معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها آستان قدس رضوی خبر داد بازدید ۱۳ هزار خارجی از موزه های آستان قدس رضوی

به گزارش آبنما کار، خراسان رضوی معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار داشت: در ۶ ماه ابتدای سال سالجاری، ۱۳ هزار و ۱۹۵ نفر خارجی از موزه آستان قدس بازدید نمودند.

قیصری نیک در مورد برنامه های ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: از آغاز سال ۶ برنامه تخصصی کارگاه آموزشی به صورت حضوری، وبینار و برنامه زنده با حضور اساتید هنر و موزه داری برگزار و در سایت و شبکه های اجتماعی انتشار یافته است.

وی افزود: کارگاه آموزشی «فرش؛ تجلی هنر در نماد هویت تمدن ایران»، نشست آموزشی «قدرت موزه های وقفی از منظر موزه شناسی گفتمانی» و کارگاه «آشنایی با جنگ افزارهای جواهر نشان آستان قدس رضوی» از برنامه های سازمان موزه های آستان قدس رضوی بود.

قیصری نیک بیان نمود: کارگاه آموزشی «تاریخ ایران به روایات سکه های موجود در گنجینه رضوی»، نشست تخصصی «نقش و کارکرد نقاش باشیان در تاریخ هنر ایران» و کارگاه آموزشی «جعل در نقاشی» از دیگر کارگاه های برگزار شده است.

معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مورد آمار بازدید از موزه های آستان قدس رضوی بیان نمود: در این زمان ۴۳۰ هزار و ۹۳۱ نفر از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند که ۱۳ هزار و ۱۹۵ نفر بازدیدکننده خارجی بودند.

برگزاری ۱۳ نمایشگاه در نیمه ابتدایی ۱۴۰۱

وی در مورد نمایشگاه هایی که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ برپا شد، اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال جاری ۳ نمایشگاه آثار موزه ای، ۵ نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر در نگارخانه رضوی، ۵ نمایشگاه مجازی آثار برگزار شده است.

قیصری نیک اضافه کرد: نمایشگاه نقاشی خط و خوشنویسی «بهارانه رضوی» که شامل ۴۳ تابلوی خوشنویسی استاد میرحسین زنوزی؛ هنرمند تبریزی با محوریت بهار بود برای مدت ۲ هفته در نگارخانه رضوی موزه مرکزی آستان قدس رضوی برپا شد. آثار این نمایشگاه ترکیبی از خطوط نستعلیق، نسخ و نقاشی خط است و مضامین بیشتر تابلوها آیات قرآن، احادیث، اشعار شاعران و سخنان پندآمیز بزرگان بود.

وی بیان نمود: درماه مبارک رمضان نمایشگاه «بر آستان جانان» در نگارخانه رضوی برگزار گردید. در این نمایشگاه ۴۰ اثر از استاد رضوانی به سبک خط شکسته نستعلیق و تذهیب کاری همسر او معصومه محمدنیا به نمایش درآمد. مضامین آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه را با عنایت به ایام ماه مبارک رمضان، اشعار مذهبی با محوریت امام رضا(ع)، امام علی(ع) و اشعار ولایت بود.

قیصری نیک اظهار داشت: همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نمایشگاه شاهنامه های نفیس خطی و چاپ سنگی با حضور مدیران فرهنگی استان خراسان رضوی در موزه قرآن و هدایای رهبری حرم مطهر رضوی راه اندازی شد. در این نمایشگاه ۱۰ نسخه خطی متعلق به قرن ۱۰ هجری قمری به معرض نمایش گذاشته شد که در ۲۵، ۲۷ و ۲۸ سطر به خط نستعلیق کتابت شده است.

وی اظهار داشت: همزمان با هفته میراث فرهنگی، با حضور قائم مقام آستان قدس رضوی نمایشگاه «در قلمرو خطاطان» در نگارخانه موزه مرکزی آستان قدس رضوی راه اندازی شد. در این نمایشگاه ۳۴ تابلو از آثار هنر خطاطان دوره های تیموری، صفوی، قاجار و معاصر موجود در گنجینه رضوی در معرض نمایش گذاشته شد.

قصیری نیک خاطرنشان کرد: آثار میرعلی هروی هنرمند دوره تیموری، میرعمادالحسنی که هنر خط نستعلیق را به تعالی رساند و درویش عبدالمجید طالقانی هنرمند به نام دوره صفوی و بزرگ ترین خوشنویس خط شکسته نستعلیق در تاریخ خوشنویسی ایران در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار گرفت؛ آثار این سه هنرمند از آثار نفیس در هنر خطاطی است.

وی بیان نمود: همینطور در این نمایشگاه بازدیدکنندگان توانستند از آثار خطاطی هنرمندان دوره قاجار همچون میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا محمد کاظم، سیدعلی گلستانه، ملک محمد قزوینی و میرزا مهدی حکیم و آثار هنری هنرمندان معاصر همچون سیدحسن میرخانی و مصطفی مهدی زاده دیدن کنند.

معاون امور موزه های سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار داشت: نمایشگاه «عکس کرامت» به مناسبت ایام دهه کرامت و ولادت امام علی بن موسی الرضا(ع) در نگارخانه موزه مرکزی آستان قدس رضوی راه اندازی شد. در این نمایشگاه ۳۰ تصویر در ابعاد مختلف از مرقد امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی الکاظم(ع) در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نشریه ۲ فصلنامه مطالعات موزه ای «زرین فام» با صاحب امتیازی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲ مجوز دریافت کرد و از نیمه اول سال ۱۴۰۱ معاونت موزه ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی با همراهی هیات تحریریه داخلی و خارجی همچون شیلا بلر، شیلا کنبی و مارکوس ریتر منتشر خواهد شد.

قیصری نیک اظهار داشت: این نشریه علاوه بر درج مقالات علمی- پژوهشی در زمینه معرفی آثار موزه ای، فرصتی را برای تبادل یافته های علمی فراهم آورده و در جهت صیانت و محافظت نظام مند از آثار و میراث گذشتگان گام برمی دارد. در ۶ ماه اول سال بعد از معرفی و اطلاع رسانی فراخوان نشریه به کلیه دانشگاه ها و اساتید در رابطه با مبحث نشریه، ۱۳ مقاله به دفتر نشریه رسید و ۱۰مقاله از آنها برای انتشار در نشریه تایید شد.