فیش حج چگونه خرید و فروش می شود؟

به گزارش آبنما کار، ثبت نام حج تمتع از سال ۱۳۸۶ درحالی متوقف شده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند و به پیشبینی سازمان و حج و زیارت و با عنایت به سهمیه حج ایران در هرسال، نوبت انتظار بعضی از این افراد به ۱۳ سال می رسد. اما در این شرایط، تکلیف افرادی که قصد انصراف از حج و یا تمایل به انجام این سفر واجب شرعی را دارند، چیست؟
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، با عنایت به ازدحام جمعیت در صفِ حج تمتع و محدودیت در ثبت نام و از طرفی گستره دلالی، سودجویی و سوءاستفاده در معامله فیش حج، سازمان حج و زیارت ضوابط و دستورالعملی را برای نقل و انتقال قانونی فیش حج تعیین کرده است که بر این اساس، دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع که قصد واگذاری دارند و یا افرادی که قصد تهیه این قبض را دارند، نخست باید به سامانه tasharof.haj.ir مراجعه نموده و درخواست خویش را به صورت مشخص برای انتقال یا خرید فیش ثبت کنند.
بنا بر ضوابط سازمان حج و زیارت، تمام قبض های حج تمتع فقط یکبار قابلیت انتقال دارد.
واگذاری و یا تهیه قبض صرفاً باید در سطح شهر یا استان محل سکونت فرد صورت گیرد، یعنی انتقال و یا تهیه قبض از سایر استان ها مجوز ندارد و در سایر مراحل بعدی و کنترل نقل و انتقال، فرد گرفتار مشکل می شود. به این مفهوم که برپایه چارچوب اعزام، فردی که در تهران سکونت دارد، نمی تواند از استان دیگری به حج برود.
در مرحله بعد، بعد از انجام مراحل سیستمی و ارسال پیامک برای افراد، باید از راه دفاتر زیارتی مجاز که از همان سامانه «تشرف» میتوان این دفاتر را پیدا و برگزید، روند انتقال فیش را پیگیری و نهایی کرد.
علاوه بر این، الزامی است که انتقال دهنده و خریدار فیش حج به همراه اصل مدارک (اصل شناسنامه، کارت ملی و قبض ودیعه گذاری) برای انجام تشریفات انتقال از قبیلِ تکمیل برگه درخواست و تنظیم تفاهمنامه همزمان در دفتر زیارتی حضور داشته باشند.
سازمان حج و زیارت، دفاتر زیارتی را، که مشخصات آنها در سامانه «تشرف» ثبت شده، امین خود قرار داده است و نقل و انتقال فیش حج از راه آنها صورت می گیرد.
سفارش می شود غیر از سامانه تشرف و دفاتر مجاز زیارتی، از رفتن به مراکز و افراد واسطه که خارج از فرایند تعریف شده از جانب سازمان حج و زیارت فعالیت می نمایند، پرهیز شود و هرگونه درخواست برای معامله و نقل و انتقال فیش حج، تنها از همین سامانه و سپس از راه دفتر زیارتی پیگیری شود.
ضوابط سازمان حج و زیارت تاکید می کند: هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه در رابطه با انتقال قبض حج، خارج از این رویه و دستورالعمل های جاری، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض ایجاد نمی کند و به لحاظ ماهیتی هم قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و امکان دارد مشکلات عدیده ای را به شکل های مختلف برای هریک از متقاضیان بعداً ایجاد نماید.
اکبر رضایی ـ معاون سازمان حج و زیارت ـ هم در تشریح رویه قانونی نقل و انتقال فیش حج تمتع گفته است: دارنده فیش حج در سامانه tasharof.haj.ir، مشخصات خویش را ثبت و دفتر زیارتی را برای روند اداری انتخاب می کند. متقاضی خرید فیش حج هم که درخواستش را ثبت کرده می تواند لیستی از واگذارکنندگان را مشاهده کند و بعد از تأیید، مدارک دو طرف در دفتر زیارتی بررسی شده و صورت جلسه می شود و بعد از تنظیم صلح نامه و توافق طرفین برای قیمت فیش حج تمتع، دارنده فیش حج تمتع آنرا در بانک ملی به متقاضی واگذار می کند.
قیمت گذاری فیش حج معمولاً “توافقی” صورت می گیرد؛ معاون سازمان حج و زیارت در اینباره اظهار کرده است: ما به صورت کلی درباره ی قیمت گذاری فیش حج ورود نکرده ایم و فیش حج مانند سندی در اختیار افراد است و این فیش به صورت “توافقی” خرید و فروش می شود. حتی ما (سازمان حج و زیارت) حداقل و حداکثر قیمت برای فیش حج و اولویت سند افراد را اعلام نمی نماییم. ملاک اصلی ما برای ثبت نام حج تمتع، داشتن فیش دارای اولویت است که هزینه سپرده گذاری فرد، به صورت مثال یک میلیون تومان در سال ۸۶ به اضافه سود آن محاسبه می شود و باقی هزینه ها هم بر مبنای زمان اعزام، اعلام خواهد شد که زائرین باید آنرا بپردازند.

منبع: