نامه یک استاد دانشگاه به استاندار فارس آغاز شمارش معکوس تخریب خانه های تاریخی شیراز

به گزارش آبنما کار، یک استاد دانشگاه بعد از بررسی و پرس وجوهای میدانی از بافت تاریخی شیراز، از آغاز شمارش معکوس برای تخریب تعداد زیادی از خانه های تاریخی تا چند روز آینده اطلاع داد و اظهار داشت: در این شرایط سخت زندگی، به ساکنان فرصتی چند روزه برای ترک خانه ها داده شده و درصورتیکه خانه را ترک نکنند آب، برق و گاز آنها قطع خواهد شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، غلامحسین معماریان ـ استاد دانشگاه علم و صنعت و دکتری معماری از دانشگاه منچستر انگلستان ـ با این یادآوری که «پاک کردن بخشی از حافظه تاریخی مردم ایران و شیراز خطایی نابخشودنی و خیانتی بزرگ به تاریخ و فرهنگ کشور عزیزمان ایران است.» در نامه ای خطاب به محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نوشت: «مستحضر هستید که در یک سال قبل خیلی از متخصصان و اساتید دانشگاه، اعتراض و مخالفت خویش را برای طرح های تخریب بافت تاریخی شیراز به جنابعالی و دیگر مسؤولان اعلام نموده اند.
با وجود طرح تفصیلی بافت تاریخی ابلاغی سال ۱۳۹۶ و طرح موضعی شرق شاه چراغ (ع) سال ۱۴۰۰ تهیه شده توسط مشاور که تخریبی را در این بخش پیشنهاد نداده اند، در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمیسیون ماده ۵ شهرداری شیراز طرحی را تصویب کرد که بخش های قابل توجهی از بافت تاریخی محلات «بیات» و «اسحاق بیک» که از قدیمی ترین بخش های شیراز قدیم هستند، تخریب خواهند شد.
کمیسیون ماده ۵ با استناد به خط پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، تخریب های گسترده ای را مصوب کرده است. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی که باید حافظ این میراث گرانبها باشد، شریک تخریب ها شده و کسب رضایت مسؤولان محلی را بر منافع ملی و فرهنگی مردم ایران و شیراز ترجیح داده است. بعد از اینکه خریدهای املاک این محدوده از سوی اداره راه شهرسازی در خرداد ۱۴۰۱ علنی شد، در نامه ای خطاب به جنابعالی درخواست شد تا دستور فرمایند مسؤولان ذی ربط از پنهان کاری دست بردارند و دوستداران فرهنگ این کشور را به بازی نگیرند که هیچ پاسخی دریافت نکردیم. به هر حال در این شرایط نامناسب اقتصادی کشور و معضل کمبود مسکن برای خیلی از مردم، اداره راه و شهرسازی با صرف میلیاردها تومان، خرید املاک بافت تاریخی و تخریب آنها را در اولویت خود قرار داده است.
طبق مشاهدات و پیگیری این استاد دانشگاه، تعداد خانه هایی که برپایه این خط پیشنهادی تخریب خواهد شد بیشتر از ۳۵ پلاک است

منبع: