سقوط گردشگری روسیه و امید به ایران و چین

به گزارش آبنما کار، شمار گردشگران بین المللی ورودی به کشور روسیه در سایه انزوای بین المللی در سال ۲۰۲۲ با کاهش بیشتر از ۹۰ درصد همراه شده است. با این وجود، روسیه امید دارد لغو ویزا با ایران و همینطور کاهش محدودیت های مسافرتی چین، اوضاع گردشگری این کشور را در سال ۲۰۲۳ بهبود بخشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از مسکو تایمز، روزنامه تجاری کومرسانت روسیه به تازگی گزارش داده که تعداد خارجی هایی که بعنوان بخشی از یک تور سازمان یافته از روسیه بازدید می کنند، در طول سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۹۰ درصد کاسته شده است؛ چونکه انزوای بین المللی این کشور به علت جنگ در اکراین، بیشتر مسافران بین المللی را از این کشور دور نگه داشته است.
این روزنامه اعلام نموده که ارقام رسمی انتشار یافته از کاهش سالانه تعداد گردشگران ورودی روسیه تنها ۴۰ درصد افت را نشان می دهد، یعنی از تقریبا ۲۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۹، حدود ۵.۱ میلیون توریست از روسیه بازدید کرده بودند که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر با تورهای سازمان دهی شده به این کشور سفر کرده اند.
«سرگئی رومشکین» ـ یک مجری تورهای گردشگری در روسیه تخمین زده است: ورود تورهای سازمان یافته به این کشور در یک سال گذشته ۹۰ درصدی کاهش داشته است. او می گوید: این صنعت به علت تصویر منفی روسیه، ممنوعیت استفاده از ویزا و مسترکارت در این کشور و همینطور قوانین محدودکننده ویزا از جانب خود روسیه، با مشکل روبرو شده است.
خیلی از توراپراتورهای روسیه از گردشگری بین المللی به سازماندهی تورهای داخلی در مسکو و سن پترزبورگ روی آورده اند.
«رومشکین» همینطور می گوید: نباید افزایش قابل توجهی از گردشگران اروپایی را در سال ۲۰۲۳ انتظار داشت، اما شاید رشد کمی از جانب کشورهایی که با روسیه قراردادهای بدون ویزا دارند، مانند ایران و همینطور بازدیدکنندگانی از ترکیه و هند، داشته باشیم.
ایران و روسیه توافق کرده اند ویزای گروهی را در اقدامی دوجانبه از آغاز سال ۲۰۲۳ لغو کنند. برپایه توافق دولت های دو کشور، با اجرای این برنامه و از تاریخ اول ژانویه، شهروندان ایران و روسیه درصورتی که در چارچوب گروههای گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نخواهند داشت. روسیه پیشتر این طرح را با چین و هند به اجرا گذاشته است. ایران و روسیه امیدوارند این توافق، رفت وآمد گردشگری و تجاری بین دو کشور را در وضعیت موجود بهبود بخشد.
علاوه بر این، بعضی از کارشناسان صنعت توریسم روسیه امید خویش را به احیای گردشگری در سال ۲۰۲۳ و به طور عمده توسط بازار آسیا معطوف کرده اند، بخصوص چین که انتظار می رود در ژانویه برنامه های خویش را برای بازگشایی مرزها بعنوان منبع احتمالی گردشگری در سال آینده اعلام نماید.