هشداری برای سفر به ترکیه به دنبال مرگ ۲۲ نفر

به گزارش آبنما کار، دولت بریتانیا در رابطه با سفر به کشور ترکیه با هدف گردشگری پزشکی، به دنبال مرگ تعدادی ار اتباع خود در جریان سفر پزشکی و درمانی به این کشور، اخطار داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از یورونیوز، در صفحه مشاوره سفر به ترکیه در وبسایت وزارت خارجه انگلستان آمده است: «ما آگاه هستیم از ژانویه ۲۰۱۹، ۲۲ تبعه بریتانیایی به دنبال گردشگری پزشکی در ترکیه جان خویش را از دست داده اند و به گردشگران سفارش می شود به عرضه دهندگان خدمات پزشکی که فقط مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه هستند، رجوع کنند.»
اصطلاح گردشگری پزشکی که گاهی اوقات گردشگری سلامت هم نامیده می شود، به توریستهایی اطلاق می شود که برای درمان پزشکی به خارج از کشور می روند. جراحی های زیبایی، دندانپزشکی و جراحی قلب از رایج ترین عمل ها در جریان این سفرها است.
هزینه های پایین و در دسترس بودن درمان هایی که در کشور میزبان تأیید شده اند، دو جذابیت ممکن برای گردشگران پزشکی است. با این حال، برخی خطرات کلیدی، شامل عوارضی چون عفونت ها و مقاومت آنتی بیوتیکی، نبود مقررات و قوانین دقیق و جدی در بعضی کشورها و نبود مراقبت های بعدی در هنگام بازگشت بیماران به خانه، جان آنها را تهدید می کند.
«ریدا عظیم»، اهل منچستر در بریتانیا که اوایل سالجاری میلادی برای کاشت دندان به کشور ترکیه سفر کرده بود در اینباره می گوید: «پس از به هوش آمدن از عمل جراحی، شکاف های بزرگی زیر لثه هایم داشتم و شما می توانستید تمام قطعات فلزی (ایمپلنت ها) را ببینید. این کار آنقدر بد انجام شده بود که باورکردنی نبود. در ابتدا قرار بود پنج ایمپلنت انجام دهند، اما زمانی که درمان در شرف آغاز بود، دندانپزشکان گفتند که باید تمام دندان هایم را بردارند.»
طبق گزارش مؤسسه آمار ترکیه، بیشتر از ۶۴۰ هزار توریست پزشکی در سال ۲۰۲۱ به این کشور سفر کردند که حدودا یک میلیارد یورو برای بخش درمانی این کشور درآمد به دنبال داشته است.
طبق گزارش انجمن دندانپزشکی ترکیه، این کشور به یکی از مقاصد پیشرو در جهان برای گردشگری دندان تبدیل گشته است، به صورتی که سالانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار بیمار خارجی برای درمان دندان های خود به ترکیه سرازیر می شوند.
مجارستان، تایلند و دبی هم برای کارهای دندانپزشکی در بین گردشگران محبوب هستند، درحالی که هند، مالزی، مکزیک، سنگاپور و کره جنوبی، همچون کشورهایی هستند که به علت گردشگری سلامت در سرتاسر جهان شهرت دارند.
از آنجاییکه استاندارد امکانات پزشکی و درمان های موجود در سرتاسر جهان بسیار متفاوت می باشد، انجام تحقیقات کامل پیش از انجام هر گونه روش در خارج از کشور اهمیت دارد. از همین رو، دولت بریتانیا اخطار داد: «عاقلانه نیست که به شرکتهای خصوصی که منافع مالی در ترتیب دادن درمان پزشکی شما در خارج از کشور دارند، اعتماد کنید.» بریتانیا پس از آن که مرگ ۲۲ تبعه خویش را به دنبال سفر درمانی به ترکیه تایید نمود، چنین هشداری را صادر کرده است.
ترکیه در ماه های اخیر با گزارش هایی در خصوص ناموفق بودن درمان های دندانپزشکی در این کشور رو به رو بوده است.

منبع: