در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ پروژه موسیقی شهر تهران به کجا رسید

آبنما کار: یکی از پژوهشگران و کارشناسان شناخته حوزه موسیقی ضمن تشریح تازه ترین کارهای خود از تکمیل دو پروژه موسیقایی درباره ی موسیقی شهر تهران آگاهی داد.

علیرضا امینی آهنگساز، پژوهشگر و کارشناس حوزه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین کارهای خود در عرصه موسیقی بیان کرد: یکی از کارهایی که سال قبل آنرا در قالب یک آلبوم و کنسرت به انتها رساندم پروژه ای با نام «نغمه های طهران» بود که سال قبل به سفارش شهرداری تهران و برج میلاد تهران در قالب یک کنسرت به خوانندگی حجت اشرف زاده، محمد رضازاده و مهدی محمدی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای مشتمل بر منتخب موسیقی های تهران قدیم که حتی در قالب آلبوم هم آماده و تحویل سفارش دهنده شد. اما برمبنای تازه ترین رایزنی هایی که دراین زمینه انجام دادم به علت انتقال مدیریت شهرداری تهران در دوره گذشته به مدیریت جدید، هنوز تکلیف انتشار آن معلوم نیست.
وی افزود: این پروژه همچون پروژه های مهم بنده در زمینه تهران شناسی بود که سال قبل توسط ارکستر «نیایش» در مرکز همایش های برج میلاد تهران نیز روی صحنه رفت و بسیار مایل بودم تا شرایطی فراهم گردد که بتوانم آنرا در قالب یک آلبوم نیز منتشر کنم. در این راه کارهایی که باید ما انجام می دادیم، صورت گرفت اما تا به امروز هنوز فضای مشخصی برای این آلبوم وجود ندارد.
این آهنگساز و پژوهشگر به انجام یک پروژه تحقیقاتی دیگر درباره ی موسیقی شهر تهران نیز اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از پژوهش هایی که طی ماه های گذشته به شدت روی آن متمرکز بودم، پژوهشی درباره ی ۱۰۰ سال موسیقی شهر تهران در تمام حوزه های مختلف بود که مشغول رایزنی با موسسه های پژوهشی مختلف هستم تا بتوانند دراین زمینه حمایت های لازم را به عمل آورند. این مجموعه پژوهشی مشتمل بر همه گونه های موسیقایی شهر تهران در زمینه های مذهبی، عامیانه، نظامی و اجتماعی است که در آن روزگار تبدیل به یکی از غنی ترین کانون های موثر در زمینه موسیقی کشور شد.
امینی اضافه کرد: به هر حال تهران به عنوان پایتخت ایران یکی از مهم ترین شهرها برای جذب خوانندگان، آهنگسازان، نوازندگان و اساساً خیلی از هنرمندان شهرستانی بوده که با حضور در پایتخت به علت امکانات و شرایطی که در اینجا وجود داشته، مرحله تکاملی کارهای هنری خودرا ادامه می دادند. کما این که در این شرایط ما شاهد تاسیس مجموعه ها، استودیوها و هنرستان های موسیقی بودیم که خیلی از هنرمندان شهرستانی در این مجموعه کارهای فرهنگی خودرا ادامه داده و تبدیل به هنرمندان نام آوری شدند. همین روند به خودی خود دربرگیرنده نکات مهمی است که می تواند دستمایه خوبی برای انجام تحقیقات در زمینه موسیقی ایرانی باشد که بتوانیم با استفاده از موسیقی تهران به نکات خوب و ارزشمندی در این عرصه دست پیدا نماییم.

این آهنگساز که طی سالهای گذشته به عنوان کارشناس حوزه موسیقی نیز در شبکه های مختلف رادیویی نیز حضور فعالی داشته بیان کرد: هنرمندانی چون ناصر مسعودی، جلال تاج اصفهانی، خوشرو و بسیاری دیگر استادان درجه یک و ممتازی بودند که هر یک در شهرهای محل تولدشان هنرمندان موثری بودند، اما ورود آنها به مجموعه هایی چون ارکسترها، هنرستان ها و رادیو بود که توانست فصل جدیدی از فعالیت هایشان را رقم بزند. این حضور و رفت و آمد سبب ظهور و بروز جریان هایی در زمینه موسیقی شهری تهران می شود که می توان دهه به دهه آنها را بررسی و به دوران معاصر رسید. موضوعی که برای من در قالب یک پروژه پژوهشی تعریف و سبب شد از این تفکر پژوهشی توالی و تاریخ موسیقی ایران را بتوانم پیدا کنم. شرایطی که در آن متوجه می شویم چه جریان های موسیقایی در ایران در ارائه آثار خود به مخاطبان موافق بوده اند و چه جریان هایی به چه دلایلی نتوانستند آن طور که باید به جامعه هدف معرفی شوند.
وی اشاره کرد: فضای محتوایی این تحقیق به گونه ای است که اگر بتوانیم چنین پروژه هایی را استمرار بخشیم می توانیم موسیقی ایرانی را به جایگاه قبل برگردانیم. برای اینکه این تحقیقات معیارهای انتخاب را مشخص کرده و فضایی را فراهم می آورد که بتوانیم برای برون رفت از بحران فعلی حوزه موسیقی ایرانی بدنبال راهکارهای اجرائی و موثرتری باشیم.
امینی در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه های دیگر خود در عرصه موسیقی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از موارد جالب توجهی که در تاریخ موسیقی ایرانی می تواند مورد تمرکز قرار گیرد استفاده آهنگسازان از اسامی زنان سرزمین ایران در قالب های متفاوت می باشد که من در یک پروژه عنوان «نام های عاشقانه ایران» را برگزیدم و تصمیم دارم با تنظیم جدید این آهنگ ها آنها را برای اجرای ارکسترال آماده کنم و فکر می کنم می تواند نقش موثری در الفت خانواده های ایرانی با موسیقی داشته باشد.
این مدرس و پژوهشگر موسیقی همین طور به ایده و اضافه شدن چند طرح درسی به دروس دانشگاهی رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی اشاره نمود و توضیح داد: مدتی پیش طرحی را به تعدادی از مسئولان دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد دادم که طی آن مباحث مربوط به قراردادهای موسیقایی و اساساً تهیه و تولید در این حوزه در رشته های دانشگاهی این حوزه به دانشجویان آموزش داده شود. برای اینکه حالا خیلی از دانشجویان و فارغ التحصیلان این عرصه نمی دانند که سازوکارهای اقتصادی و موارد مربوط به تنظیم قراردادها در این عرصه در چه قالبی اجرا می شوند. بدین جهت لازم بود که بتوانیم در این راه به طرح مسائل آموزشی بپردازیم که امیدوار هستم دراین زمینه هم به نتایج لازمی برسیم.
امینی در بخش پایانی صحبت های خود به تدوین پروژه «هفت رَنگ رِنگ» بر پایه هفت پیکر نظامی با استفاده از اثر مرحوم فرامرز پایور نیز اشاره و از انجام مراحل پایانی این پروژه موسیقایی آگاهی داد.

منبع: