دبیرکل پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر: مهلت ارسال اثر به جشنواره تجسمی فجر تمدید نمی شود

آبنما کار: سید عباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از عدم تمدید مهلت ارسال اثر به این رویداد هنری آگاهی داد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ستاد خبری جشنواره، سید عباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن توصیف منطق تغییرات پیش بینی شده در این دوره از جشنواره بیان کرد: سال قبل در جریان برگزاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به این جمع بندی رسیدیم که اینک بعد از گذشت ۱۴ دوره، وقت آن رسیده است که مسیر طی شده را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهیم تا ادامه جشنواره در آینده برای هنر، هنرمند و جامعه مفیدتر باشد.
وی افزود: بر همین اساس، مطالعات و بررسی های خودرا حول جشنواره شروع کردیم و با خیلی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به گفت و گو و تبادل نظر پرداختیم. در پایان، ساختار جدیدی پیشنهاد شد که مبتنی بر آن، دیوار موجود میان رشته ها کمرنگ و کوتاه تر می شود. قرار شد در بخش هایی که گرایش های هنری به عنوان رشته نهادینه شده اند، تغییراتی ایجاد و گرایش ها را ذیل رشته ها مجتمع نماییم تا به این ترتیب، گرایش ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و ارزیابی شوند. بدین سبب توجه مان بیش از این که به دیوار موجود میان رشته ها باشد، به مفاهیم آنها معطوف است. حالا لازم است مباحث میان رشته ای که قادرند بیان مناسب تری را برای جامعه به ارمغان بیاورند، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا از این طریق، شاهد رشد مضاعف هنر و هنرمند و قرابت جشنواره به اهداف خود باشیم.
میرهاشمی تصریح کرد: در دوره پانزدهم باتوجه به تغییر دولت و جابجایی مدیران و سیاستگذاران عرصه تجسمی، امکان اعمال تغییرات موردنظر در جشنواره وجود نداشت؛ برای اینکه مدیران جدید باید در جریان این تغییرات قرار می گرفتند و با رویکرد تازه جشنواره همراه می شدند. بدین جهت قرار شد که تغییرات پیش بینی شده برای دوره های آینده مورد بررسی و ارزیابی نهایی قرار گیرند تا افق جشنواره تجسمی فجر روشن تر شود.
وی عنوان کرد: امسال سعی کردیم ازطریق هماهنگی با مدیران و سیاستگذاران جشنواره، پروسه تغییرات را شروع نماییم و قدمهای اولیه را برداریم. براین اساس، گرایش هایی که قبل تر به عنوان رشته در جشنواره تجسمی فجر جا افتاده بودند را بجای خودشان بازگرداندیم؛ رشته حجم را ایجاد کردیم و گرایش های مجسمه سازی، سفال و سرامیک و چیدمان را ذیل آن گنجاندیم. امیدوار هستم چنان چه مسیر تازه، مثبت ارزیابی شد، در دوره های آتی جشنواره نیز با قوت و جدیت بیشتری دنبال شود تا رشته ها و گرایش های هنری در جایگاه حقیقی خود قرار گیرند و مورد ارزیابی واقع شوند.
دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن تاکید بر لزوم نقد رویکرد جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: ممکنست تغییرات پیش بینی شده در جشنواره با نقدهایی از طرف هنرمندان و منتقدان مواجه شود که جای بررسی و تأمل دارد و ما از نقدها و نظرات کارشناسان دراین زمینه استقبال می نماییم. جشنواره فجر باید دوره به دوره پخته تر شود و طرح چنین مباحثی می تواند سبب شود که جشنواره در راه صحیح تری گام بردارد.
سید عباس میرهاشمی در بخش پایانی سخنان خود اشاره کرد: طبق برنامه هر ساله جشنواره تجسمی فجر و باتوجه به این که خیلی از هنرمندان دراین زمینه پیگیر هستند، باید بگویم که پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا به امروز بر طبق زمان بندی خود پیش رفته و مهلت ارسال اثر به دبیرخانه تمدید نخواهد شد. بدین سبب هنرمندان تا ساعت ۱۷ روز ۲۹ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت نام و ارسال آثار، مهلت خواهند داشت. امیدوار هستم در فرصت باقی مانده هنرمندانی که مشتاق حضور در جشنواره پانزدهم هستند، آثار خودرا به دبیرخانه ارسال نمایند تا ما بتوانیم طبق زمان بندی اعلام شده، مراحل داوری و انتخاب آثار را پیش ببریم و در نهایت، نمایشگاه شایسته ای از آثار منتخب برپا نماییم.

منبع: