بنای تاریخی خانه کودک اهواز در دست مرمت

به گزارش آبنما کار، خوزستان سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان از فعالیت تیم مرمت در خانه ثبت ملی کودک (شیرخوارگاه اهواز) اطلاع داد.

غلام رضا سلمانپور در توضیح این خبر اظهار داشت: بنای تاریخی خانه کودک اهواز که محل فعلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم است، یکی از آثار دارای شناسنامه و هویت شهری استان خوستان شمرده می شود که در سال ۱۳۳۰ خورشیدی و به منظور نگهداری از کودکان بی سرپرست بوجود آمد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا برپایه اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، او اضافه کرد: این بنای فرهنگی که از آغاز با عنوان “خانه کودک اهواز” راه اندازی شد و سالهای متمادی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داشت، سرانجام در مرداد ۱۳۸۵ به شماره ملی ۱۵۸۶۸ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان افزود: بعد از واگذاری این بنا به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، باتوجه به وسعت ساختمان و نوع کاربری آن، در سالهای منتهی به ۱۳۹۰ مرمت عمومی ساختمان انجام شد و متعاقب آن امسال با قراردادی بالغ بر بیست و نه میلیاردریال (دو میلیارد و نهصد میلیون تومان) از جانب این اداره کل به منظور رفع خطر و اصلاحات اساسی زیر تیغ مرمت رفت.

سلمانپور با اشاره به واگذاری قرارداد مرمت این بنا به پیمانکار ذیصلاح، اقدامات اجرایی این طرح را شامل کنترل آب های زیرمینی و استقامت بخشی سازه های زیرین ساختمان، حذف الحاقات، پاک سازی، تثبیت و مرمت جداره های آجری و نمای بنا، مرمت و احیای ورودی های اصلی، اصلاح و انجام نازک کاری مجدد برپایه معماری اصلی بنا، بهسازی و ساماندهی مجموعه سرویسهای بهداشتی، تاسیسات برق و مکانیک عنوان نمود.