در یک نشست مطرح شد؛ جزئیات دومین روایت حبیب تشریح شد

آبنما کار: نشست خبری دومین کاروان فرهنگ هنری روایت حبیب با حضور معاون هنری حوزه هنری و دبیر کاروان هنری روایت حبیب در زمینه هنری اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری دومین کاروان فرهنگ هنری «روایت حبیب» دوشنبه ۷ آذر در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.
علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری درباره ی سیاست های حوزه هنری در برگزاری این رویداد هنری اظهار داشت: بزرگداشت یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی یک فرض انقلابی و یک فرض شرعی برای هر ایرانی است و حوزه هنری وظیفه خود می داند که بصورت جدی و ثابت برنامه ای تحت عنوان سردار سلیمانی برگزار کند.
وی افزود: امسال در سومین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی دومین کاروان فرهنگی هنری روایت حبیب را در ۱۰ استان برپا خواهیم کرد و این در حالیست که حوزه هنری بزرگداشت حاج قاسم را حصر به دی ماه و ایام سالگرد وی نمی داند و اهتمام دارد ذکر حاج قاسم، ساری و جاری کردن مرام و شیوه زیست و شهادت و مرام هنری شهید را در طول سال احیا کند.
معاون هنری حوزه هنری اضافه کرد: با توجه به این که توجه ما در روزهای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی متمرکزتر می شود و یاد وی در این روزها مضاعف است، برنامه ریزی ها به شکلی انجام شده که از ۱ ماه پیش از سالگرد این شهید بزرگوار، رویدادهای فرهنگی هنری شروع شود و در ایستگاه آخر یعنی کرمان به مقصد برسد.
هدف گذاری کاروان روایت حبیب در ۱۰ استان
فروزانفر در ادامه، درباره ی کاروان روایت حبیب اظهار داشت: روایت حبیب هدف گذاری خودرا در ۱۰ استان کشور گذاشته و توسط بدنه ای از هنرمندان در زمینه نمایش، پرده خوانی، عکس، تصویرسازی (هنرهای تجسمی بصورت عام) نقد کتاب، سرود، موسیقی و با محوریت شب خاطره انجام خواهد شد.
وی اشاره کرد: همانطور که سال قبل کاروان روایت حبیب با مشارکت مکتب حاج قاسم سلیمانی انجام شد امسال هم با همراهی این مکتب به ارائه برنامه خواهد پرداخت.
وی خصوصیت متفاوت این کاروان هنری نسبت به دیگر رویدادها را حضور هنرمندان و اجرای برنامه های هنری در بین بدنه مردم معرفی نمود و اظهار داشت: این برنامه ها در امامزاده ها و میدان ها که محل تجمع و تردد عموم افراد شمرده می شود، انجام خواهد شد.
سید مهدی ابطحی نیز در این جلسه خبری اظهار داشت: دومین رویداد ملی کاروان روایت حبیب در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با هدف تبیین فاکتورهای مکتب شهید در قالب هنر و توزیع هدفمند محصولات حوزه هنری برای اقشار مختلف مردم کار خودرا از ۱۱ آذرماه در حرم امام رضا (ع) شروع می کند و اختتامیه آن ۱۳ دی ماه در کنار مزار حاج قاسم در کرمان انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: امسال هم مثل سال قبل کاروان میهمان ۱۰ استان خواهد بود و مخاطبان امسال ما در مجموع به سه ۳ گروه عمده تقسیم شده اند؛ دسته اول توده مردم با محوریت خانواده ها هستند. دسته دوم را مردم در مناطق کمتر برخوردار هر استان می سازند و دسته سوم شامل هنرمندان و فرهیختگان هر استان می شود. البته امسال مخاطب خاص ما کودکان و نوجوانان هستند و ما برنامه های زیادی برای این گروه سنی داریم.
دبیر کاروان روایت حبیب با اشاره به این که مقاصد کاروان در خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خوزستان، کیش، فارس، یزد و کرمان خواهد بود اظهار داشت: هدف از انتخاب این استانها پراکندگی استانها در جغرافیای ایران، تنوع اقلیم، زیست بوم، زبان و ارتباطی که هر یک از استانها با مکتب این شهید داشتند، بوده است.
وی در سخنانش به این نکته اشاره نمود که کاروان روایت حبیب در هر استان سه روز به اجرای برنامه خواهد پرداخت و «سفیر روایت» به عنوان مجموعه ای سیار در مناطق محروم استانها مستقر می شود و گروههای هنری در هر استان در این مجموعه سیار مستقر می شوند.
ابطحی افزود: ما در این رویداد فرهنگی، هنری دو محفل ادبی و هنری برگزار می نماییم که یکی از آنها نقد کتاب با عنوان پاورقی است. در این برنامه آثار مکتوب با موضوع سردار سلیمانی که در زمینه هنری تدوین و چاپ شده با حضور اساتید و ادیبان حوزه هنری نقد و بررسی می شود. دیگری محفل ادبی در زمینه هنرهای تجسمی است که فراخور هر استان برنامه آن متنوع است و با حضور اساتید هنرهای تجسمی و هنرمندان استانی انجام می شود. همین طور مجموعه نمایشگاه سیار که شامل ۱۰۰ اثر می شود، آثاری برای تمام گروههای سنی به بازدیدکنندگان ارائه خواهدنمود.
وی اضافه کرد: برای مخاطب خاص یعنی گروه کودک و نوجوان هم برنامه «قصه های خوب برای بچه های خوب» را به همت دوستان حوزه هنری کودک و نوجوان خواهیم داشت و برنامه پایانی برگزاری ویژه برنامه شب خاطره است. برنامه شب خاطره از برنامه های دیرین حوزه هنری است که از سال ۱۳۷۰ در نخستین پنجشنبه هر ماه در زمینه هنری برگزار شده و تا هفته گذشته که سیصد و چهل و یکمین شب خاطره بود در زمینه هنری ادامه داشته است. آخرین برنامه کاروان روایت حبیب هم برگزاری این برنامه در استانها است.
دبیر کاروان روایت حبیب در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت: باتوجه به بحث اصلی که ما در سالهای قبل در زمینه اهمیت تاریخ شفاهی و ادبیات دفاع مقدس و به صورتی جنگ روایت ها داشتیم، این برنامه اهتمام دارد روایت هایی مستند از سردار قاسم سلیمانی با نگاه بومی در هر استان داشته باشد. برنامه شب خاطره یک برنامه ترکیبی است و تمام واحدهای حوزه هنری در آن ایفای نقش می کنند و محوریت اصلی آن خاطره گویی، ادبیات پایداری، روایت خاطرات و تاریخ شفاهی خواهد بود.
روایت حبیب رویدادی فقط مناسبتی نیست
در بخش پرسش و پاسخ این جلسه، ابطحی درباره ی آثار هنرهای تجسمی خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: کارهایی که ما سال قبل و امسال داریم با مشارکت بنیاد شهید سلیمانی بوده و شاید دلیل مشارکت، مستند بودن آثاری باشد که به دست ما می رسد. این برنامه رویدادی فقط مناسبتی نیست و ۱۰۰ اثر شامل عکس و کارهای ترکیبی که هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی طی یکسال گذشته در قالب نمایشگاه ها و فراخوان هایی که انتشار یافته ارائه کرده اند. قسمتی از این آثار شامل آثاری است که ویژه این کاروان تولید شده است.
فروزانفر نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازخوردهای اولین کاروان روایت حبیب اظهار داشت: دسته بندی جز کارهای میدانی شمرده می شود و به حق در سال قبل از کاروان روایت حبیب استقبال بسیار خوبی انجام شد. این که در یک برنامه ۱۸۰۰ نفر در برنامه ای دیگر ۷۰۰ نفر و در برنامه دیگر ۵۰۰ نفر در شب خاطره حضور داشته باشند، اتفاق خوبی است. از نظر کیفی و کمی ما نمره قابل قبولی در این برنامه به دست آوردیم و امسال می خواهیم این اتفاق موفق را تکرار نماییم. ضمن این که سال قبل نسبت به موضوع کودک و نوجوان غافل بودیم و برنامه دقیق و کاملی برای آن انجام نشده بود و کودکان و نوجوانانی برای دیدن برنامه ها می آمدند، اما ما کاری برای آنها نداشتیم.
امسال تغییر شگرفی در برنامه ها نداریم
معاون هنری حوزه هنری افزود: همین طور در سال قبل نقدهای فنی کوچکی درباره ی تلفیق برنامه تلویزیونی و رسانه ای با برنامه میدانی داشتیم که تلاش می نماییم این نقص ها را امسال برطرف نماییم. واقعیت این است که ما امسال تغییر شگرفی در برنامه ها نداریم و اگر در یک استان مجدداً حضور پیدا می نماییم، در موقعیت های جدید و شهرهای دیگر از آن استان، برنامه ها اجرا خواهند شد.
ابطحی نیز در تکمیل صحبت های فروزانفر اظهار داشت: سال قبل به شبکه جدید توزیعی برای محصولات حوزه هنری رسیدیم که در دل مردم بود و بصورت چهره به چهره با مردم ارتباط داشت و دغدغه های آنها را می شنید و می دید. در بعضی مناطق کمتر برخوردار وقتی استیج مستقر می شد در گپ و گفت ها شاهد این بودیم که متأسفانه شاید بسیاری از افراد از نزدیک یک موسیقی زنده گوش نکرده بودند، در محفلی شرکت نکرده بودند یا به تماشای یک تئاتر ننشسته بودند که اجرای این برنامه ها در این مناطق اتفاق مبارکی بود.
در بخش دیگری از این جلسه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که چه کاری برای تشویق و جذب افرادی که نگاه متفاوتی دارند، انجام شده تشریح کرد: ما با واقعیتی در موضوع حاج قاسم مواجه هستیم و آن بعد شخصیتی شهید است. کسی که شهید شده یک فرمانده نظامی عالی رتبه در یکی از امنیتی ترین ارکان نیروی مسلح ما است اما مواجهه ای که مردم در مراسم خاکسپاری وی داشتند، مواجهه با کاراکتر نظامی وی نبود و گویا یک قهرمان شهید شده بود و بطور قطع هم سردار سلیمانی یک قهرمان بود. در میان کسانی که در تشییع پیکر شهید سلیمانی شرکت کردند، پدر، فرزند شهید، باقی مانده از دفاع مقدس، کسی که از سیل خوزستان لطمه دیده بود، کسی که از ابهامات فضای مجازی و مسائل سیاسی لطمه دیده بود و…. همه و همه بودند. ما در این رویداد با بدنه ای از مردم مواجه هستیم.
وی افزود: در سال قبل هم ما با حضور جدی یک رنگ خاص از یک بخش جامعه مواجه نبودیم و بدنه مردم را دیدیم که در مراسم شرکت می کردند، گرچه خانواده شهدا و علاقه مندان آنها هم بودند ولی افراد با پوشش ها، قومیت های مختلف و نگرش های مختلف نیز در برنامه های این کاروان حضور داشتند.
معاون هنری حوزه هنری اظهار داشت: از ابتدا در برنامه ریزی ها، تکیه بر مردم داشتیم. از موقعیت برگزاری تا بدنه مخاطب. یعنی از نقطه صفر طراحی کوشیدیم از شکل رسمی بزرگداشت فاصله بگیریم تا اتفاق در بدنه مردم تعریف شود و مردم در آن حضور پیدا کنند.
شخصیت محوری فضا را آرام تر می کند
وی اضافه کرد: آنچه دل ما را قرص می کند شخصیت شهید است. زمانیکه خوزستان گرفتار بحران شده بود، حضور شهید سلیمانی در منطقه بااینکه با عملکرد نظامی وی تناسب نداشت، ولی خبر حضور او، نظم و آرامش و ثبات در منطقه ایجاد کرد. به نظر من یکی از ظرفیت ها این است که این برنامه در استانها بتواند وفاق ملی بوجود آورد و فضا را آرام تر کند.
ابطحی در بخش پایانی این جلسه بیان کرد: رویکرد حوزه هنری در سال قبل روایت رزم نبوده و بیشتر نگاه مردمی را در نظر داشته است. در روایت دفاع مقدس هم آثار مکتوبی که در سالهای قبل چاپ شده گواه همین مورد است. در برنامه شب خاطره و روایت کاروان حبیب دسته بندی سیاسی و جناحی نخواهیم داشت. روایت ها در کاروان از این جنس است و ما خیلی در این برنامه دنبال سرداران و شنیدن روایت رزم نیستیم. روایت ها در کاروان روایت حبیب از جنس روایت خادم امام رضا (ع)، مهماندار هواپیما، فرزند شهیدی که کسی دنبال رفع مشکلاتش نبود و هنرمندانی که سردار به آنها قوت قلب داد و کمکشان کرد، است.

منبع: