسنا، درباب برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه گل های زنبق شهرستان محلات در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات، اظهار داشت: این نمایشگاه در فضایی به مساحت هزار متر مربع در محل نمایشگاه دائمی گل های زنبق برگزار شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این نمایشگاه حاصل ۷ پروژه تحقیقاتی بوده که طی ۱۵ سال اخیر انجام شده است. زنبق های موجود بوسیله روش های اصلاحی به وجود آمده که توانسته ایم طی ۱۵ سال اخیر به ۱۲۰ نوع یا ژنوتیپ از زنبق دست پیدا نماییم.

وی اضافه کرد: زنبق های موجود دارای تنوع زیادی از نظر رنگ، ارتفاع و زمان گلدهی هستند. تعدادی از آنها پاکوتاه و ویژه گلدانی بوده، برخی نیمه بلند و برخی پابلند هستند که جهت استفاده شاخه بریده مناسب هستند.

مجری پروژه زنبق اشاره کرد: گل زنبق خشکی پسند بوده و شرایط بد آب و هوایی را تحمل می کند و باتوجه به شرایط جاری که با بحران کمبود منابع آبی مواجه هستیم، این زنبق ها می توانند جایگاه خودرا در فضای سبز باز کنند و در طراحی فضای سبز از آنها استفاده گردد.

وی اظهار داشت: در دنیا ۲۰ انجمن تخصصی وجود دارد که در زمینه اصلاح، تکثیر و پرورش این گل فعالیت می نمایند. زنبق علاوه بر خاصیت دارویی، در فرمولاسیون بهترین ادکلن های دنیا استفاده می شود.

عظیمی اظهار داشت: در سطح بین المللی بیشترین تمرکز روی کاربرد دارویی این گل است، اما در کشور ما روی اصلاح نژاد این گل کار شده است که توانسته ایم به این ۱۲۰ نوع دست پیدا کرده و نمایشگاه دائمی را در منطقه برپا نماییم که در زمینه خلیج فارس بی نظیر است. این ژرم پلاس ها(ذخایر ژنتیکی) در کشور منحصر به فرد بوده و برخی پتانسیل ورود به بازارهای بین المللی را دارند.

وی افزود: روش های تکثیر این گل بوسیله بذر و ریزوم(ساقه زیرزمینی) است. هدف ما در برنامه های اصلاحی، دست پیدا کردن به بذر است. پس از آن که بذرها کشت شد، ریزوم تولید می شود و این ریزوم ها می تواند در سطح وسیع کشت شده و به تولید انبوه برسد.

وی اضافه کرد: از روش کشت بافت نیز می توان بهره برد اما کار صورت گرفته، اقدام اصلاحی بوده و طی پروسه چند ساله توانسته ایم این گل ها را به تعداد وسیع تکثیر نماییم و این توانایی وجود دارد که آنرا در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

عظیمی اظهار داشت: پژوهشکده هم اکنون بر روی ۱۷ محصول مهم و راهبردی در زمینه گل های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و پوششی خصوصاً چمن ها متمرکز شده است. باتوجه به سیاست های کلان تحقیقاتی کشور، این پروژه ها در حال انجام می باشد.

وی افزود: نتایج ارزشمندی در این عرصه خصوصاً در حوزه ژرم پلاسم ها(ذخایر ژنتیکی) به دست آمده و در پژوهشکده جمع آوری شده است. حالا درحال ارزیابی تنش های شوری و خشکی هستیم که نتایج آن در آینده منتشر خواهد شد.

عظمی اضافه کرد: در رابطه با سایر گل ها نیز درحال مطالعه بر روی بستر، آفات و بیماریها هستیم که برخی از آنها به بخش خصوصی واگذار شده و از این دانش فنی در آن بخش استفاده می شود. فعالیت در این حوزه می تواند توانمندی گل و گیاه شهرستان را افزایش دهد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، گل دهی زنبق ها به تدریج از ۲۵ فروردین شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: