در اختتامیه جان فدا مطرح شد؛ تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأتی برای حاج قاسم معجزه انقلاب است

به گزارش آبنما کار، دبیر جامعه ایمانی مشعر تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأت های سراسر کشورمان برای خلق اثر در رابطه با شهید سلیمانی بعنوان یک اسطوره ی بی نظیر را یکی از معجزات انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش آبنما کار به نقل از ستاد خبری رویداد ملی جان فدا، رویداد ملی هنری «جان فدا» به روایتِ بخشی از ابعادِ شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با زبان هنر اختصاص داشت. این رویداد به مدت سه روز و با حضور ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشور در مشهد برگزار گردید.
در مدتِ این سه روز، این هنرمندان گِرد هم آمدند و به خلق آثاری هنری با موضوعِ شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند. این آثار در رشته های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف نگاری و کاریکاتور خلق شده اند.
مراسم اختتامیه این رویداد شب گذشته جمعه دوم دی ۱۴۰۱ در مرکز همایش های آستان قدس رضوی برگزار گردید.
آبفروش: هیأت کارکرد فراعزاداری دارد
نخستین سخنران این مراسم رحیم آبفروش «دبیر جامعه ایمانی مشعر» بود. او اظهار داشت: هنرمند مجهز به توانمندی هنری و استعداد خداوندی است بنابراین با هنرش حرف می زند و قرار نیست در عکس العمل نسبت به رخدادها بیانیه منتشر کند.
او تصریح کرد: ابتدا قرار بود رویداد «جان فدا» در کرمان برگزار گردد و الگوی هیأت برای آن طرح ریزی شد. اما مشکلاتی به وجود آمد و در نهایت ستاد مردمیِ پاسداشت شهید سلیمانی پای کار آمد تا این جمعِ هنرمندان برای خلق اثر در جوار حرم امام رئوف معتکف هنری شوند.
دبیر جامعه ایمانی مشعر ضمن اشاره به همکاری استادان دانشگاه فرشچیان در برگزاریِ رویداد «جان فدا» اظهار داشت: این استادان مردانه پای کار آمدند تا این فعالیت رونق بگیرد. استادان سبب شدند جنبه ی تعلیمی و آموزشی رویداد هم محفوظ باشد باوجود این که می دانیم تحت فشار قرار خواهند گرفت.
آبفروش در تشریح فعالیتهای جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: ما در مشعر به دنبال تحقق یک اجتماع مومنانه و ایمانی هستیم که تکفیر کردن و کینه، تحریم و اذیت وآزار در آن ملاک نباشد بلکه «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» حاکم باشد و ملاکش برای مجاهدت و اجر و قرب پیدا کردن باشد.
وی افزود: اجزا و ارکان هیئات در واژه مشعر خلاصه شده و ما با عده ای از بچه های هیأت غیرتی جمع شده ایم و امروز سابقه کارمان به بیشتر از ۱۰ سال می رسد بنابراین ما هیئات را صرفا یک مراسم و آئین نمی دانیم بلکه هیئات فوق آیین، مراسم و مناسک است.
دبیر جامعه ایمانی مشعر هیئات را یک نهاد اجتماعی و مومنانه برای احیای امر خاندان علیهم السلام دانست و اظهار داشت: هئیات را یک نهاد اجتماعی می دانیم که کارکردهای فراعزاداری، فرامناسکی و فراآیینی مختلف دارد.

تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأتی حول اسطوره ای بی نظیر اعجاز انقلاب اسلامی است
آبفروش در قسمت دیگری از سخنانش اظهار داشت: در رویداد جان فدا فقط به دنبال تولید اثر نبودیم. نفس شکل گیری این اجتماع معجزه انقلاب اسلامی است که باید کمربندها را برای آن محکم نماییم و مردانه پای چیزی که اعتقاد داریم بایستیم. تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأت حول یک اسطوره ی بی نظیر به نام شهید سلیمانی اعجاز انقلاب اسلامی است بنابراین جمع شده ایم تا داشته های هنری را به قامت این اسطوره برسانیم.
هنرمندان به جزایر سه گانه می روند
دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: برنامه بعدی ما با مبحث و محوریت خلیج فارس، جزایر سه گانه ی همیشه ایرانی و رشادت های نیروی دریایی و مجاهدان منطقه خلیج فارس در هرمزگان خواهد بود؛ حضور هنرمندان و تولید هنری در این حوزه تودهنی به کسانی است که چشم طمع به این خاک و سرزمین دارند.
وی افزود: بچه های هنرمند هیأت در رویداد جان فدا تکثیر کننده روح حاج قاسم در فضا و سلول های جامعه جهانی خواهند بود.
اسطوره های ملی با هنر جاودانه می شوند
سخنران بعدیِ این مراسم سجاد محمدی یارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان بود. او اظهار داشت: رسالت این دانشگاه تربیت هنرمند متعهد است. شما عزیزان با حضور در این رویداد تعهد در کارتان را نشان دادید.
او تعهد را اصل و رسالت هنرمند معرفی و در رابطه با تعهد به باورها در آثار استاد فرشچیان اظهار داشت: اگر نگاه تحلیلی به آثار استاد فرشچیان داشته باشیم این نگاه و تعهد در آثار او از ضامن آهو تا یتیم نوازی و ولایت مداری وجود دارد.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اظهار داشت: الهام گرفتن از اسطوره های تاریخی رمز موفقیت هنرمندان است. شما هنرمندانِ رویداد جان فدا این تعهد را نشان دادید و به اسطوره ای پرداختید که متعلق به وطن بود و یاد این اسطوره ملی را با هنر جاودانه کردید.
در جان فدا اقتصاد هنر مدنظر بود
در ادامه، علی جعفرپیشه «دبیر محتوایی رویداد جان فدا» از حذف بخش نقد آثار این رویداد اطلاع داد و از زحمات مجموعه هنر هیئات تقدیر نمود و اظهار داشت: بخش غیررقابتی جان فدا با حضور نزدیک به ۲۵۰ هنرمند برگزار شد اما بخش رقابتی ما تا ۱۳ دیماه زمان خواهد داشت و هنرمندان سراسر کشور می توانند در این بخش شرکت نمایند.
دبیر محتوایی رویداد جان فدا در رابطه با کیفیت اثار ساخته شده، اظهار داشت: آثار ساخته شده در این رویداد تنوع زیادی دارند. برای نخستین بار بعنوان مقدمه ای برای ورود به بحث اقتصاد هنر ورود کردیم بنابراین قالب های مختلفی تعریف کردیم تا وارد رویدادهای آینده شویم.
در پایان این مراسم، کلیپی از فعالیتهای ستاد اجرایی رویداد ملی جان فدا و فعالیتهای صورت گرفته پخش گردید و سپس اثار ساخته شده در این رویداد به معرض نمایش گذاشته شد. همینطور هنرمندانِ حاضر در این رویداد در پایان، روی صحنه آمدند و در کنار همدیگر، عکسی به یادگار ثبت کردند.

منبع: