به نام قطر به کام همسایگان

آبنما کار: خراسان رضوی قطر تنها میزبان مسابقات جام جهانی نیست و دبی، پایتخت تجاری امارات متحده عربی، حدود 450 کیلومتر دورتر نیز پذیرای گردشگران قطر است.

به نقل از اکونومیست، قبل از شروع بازی ها انتظار میرفت حدود ۱.۲ میلیون هوادار برای تماشای بازی ها که از ۲۰ نوامبر شروع شده است، از قطر دیدن کنند؛ با اینحال همه در این کشور نمی مانند و برخی ممکنست مکان مناسب و مقرون به صرفه پیدا نکنند و یا ممکنست به سبب ازدحام جمعیت مکانی برای اقامت نداشته نباشند؛ بدین سبب چندین کشور همسایه از این جام سود خواهند برد که میان آنها بزرگترین برنده دبی است.

پیش از شروع بازی ها اعلام گردید شرکت هواپیمایی فلای دبی، شرکت هواپیمایی ارزان امارات، در مواقع عادی روزانه سه پرواز به دوحه، پایتخت قطر، دارد اما این رقم در ایام برگزاری بازی ها به حدود ۳۰ پرواز هم می رسد و هواپیمایی قطر خدمات مربوط به ۱۵ پرواز دیگر را ارائه می دهد. خطوط هوایی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی و شارجه نیز صدها سرویس اضافی را برنامه ریزی کرده اند.

امارات تنها کشوری نیست که انتظار رونق گردشگری را دارد. عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۹ استقبال از گردشگران را شروع کرد، می خواهد ده ها هزار هوادار خارجی را پذیرا باشد. بر این اساس دارندگان بلیط ویزای ۲ ماهه رایگان این کشور پادشاهی را دریافت خواهند کرد.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، اعلام نمود: پیش بینی می شود در طول برگزاری این مسابقات ۲۴۰ پرواز در هفته بین عربستان سعودی و قطر صورت گیرد. حتی عمان خواب آلود که از گردشگری بازار انبوه دوری می کند، انتظار دارد هتل هایش شلوغ باشند.

در سال ۲۰۱۷ بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همراه مصر، قطر را تحریم و ارتباطات مسافرتی و تجاری خودرا با آن قطع کردند. آنها از قطر خواستند که روابط خودرا با گروههای اسلام گرا قطع کند و روابط با ایران و بطور کلی استقلال سیاست خارجی خودرا کم کند. قطر از پذیرش این مورد خودداری کرد. در نهایت سال قبل بطور ناگهانی تحریم ها به پایان رسید تا حدی بدین سبب که کشورهای همسایه قطر دریافتند چنین سیاستی بیهوده است.

اگرچه قطر میزبان جام جهانی است اما خیلی از هواداران این جام را به عنوان یک رویداد منطقه ای تجربه خواهند کرد. تعدادی از قطری ها معتقدند که شاید بهتر بود یک مسابقه مشترک، مشابه مسابقات جام جهانی سال ۲۰۲۶ که آمریکا، کانادا و مکزیک میزبان مشترک خواهند بود را پیشنهاد داده بود.

بر اساس برخی برآوردها، قطر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای آماده سازی برگزاری این رقابت ها هزینه کرده است؛ در صورتیکه همسایگان این کسور تنها بخش کوچکی از چنین بودجه ای را هزینه خواهند کرد اما گردشگری آنان از یک رونق فوری برخوردار خواهد شد.

البته بحرین نزدیکترین کشور به قطر است که تنها ۱۴۰ کیلومتر از آن فاصله دارد. با اینحال حاکمان آن هیچ پرواز یا منطقه هواداری را با قطر سازماندهی نکرده اند.

منبع: