نشست همایش عاشیق ها در مهر-۲؛ دعوت مدیران به یک همایش موسیقایی

آبنما کار: دست اندرکاران برگزاری همایش سراسری عاشیق ها از مدیران و مسئولان فرهنگی کشور خواستند تا نسبت به اجرائی شدن وعده های خود برای پشتیبانی از هنرمندان فعال این عرصه اقدامات اجرائی بیشتری انجام دهند.
دریافت 30 MB
خبرگزاری مهر- گروه هنر- علیرضا سعیدی: مدیران برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران (عاشیقلار) که از ساعت ۱۸ تا ۲۲ امروز سه شنبه دهم آبان ماه میزبان شهروندان تهرانی و علاقه مندان موسیقی عاشیقی در پردیس تئاتر تهران خواهند بود، با حضور در خبرگزاری مهر به تشریح برنامه های این رویداد موسیقایی پرداختند.
عاشیق سلجوق شهبازی مدیر هنری همایش سراسری عاشیق های ایران و مدیر خانه عاشیق ها، حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران، قریب منوچهری و حسین رضازاده دست اندرکاران برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران در قسمت دوم این نشست رسانه ای بود که عرضه توضیحاتی از انگیزه ها و دغدغه های خود برای برگزاری چنین رویدادهای موسیقایی از تلاش و برنامه ریزی برای استمرار برنامه های پژوهشی در حوزه موسیقی عاشیقی و موسیقی دیگر اقوام کشورمان در پردیس تئاتر تهران پرداختند.
همایش سراسری عاشیق های ایران (عاشیقلار) در چارچوب اجرای گروههای مختلف شرکت کننده از شهرهای مختلف کشور، به همراه بزرگترین اجرای گروهی و تجلیل از سرگروه های هنری عاشیق های ایران ساعت ۱۸ تا ۲۲ روز سه شنبه دهم آبان ماه به میزبانی پردیس تئاتر تهران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می گردد.
در این همایش که با افتتاحیه رسمی خانه عاشیق های ایران در پردیس تئاتر تهران هم همراه خواهد بود، ضمن اجرای گروه کر بزرگ عاشیق ها متشکل از ۴۰۰ هنرمند به سرپرستی عاشیق سلجوق شهبازی چندین هنرمند پیشکسوت و شناخته موسیقی عاشیقی در نوبت های مختلف به اجرای برنامه می پردازند. همچون اقداماتی که ستاد برگزاری این رویداد روی آن متمرکز شده، برگزاری یک رویداد خیریه به منظور کمک به صدمه دیدگان از زلزله مهرماه شهرستان خوی با مدیریت حسین رضازاده از دست اندرکاران ستاد برگزاری همایش، تجلیل از سرگروه های شرکت کننده و عرضه یک مقاله تخصصی در حوزه ادبیات عاشیقی توسط حسین سیامی است که مقرر است در نوبت های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

انگیزه های آقای مدیر پس از برگزاری یک جشنواره در حوزه هنری
حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران در ابتدای بخش دوم نشست رسانه ای همایش سراسری عاشیق های ایران (عاشیقلار) ضمن عرضه بعضی از برنامه های این مجموعه فرهنگی هنری در ماه های پیش رو به استمرار برگزاری برنامه های موسیقایی در حوزه موسیقی اقوام ایران و همینطور موسیقی آیینی در پردیس تئاتر تهران تصریح کرد و اظهار داشت: برگزاری همایش عاشیق های ایران برای بنده و همکارانم مقدمه و کوشش برای آغاز راه جدیدی از فعالیتهای پردیس تئاتر تهران است که امیدوارم با کنترل کرونا و بهبود شرایط فعلی بتوانیم با قدرت هرچه تمام تر میزبان شهروندان تهرانی باشی که همواره علاقه مندی خویش را به آثار نمایشی خوب و استاندارد، موسیقی آیینی و موسیقی اقوام ایران نشان داده اند. ازاین رو همایش پیش رو فقط بخشی از برنامه های ماست که امیدوارم نهایت آن رسیدن به مرحله تولید هم باشد
وی افزود: زمانی که بنده افتخار همکاری با حوزه هنری را داشتیم، سعی کردیم به واسطه یک گروه از هنرمندان «جشنواره نقالان علوی» را برگزار نماییم. جشنواره ای که یکی از مهم ترین انگیزه های آن انتقال مدح و ستایش دوستداران امیرالمومنین در چارچوب نقالی به عموم مردم بود که به طور عمده با شکل موزه ای این گونه هنری – موسیقایی آشنا بودند. بسیار مفتخرم که این را اعلام کنم، پس از برگزاری این جشنواره بود که نقالی و پرده خوانی واقعاً جان جدیدی گرفت و خیلی از شهروندان علاقه مند شدند تا به واسطه تماشای آثار به اجرا در آمده در این جشنواره هنر نقالی و پرده خوانی را یاد بگیرند.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن اشاره به خصوصیت های ممتاز موسیقی عاشیقی بیان نمود: به اعتقاد من موسیقی عاشیقی همچون گونه های موسیقایی کشورمان است که دربرگیرنده نکات بسیار زیادی در حوزه های موسیقایی و آیینی و اعتقادی است و به نظرم وقت آن است که در میان شهروندان تهرانی جان جدیدی بگیرد. چون که من از نزدیک شاهد بوده ام هنرمندان تلاشگری چون عاشیق سلجوق شهبازی چه زحمات فراوانی را برای اجرای این برنامه متقبل شدند.

این موسیقی می تواند یک رشته دانشگاهی باشد
وی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته در حوزه ریاست و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توسعه و ترویج موسیقی آیینی و موسیقی نواحی اظهار داشت: موسیقی عاشیقی یک مکتب بسیار پرارزش در حوزه موسیقی اقوام ایران است و بطور حتم برگزاری چنین همایش هایی می تواند در زنده ماندن این هنر پرارزش اثرگذار باشد. البته برگزاری چنین رویدادهایی نیازمند پشتوانه علمی است که امیدوارم با تاسیس کانون یا خانه موسیقی عاشیق ها در پردیس تئاتر تهران بتوانیم فعالیتهای ثمربخشی را برای توسعه فعالیتهای آکادمیک در این عرصه موسیقایی انجام دهیم. این موسیقی اساسا حرف های زیادی برای گفتن دارد که می تواند حتی در چارچوب دروس دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.
برگزاری همایش عاشیق های ایران برای بنده و همکارانم آغاز راه جدیدی است که امیدوارم با کنترل کرونا و بهبود شرایط فعلی بتوانیم میزبان شهروندان تهرانی باشیم که همواره علاقه مندی خویش را به آثار نمایشی خوب و موسیقی آیینی و موسیقی اقوام ایران نشان داده اند عالم بخش خاطرنشان کرد: اگر حالا هنر تعزیه توانسته در چارچوب هنری بسیار پرارزش بعنوان یک رشته تحصیلی دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد، من حتم دارم موسیقی نواحی ایران هم دارای چنین قابلیت های ارزشمندی است که بتواند در حوزه های تخصصی دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد. این هنرها دارای یک پشتوانه مردمی است که اگر همه مدیران و مسؤلان فرهنگی کشور دست به دست هم دهند میتوان از برگزاری چنین همایش ها و رویدادهایی بیشترین بهره برداری را کرد. این موسیقی ها می تواند سخت ترین روحی مردم یک جامعه را بانشاط کند و شرایطی را فراهم سازد که یکی از مولفه های آن امید به آینده و زندگی است. این موسیقی ها سرشار از بار معنوی و اعتقادی است که ریشه در باورهای الهی هنرمندانی دارد که وقتی ساز به دست می گیرند باید وضو داشته باشند.
مدیر پردیس تئاتر تهران در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته در حوزه ریاست و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توسعه و ترویج موسیقی آیینی و موسیقی نواحی اضافه کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه های اخیر نهایت تلاش خویش را انجام داده تا در عرصه تولید موسیقی خوب و باکیفیت پیشتاز باشند. در این راه هم کوشش داشته تا با شناسایی و پژوهش در حوزه های مختلف موسیقایی بخصوص موسیقی اقوام ایران شرایطی را فراهم سازد که هم شاهد تولیدات پرارزش و دارای سطح پرارزش علمی موسیقایی و هم موسیقی های مردم پسندی باشیم که در سطح عمومی جامعه هم بتواند جریان موثری داشته باشد. کما این که استقبال بسیار چشم گیر مردم از رویدادهای موسیقایی جشنواره ایران زیبا و حضور پررنگ گروههای مختلف موسیقی وابسته به سازمان در رویدادهای مهمی چون جشنواره موسیقی گواه مهمی بر این ادعاست که برای مجموعه ما بسیار حائز اهمیت می باشد.

شنیدن یک موسیقی دل نشین که همه برای انجامش زحمت کشیدند
عالم بخش در رابطه با بعضی از علل خود از انتخاب موسیقی عاشیقی برای برگزاری این همایش اظهار داشت: بطور حتم موسیقی اقوام ایران رنگین کمانی از انواع و اقسام موسیقی هایی است که هرکدام دربرگیرنده جذابیت های فراوانی است. در این بین موسیقی عاشیقی که علاوه بر آذربایجان در گستره های جغرافیایی دیگر کشورمان هم پراکنده شده اند از پرمخاطب ترین و ارزشمندترین گونه های موسیقایی است که می تواند برای هر شنونده جذاب و شنیدنی باشد. موسیقی هایی که به قدری دل نشین و ارزشمندند که شنیدنی ترین نوحه ها و اذان ها متعلق به هنرمندانی است که در این حوزه حضور جدی و تاثیرگذاری داشتند.
وی خاطرنشان کرد: همایش عاشیقلار هم نتیجه چنین رویکرد اعتقادی و مردمی به موسیقی است که برای برگزاری آن مدیریت و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت امور موسیقی و پردیس تئاتر تهران در چارچوب یک پروژه مشترک هر آنچه در توان داشتند انجام دادند تا بتوانیم در این شرایط در التیام حال شهروندان تهرانی اقداماتی را انجام دهیم.
در همایش عاشیق های ایران چه اتفاقاتی می افتد؟
رقیب منوچهری از برگزار کنندگان همایش سراسری عاشیق های ایران (عاشیقلار) هم در قسمت دیگری از این نشست رسانه ای ضمن عرضه جزئیات همایش توضیح داد: طی تازه ترین برنامه ریزی هایی که انجام گرفته همایش در قسمت های پژوهشی و اجرایی و کمک به زلزله زدگان خوی میزبان مخاطبان است. ما در قسمت پژوهشی پنل های تخصصی را همراه با اجرای موسیقی در نظر گرفته ایم که طی آن برخی از پژوهشگران و هنرمندان موسیقی کشورمان مقالات و سخنرانی هایی را با مبحث تاریخ نگاری موسیقی عاشیق ها، برگزاری نمایشگاه با مبحث موسیقی عاشیقی به مخاطبان عرضه می دهند.
وی اضافه کرد: در قسمت اجرایی هم برترین گروه ها و هنرمندان موسیقی عاشیقی علاوه بر اجرای بزرگترین کنسرت موسیقی عاشیقی، برخی از هنرمندان فعال این عرصه همچون سخاوت صابر از ارسباران، نصرت الله زرگر از همدان، نوروز چمنی از اهر، رسول اجاقلو از تبریز، شهباز سلیمانی از تبریز، گروه بالابان به سرپرستی فرامرز گوزلی، اکبرزارعی از منطقه قره داغ، ایرج خداوردی از مشکین شهر، ستار برازش از میاندوآب، بهمن محیطی از خلخال، یوسف عباسپور از منطقه دیریلی، غلامرضا کمیجانی از استان مرکزی، احمد شهبازی از قزوین، سعید صفری از منطقه خدافرین، یوسف حسین زاده از کرج، محمد پوراسماعیلی از منطقه ارس، علی رضا بخشی از کلیبر، خدمت شکوری از منطقه افشار و انگوران، فرج مرادی از هشتگرد و نظر آباد، علی طالبی از شهریار، جمشید عبدی از میانه، بلود صالحپور از تبریز، یاشار عباسی از پارس آباد برنامه های خویش را در چارچوب کنسرت ها ۳ تا ۵ دقیقه ای اجرا می کنند.

همایش عاشیق ها، زلزله خوی و دعوت از خیرین
منوچهری در باره بخش همدردی با صدمه دیدگان زلزله خوی هم اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهمی که طی هفته های گذشته صورت گرفت، وقوع زلزله شهرستان خوی بود که خوشبختانه صدمه جانی نداشت اما خیلی از منازل و ساختمان ها بر اثر شدت زلزله صدمه دیده و خیلی از شهروندان خویی را بی خانمان کرد. از این جهت تصمیم داریم در پروژه همایش عاشیق ها، ویژه برنامه هایی را به همین مناسبت برگزار نماییم که طی آن افراد خیر بتوانند برای ترمیم و بازسازی صدمات ناشی از زلزله همراه ما باشند.
وی افزود: متاسفانه اتفاقات و التهابات اخیر شرایطی را ایجاد کرد که زلزله خوی چندان که باید در رسانه ها منعکس نشود، ازاین رو برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران فرصتی است که هم وطنان عزیزما برای ابراز همدردی با صدمه دیدگان این زلزله آستین بالابزنند و با کمک های خیرخواهانه خود همراه این پروژه باشند.
حسین رضا زاده یکی دیگر از برگزارکنندگان همایش عاشیقلار هم در این جلسه رسانه ای بیان نمود: متاسفانه در تاریح سیزدهم مهر ماه سالجاری زلزله شدیدی در شهرستان خوی صورت گرفت که اتفاق جانی نداشت اما بالای ۱۰ هزار نفر مصدوم و خیلی از خانه های مسکونی این شهر هم تخریب شد. ازاین رو همه این موارد نیازمند بازسازی هستند که امیدوارم با یاری و مساعدت مسؤلان بتوانیم شرایط مطلوبی را برای صدمه دیدگان فراهم نماییم.
این کارشناس مسائل فرهنگی اجتماعی ضمن اشاره به امکانات محدود کمک رسانه به صدمه دیدگان زلزله توضیح داد: متاسفانه همان گونه که آقای منوچهری به آن اشاره داشت، اتفاقات و التهابات اخیر کشور شرایطی را ایجاد کرد که صدمه ها و پسامدهای منفی زلزله خوی آنچنان که باید در رسانه ها منعکس نشود و به تبع آن هم کمک های مردمی کمتری به سمت این منطقه روانه شود. این خیلی درد بزرگی برای ما بود و هست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا از هر ابزار و وسیله ای کمک بگیریم تا بتوانیم کمک های بیشتری را به مردم زلزله زدی تقدیم نماییم. اتفاقاً در این شرایط بود که استاد شهبازی با ما تماس گرفتند و اعلام آمادگی خویش را جهت کمک به واسطه برگزاری همایش عاشیقلار اعلام نمودند. ما هم از این پیشنهاد با تمام وجود استقبال کردیم و بنا بر این شد که بنده بعنوان هماهنگ کننده و رابط شهرستان خوی با همایش شرایطی را فراهم کنم تا بتوانیم بخشی از این رویداد را به کمک به زلزله زدگان خوی اختصاص دهیم.

