معاون میراث فرهنگی البرز: مرمت پل خاتون کرج دو سال زمان می برد

به گزارش آبنما کار، البرز معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به این که طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت پل خاتون کرج لازم است، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار در بازه زمانی کوتاهی به پایان برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به صورت کامل مرمت نماییم.

شهباز محمودی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مرمت پل تاریخی خاتون اظهار داشت: پیش از سال ۹۹، یک دفعه دیگر هم شاهد ریزش قسمتی از عرشه پل و ایجاد سوراخی در آن بودیم.

وی افزود: هرچند در همان سال ها اقداماتی برای مرمت آن صورت گرفت ولی سال ۹۹، این سازه تاریخی باردیگر از همان بخشی که قبلا لطمه دیده بود، ریزش کرد.

وی افزود: با ریزش مجدد این پل، میراث فرهنگی تصمیم گرفت این دفعه پروسه مرمت را به شکلی پیش ببرد که ایمن سازی اصولی پل صورت گیرد تا دیگر چنین حادثه ای تکرار نشود.

این مسئول اشاره کرد: برمبنای سال قبل پیمانکاری برای مرمت این پل به کارگیری شد که بعد از بررسی متوجه شدیم که ترک های عمیقی بر روی عرشه و ستون های پل به وجود آمده و وضعیت این سازه اصلا مناسب نمی باشد.

محمودی اشاره کرد: همین موجب شد سطح بیشتری از پل را بازگشایی و تخریب نماییم تا بتوانیم عملیات مرمت را اصولی پیش ببریم.

وی توضیح داد: متاسفانه طی سالهای قبل بارگذاری های نامناسبی برای مرمت این اثر انجام شده بود که سطح پل با بهره گیری از مصالح نامرغوب پایین آمده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اعلان اینکه سال قبل پیمانکار حدود ۸۰ سرویس نخاله از این پل خارج کرد، اضافه کرد: برای مرمت این پل با یکی از قدرترین پیمانکاران کشور در این عرصه همکاری می نماییم و با نظرسنجی با کارشناسان متبحر، بنا شد ابتدا سازه نگهبانی برای حفظ مابقی پل راه اندازی شود.

وی افزود: دراین راستا، سال قبل ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد و در نهایت سازه نگهبان تکمیل شد.

این مسئول با اشاره به این که طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت این پل لازم است، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار دربازه زمانی کوتاهی تمام شود و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را بطور کامل مرمت نماییم.

محمودی افزود: این امکان وجود داشت که سال ۹۹ سوراخ به وجود آمده در پل را نهایتاً با ۳۰۰ میلیون تومان پرکنیم ولی مطمئنا باز هم این سازه ریزش می کرد و لطمه بیشتری به آن وارد می شد.

وی ابراز کرد: آثار تاریخی قسمتی از هویت، تاریخ و شناسنامه فرهنگی ماست بنا بر این باید به بهترین شکل از آنها حفاظت نماییم.

وی اظهار داشت: با ارسال نامه ای به استاندار، درخواستی در خصوص اختصاص اعتبار برای تامین قسمتی از هزینه مرمت این پل ارائه شده که امیدواریم موافقت شود.

وی افزود: در بازدید معاون وزارت میراث فرهنگی از این پل قول هایی در خصوص اختصاص دو میلیارد تومان برای مرمت این سازه داده شده که تا کنون یک میلیارد آن محقق شده است.

وی اظهار داشت: ما بدنبال انعقاد قرارداد جامع و کاملی با پیمانکار هستیم بنا بر این نیاز است اعتبار مورد نیاز هر چه سریعتر اختصاص یابد.

محمودی ابراز کرد: امیدواریم در نهایت در اوایل بهمن قرارداد نهایی مرمت پل منعقد شود و این منوط به تامین اعتبار است.

منبع: