ترس گردشگران از ترکیه می ریزد؟

آبنما کار: هتلداران آنتالیا بعد از ماه ها میزبانی از بازماندگان زلزله عظیم ترکیه، امیدوارند بعد از انتقال میهمانان موقت توسط دولت بجای دیگری، اتاق هایشان به زودی باردیگر مملو از گردشگران شود. با این وجود، پیش بینی می شود حاشیه های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، توریستهای خارجی را از این کشور دور نگه دارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از رویترز، «ساعتچی اوغلو»، هماهنگ کننده هتل ها و استراحتگاه های بین المللی لیماک، یکی از بسیار فعالان عرصه گردشگری در ترکیه است که انتظار دارد صنعت گردشگری ترکیه که بخش حیاتی اقتصاد این کشور است بتواند شرایط خودرا بعد از زلزله بهبود بخشد؛ زلزله ای که رزروها و اقامت در هتل ها را در ترکیه با کاهش روبه رو کرد.
این فعال گردشگری می گوید: «دولت به وعده خود عمل کرد و با انتقال بازماندگان زلزله به میهمان خانه ها و خوابگاه ها، امید هتلداران را افزایش داد و نگرانی ها در خصوص مسدود شدن اتاق های هتل به روی گردشگران را با نزدیک شدن به فصل تابستان کم کرد.
گردشگری بدنبال زلزله هایی که بخش هایی از جنوب شرق ترکیه را در ۶ فوریه ویران کرد و بیش از ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، شهرها و روستاها را ویران کرد و صدها هزار نفر را بی خانمان کرد، به کندی درحال بازگشت به روند عادی است.
این زمین لرزه ها موجب شد گردشگران پیش از رزرو سفر به ترکیه که مقصد اصلی تعطیلات مدیترانه است، باردیگر فکر کنند.
درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری برای ترکیه بسیار مهم است؛ برای اینکه اردوغان ـ رئیس جمهور ترکیه ـ بر کاهش کسری ۴۸.۸ میلیارد دلاری در سال قبل برای مقابله با تورم و نرخ های بهره بالا تمرکز کرده، اما بهبود متوقف شده است. طبق آمار گردآوری شده توسط شرکت اطلاعات سفر فوروارد کیز (ForwardKeys) اقامت دو شب یا بیشتر در استانبول نسبت به سال ۲۰۱۹ دو هفته پیش از زلزله هفت درصد کاهش داشته، اما حالا ۳۱ درصد کم شده است.
«اولیویه پونتی» از مدیران کمپانی داده پردازی «ForwardKeys» معتقد است: کاهش رزروهای جدید به مفهوم درآمد کمتر برای فعالان حرفه ای حوزه سفر و گردشگری و بطور کلی اقتصاد ترکیه است. او به رویترز در این زمینه می گوید: «پس از ماه ها عملکرد عالی، زمانی که این کشور پیشرو بهبود سفر در اروپا (پس از همه گیری کووید) بود، حالا در ورود توریست بین المللی به وضوح شاهد فروپاشی است.»
پیش از زلزله، مقامات ترکیه امیدوار بودند به پشتوانه افزایش گردشگران با کاهش همه گیری کرونا، سال قدرتمندی رقم بخورد، خصوصاً آن که بازدیدکنندگان خارجی واردشده به ترکیه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزوده شد و به ۴۴.۵۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسید، بااینکه این رقم هنوز کمتر از رکورد ۴۵.۰۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ بود. باوجود افزایش رزروهای اخیر در بخش مسافرتی در اروپا بطور کل، ترکیه نتوانسته شتاب لازم را در بهبود اوضاع گردشگری به دست آورد.
«کادیر اوگور»، مدیر تور «Bentour Reisen» در آلمان و سوئیس که متخصص سفر به ترکیه است، می گوید: «سال جاری میلادی از نظر رزرو با قدرت شروع شد، اما بعد از زلزله این روند کند شد. حالا رزروها کمی بهبود یافته اند، اما به سرعت قبلی خود نرسیده اند. وقتی می گویید فاجعه بزرگ دیگری در استانبول در انتظار وقوع است، ترس مردم را فرامی گیرد.»
گردشگری حدود ۱۰ درصد در تولید ناخالص داخلی ترکیه نقش دارد و حدود ۱.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ در خدمات اقامتی و غذایی این کشور کار می کردند که شامل حدود ۵ درصد از کل اشتغال این کشور می شود.
انتخاباتی که مقرر است در ۱۴ ماه می اجرا شود نیز گردشگران را به سبب ترس از اختلافات احتمالی در مورد رأی گیری تاریخی که در آن رئیس جمهور «طیب اردوغان» با بزرگترین چالش سیاسی حکومت دو دهه ای خود مواجه می باشد، از این کشور دور نگه می دارد.
مقامات گردشگری اعلام نموده اند که بازگشت احتمالی به ارقام مورد انتظار سفرهای پیش از زلزله بعد از پایان انتخابات محتمل است، خصوصاً با افزایش تقاضای اوج سفر تابستانی به ترکیه.
داده های وزارت گردشگری ترکیه نشان میدهد در سال قبل میلادی در مجموع ۴۴.۶ میلیون نفر وارد این کشور شدند که فاصله کمی تا رکورد سال ۲۰۱۹، یعنی ۴۵.۱ میلیون نفر دارد.
«مهمت نوری ارسوی»، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه قبل از این در اظهار نظری عنوان کرده بود که انتظار می رود تعداد ورودی های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون برسد، قبل از آن که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.
او همین طور چشم انداز درآمدهای گردشگری ترکیه را در پنج سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.
در سال ۲۰۲۲، گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه داشتند و بعد از آن روس ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانیها با ۲.۳ میلیون نفر بیشترین سفر را به مقصد ترکیه داشته اند.

منبع: