فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت آزادی چند هنرمند، حاشیه های ملاقات خصوصی، بازگشت تئاتر به صحنه و رد تجزیه گرایی یونسکو

به گزارش آبنما کار، مروری بر اخبار فرهنگ و هنر را در هفته ای که گذشت، در این گزارش بخوانید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، هفته ای که پشت سر گذاشتیم مصادف با سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی (۱۳ دی ماه) بود، ازاین رو شمار قابل توجهی از اخبار حول این شخصیت خاص منتشر گردید. چندین نشست به همین مناسبت در هفته ای که گذشت، با نام و یاد حاج قاسم برگزار شد، همینطور دو مستند «ردی از یک مرد» و «قرار روز شانزدهم» به صورت مجانی اکران شدند. شبکه های سیما در مجموع با ۱۰۰ عنوان برنامه در بیشتر از ۱۴۰۰۰ دقیقه، سومین سالگرد شهادت سردار دلها را گرامی داشتند. کتاب «نیستان دی» نوشته حسین زحمتکش زنجانی در شب شهادت (۱۲ دی ماه) سردار رونمایی و سه برج تاریخی تهران به احترام شهادت ایشان دقایقی خاموش شدند. همینطور دو اثر نمایشی ویژه حاج قاسم در تالارهای سایه و قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتند و در حالیکه خیلی از شهرها مراسم هایی برای یادبود سومین السگرد حاج قاسم برگزار کردند، در بغداد، استانبول و قزاقزستان هم این مراسم برگز شد. افزون بر این موزه ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی زیر پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی سه شنبه ۱۳ دیماه مجانی شدند.
سینما و تئاتر
خبری از آزادی ترانه علیدوستی بازیگر سینما داشتیم که از بازداشت شدگان اتفاقات اخیر بود.
فیلم «ملاقات خصوصی» با ثبت قرارداد در شورای صنفی نمایش بعد از یک وقفه نسبتا طولانی از ۱۴ دیماه اکران شد؛ اکرانی که با حاشیه هایی همراه بود.
همچنین فیلم سینمایی «ایمو» هم به تهیه کنندگی و کارگردانی هاشم مرادی در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه و پنج فیلم کوتاه «مامور»، «لاتاری»، «چشم آهو»، «در میان تاریکی» و «صورتی» در پلت فرم هاشور به صورت آنلاین اکران شدند.
اعلام شد که فیلم کوتاه «درباره علی» به نویسندگی و کارگردانی علی جدیدی در جشنواره های بین المللی فیلم کلرمون فران فرانسه و آندپندنس آلمان حضور دارد.
فیلمهای «گاوبندی» به تهیه کنندگی سعید سعدی، کارگردانی و نویسندگی محسن نساوند، «فضای فاز» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی مهدی فرد قادری و «شاید جایی دیگر» به تهیه کنندگی مجتبی متولی، کارگردانی و نویسندگی علی تصدیقی و دو مستند «بو خسرو» و «تهران شهر آرزوها» و فیلم کوتاه داستانی «ضد و نقیض» و فیلم بلند داستانی «خوب، بد، خنگ»از شورای صدور پروانه ساخت مجوز گرفتند.
از طرفی جشنواره فیلم عمار در آستان مقدس حضرت شاهچراغ در شیراز کارش را شروع کرد.
مراسم یادبود مرحوم جلیل فتوحی نیا ـ طراح صحنه و لباس سینمای ایران ـ که ۳۰ آذرماه درگذشت، در خانه سینما برگزار گردید.
در بخش تئاتر گفت وگویی با کارگردان نمایش «پیکرتراشی» که این روزها روی صحنه است، داشتیم که نسبت به اینکه چرا بعضی از تئاتری ها نسبت به اجرای تئاتر در این مقطع موافق نیستند، معترض بود. همینطور در گفت وگویی که با محمد یزدی که این روزها نمایش «نذر عباس» را روی صحنه می برد، داشتیم به این وضع معترض بود و اظهار داشت: هیچ یک از مشاغل کار خویش را تعطیل نکرده اند و فعالان تئاتر هم باید بتوانند فعالیت کنند چونکه آنها که نمی توانند برای تأمین زندگی خود دزدی کنند یا شیشه ماشین پاک کنند.
همچنین رامین پرچمی، هنرپیشه، در اظهار نظری قاطعانه از آغاز اجراهای تئاتری ژس از ناآرامی های اخیر، به جد حمایت کرد.
چهار نمایش مانداک، لابی رنت، بیگانه در خانه و آخرین نامه بعنوان نمایش های راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر فجر و همینطور راه یافتگان به بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از جانب دبیر خانه جشنواره معرفی گشتند.
اجرای نمایش های «ژیک» و «ناگفته های هشت سال زنانگی» در این هفته شروع شد. جدول اجراهای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲ به میزبانی استان بوشهر منتشر گردید و آثار بخش رادیو تئاتر جشنواره «صاحبدلان» معرفی گشتند.
تجسمی، موسیقی و رسانه
فرشاد منجزی پور از تهیه کنندگان تلویزیون اختصاص داشت که بعد از تحمل یک دوره بیماری یکشنبه ۱۱ دیماه درگذشت و روز چهارشنبه ۱۴ دیماه مراسم یادبودی برای او برگزار شد.
بخش موسیقی ایسنا گزارشی از تعداد آثار موسیقی در آذرماه داشت که بنا بر اعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه ۱۴۰۱، مجوز ۱۶۱ تک آهنگ، ۲۷ آلبوم موسیقی، شش نماهنگ، ۱۹۷ قطعه شعر و هفت کتاب صوتی را صادر کرده است. همینطور داوران پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این هفته عرضه شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه دولت، با بیان این که از هفته قبل از سرگیری فعالیتهای موسیقی را داشتیم، اظهار داشت: سایت فروش بلیت در این عرصه فعال گشته است و برای کنسرتهای مختلف فروش بلیت انجام می دهند که با استقبال خوبی هم روبرو شده است.
کتاب «نقاشی های سلطنتی ایران در عصر قاجار»که مشتمل بر ۹۵ تابلو متمرکز بر نقاشی های دوره قاجار منتشر گردید که ایسنا مصاحبه ای با صاحب این اثر داشت.
ادبیات و کتاب
آیدا عمیدی ـ شاعر و از بازداشت شدگان اتفاقات اخیر در این هفته از زندان آزاد شد.
به مناسبت سالروز تولد (دهم دی ماه) علی محمد افغانی نویسنده کتاب معروف «شوهر آهوخانم»، گزارشی از این نویسنده و مجموعه ای از نقدهای ادبی به رمان «شوهر آهوخانم» داشتیم.
گفت وگویی هم با مجید شفیعی ـ نویسنده در روز چهارشنبه داشتیم که از آماده شدن رمان تاریخی-فانتزی خود برای نوجوانان اطلاع داد. وی در این کتاب به مبحث پسرکشی و در نهایت نخبه کشی در دوران صفوی پرداخته است.
گفت وگویی داشتیم از عبدالحسین فرزاد ـ مترجم زبان عربی و استاد دانشگاه ـ که در رابطه با مجموعه شعر غاده السّمان که آنها را با نامهای «علیه تو اعلان عشق می دهم» و «عشق از سویدای دل» ترجمه کرده است، سخن گفت و معتق است: این شاعر ادامه کار فروغ فرخزاد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکام جداگانه رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را منصوب نمود. همینطور اعضای هیئت علمی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصوب شدند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از افزایش بیشتر از چهار برابری کتابخانه های سیار در کشور اطلاع داد و این در شرایطی است که ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعال است.
میراث فرهنگی و گردشگری
ایران در هفدهمین کمیته بین دولت ها برای پاسداری از میراث ناملموس یونسکو موفق شد چهار عنصر میراث ناملموس را در اشتراک با دیگر کشورها ثبت کند، اما آنچه بیشتر از همه در افکار عمومی واکنش برانگیز شد، اقدام پرهیاهوی برخی کشورها همچون جمهوری آذربایجان در ثبت جهانی عناصری بود که خاستگاه آنها در ایران بوده و یا پیشتر هم به نام ایران در یونسکو ثبت شده است، به همین بهانه گفت وگویی تفصیلی با سرپرست مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی زیر نظر یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران) داشتیم که به سوالات این حواشی پاسخ داد. وی در این گفتگو زمینه سازی و تقویت تجزیه طلبی توسط یونسکو را رد کرد.
در هفته ای که گذشت، گفت وگویی در رابطه با وضعیت کلیساهای شمال غرب کشور منتشر گردید که بر طبق این خبر آذربایجان غربی ۹۰ کلیسا دارد که ۸۰ کلیسا فعال و ۱۰ کلیسا متروک است و ۴۸ کلیسای آن هم ثبت ملی شده اند.
همینطور گفت وگویی با معاون گردشگری کشور داشتیم که در رابطه با تدابیر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال لغو و کاهش توریستهای خارجی و داخلی و بحران معیشت و اشتغال در صنعت توریسم از پیگیری ها برای تخصیص اعتباری به منظور مقابل ایران هراسی در لایجه ۱۴۰۲ اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال هیچ مجوزی داده نشده که تا آخر سال پول و یا اعتبار اضافی برای تبلیغ ایران اختصاص داده شود.
خبری از کشف کتیبه ای سنگی و باستانی باقدمت ۱۵۰۰ ساله در تنگه بلاغی شهرستان پاسارگاد در استان فارس و غرق یک محوطه باستانی در کرمانشاه داشتیم، باستان شناسان در حوضه آبگیر سد «قشلاق صحنه» در کرمانشاه، محوطه هایی از دوره های تاریخی بخصوص اشکانی و اسلامی را شناسایی نمودند که گفته می شود این محوطه با آبگیری این سد، غرق خواهد شد. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین از دستگیری شش نفر حفار غیر مجاز در روستای تاریخی خاوه اطلاع داد. همینطور تپه ۹۰۰۰ ساله و قدیمی ترین روستاهای نوسنگی در آذربایجان ایران کشف شدند.
رییس سازمان حج و زیارت در رابطه با تأثیر نرخ ارز بر سفرهای عتبات عراق، تأثیر تحریم هوایی بر پروازهای حج و پیگیری برقراری عمره در مسافرت به عربستان سخن گفت و دباره دونرخی شدن هزینه حج تمتع سال ۱۴۰۲ توضیحاتی عرضه کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در نشست با اعضای جامعه تورگردانان از لغو ویزای ایران با برخی کشورها اطلاع داد.
خبری هم از نشست تشکل های خصوصی گردشگری و نمایندگان مجلس داشتیم که افزایش مهاجرت راهنمایان گردشگری و بیکاری بومگردی ها در ماه های اخیر و بی اطلاعی بخش خصوصی گردشگری از قانون برنامه هفتم توسعه، از مهم ترین موضوع هایی بود که در این جلسه عنوان شد و این درحالی بود که اخطارها و انتقادهایی به عملکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جانب برخی نمایندگان مجلس وارد شد.
اخبار فرهنگ و هنر در جهان
دوباره شاهد افزایش آمار مبتلا شدن به کرونا بخصوص در چین شدیم و این در حالی بود که دولت چین پس از سه سال مرزهای ورود و خروجش را به روی گردشگران باز کرد و در عین حال بعضی از کشورها مانند بریتانیا، محدودیت هایی را برای گردشگران این کشور در نظر گرفتند. با این حال، وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی خواست با احتیاط و ملاحظات بیشتری در رابطه با گردشگران چینی سخن گفته شود و کشور روسیه سیاست دیگری را در پیش گرفت و به علت کاهش بیشتر از ۹۰ درصدی گردشگری اش در سال ۲۰۲۲، این محدودیت ها را کم کرد.
از طرفی این محدودیت ها با واکنش مقامات چنینی همراه شد و مقامات چینی از ضرورت انجام آزمایش کرونا که اخیراً روی مسافران چینی اعمال شده، انتقاد کرده و کشورهایی که برای مسافران چینی محدودیت سفری تعیین کرده اند را به اجرای اقدامات متقابل تهدید کرده اند.
در این بین سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند هم طی اطلاعیه ای اعلام نمود که برای سفر به ایران ضرورت عرضه گواهی دو نوبت تزریق واکسن کرونا و تست PCR به مدت ۷۲ ساعت پیش از پرواز وجود دارد.
دنیای هنر و فرهنگ در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با آراتا ایسوزاکی ـ معمار برجسته و پُرکار ژاپنی، پله ـ فوتبالیست محبوب برزیلی، باربارا والترز ـ مجری تلویزیون و روجرو دئوداتو ـ کارگردان ایتالیایی خداحافظی کرد.
گرمابه ای در معبد باستانی مصری، بقایای سر ۹ تمساح را که در یکی از مقبره های مصر باستان، سرهای جداشده سنگی در ترکیه و الوارهای یک کشتی تاریخی در انگلستان کشف شدند.
در لیست برترین مقاصد شهری گردشگری جهان در سال ۲۰۲۲، پاریس برای دومین سال پی در پی در صدر ایستاد و دوبی هم از حیث جذب توریست اول شد.
گزارشی از پیشبینی های اُسکار ۲۰۲۳ داشتیم، بر این اساس «اسکات فینبرگ» تحلیلگر جوایز سینمایی با پیشبینی رفتار آکادمی در سالهای اخیر مبادرت به انتشار جدید ترین پیشبینی از نامزدهای نود و پنجمین دوره جوایز اسکار کرده است.
جوایز سزار، معتبرترین جوایز سینمایی فرانسه، اعلام نموده از ورود هر کسی که به افترا آزار جنسی مورد بازجویی قرار گیرد به مراسم ماه آینده این جوایز جلوگیری می کند.
ستاره فیلم «انتقام جویان» که در حین برف روبی در یک تصادف گرفتار ضربه شدید قفسه سینه شد و تحت جراحی ارتوپدی قرار گرفت.
کمپانی نتفلیکس از توقف ساخت سریال «۱۹۸۹» اطلاع داد و اعلام نمود این سریال فصل دوم نخواهد داشت.