یک درخواست از مسئولانی که فقط می شنوند
عاشیق سلجوق شهبازی مدیر هنری همایش سراسری عاشیق های ایران در قسمت پایانی این نشست هم ضمن دعوت از همه مدیران فرهنگی و سیاسی کشورمان برای حضور در این همایش اظهار داشت: امکان دارد دیگر شاهد چنین اتفاق بزرگی در حوزه موسیقی عاشیقی نباشیم. ازاین رو دوست داریم که مسؤلان فرهنگی در این برنامه حضور داشته باشند تا به عظمت موسیقی عاشیق ها پی ببرند و اگر دوست داشتند حمایت های بیشتری در این حوزه داشته باشند. شاید این رویداد باعث شد مدیران عزیز هنرمندانی را ببینند که بهترین و با ارزشمندترین هنر را به یدک می کشند اما متاسفانه اقشار صدمه پذیری هستند که چشم امیدشان به حمایت معنوی مدیرانی است که وظیفه اصلی شان پشتیبانی از هنرمندان است.
سلجوق شهبازی: اگر مدیران این فرهنگسراها علاوه بر نگاه تخصصی به حوزه موسیقی نواحی با نگاه حمایت گرایانه به هنرمندان این عرصه از آنها برای اجرای برنامه در مجموعه های خود دعوت کنند، خیلی زود شاهد خروجی عالی و موثری از این مجموعه ها هستیم وی با انتقاد از کمبود حمایت های مالی و معنوی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران توسط ارگان های دولتی خاطرنشان کرد: در این زمان با خیلی از مسؤلان و مدیران فرهنگی زیادی صحبت کردم تا بتوانم در حد امکان از آنها جهت کمک به هنرمندان حمایت هایی را دریافت کنم. آنها هم همواره به حرف های من به دقت گوش داده اند اما متاسفانه در کم ترین شکل و وقت ممکن بود که توانستم از این حرف زدن ها و گوش دادن ها خروجی مناسبی دریافت کنم. البته جا دارد بازهم از مسؤلان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قدردانی کنم که شرایط برگزاری این همایش و افتتاح خانه موسیقی عاشیق ها را برای ما فراهم نمود تا بتوانیم به سهم خود در این شرایط جامعه فضای مناسبی را به لحاظ روحی ایجاد نماییم.
این هنرمند موسیقی نواحی ضمن اشاره به تعدد فرهنگسراهای مختلف در شهر تهران پیشنهاد داد: همایش موسیقی عاشیقلار یک روز برگزار می گردد. اما من اعتقاد دارم با عنایت به تعدد فرهنگسراهای شهر تهران و اسامی خوبی که برای هریک از آنها برگزیده شده می توانیم در هر روز از سال و در هر کدام از این فرهنگسراها اجرای موسیقی نواحی داشته باشیم. موسیقی هایی که می تواند به احیای کارکرد این فرهنگسراها کمک قابل توجهی داشته باشد. من بر این باورم که اگر مدیران این فرهنگسراها علاوه بر نگاه تخصصی به حوزه موسیقی نواحی با نگاه حمایت گرایانه به هنرمندان این عرصه از آنها برای اجرای برنامه در مجموعه های خود دعوت کنند، خیلی زود شاهد خروجی عالی و موثری از این مجموعه ها هستیم که هر کدام می توانند نماینده بخشی از جغرافیای ایران عزیز ما باشند و در آرام کردن روح شهروندان نقش مهمی ایفا کند.

تاسیس یک قرارگاه فرهنگی هنری برای پرداخت خمس و زکات!
حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران هم در انتها این نشست خبری تصریح کرد: ما در پردیس تئاتر تهران انگیزه ها و برنامه های زیادی برای اجرا داشتیم که متاسفانه ماجرای کرونا کارهایمان را به عقب انداخت اما امیدوارم با برگزاری چنین همایش هایی که به اعتقاد من قرارگاه جهادی تئاتر تهران است بتوانیم برنامه های موثری را برای شهروندان تهرانی تقدیم نماییم. ما همین چندی قبل بود که به واسطه همکاری و همراهی برخی از هنرمندان ارزشمند تئاتر کشورمان پویش «تئاتر برای همه بچه ها» را در روستاها و شهرهای کوچک استان تهران آغاز کردیم که خوشبختانه استقبال بی نظیری از آن شد.
وی ضمن اشاره به حمایت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه های حمایتی اضافه کرد: با تاکید بر مواردی که به آن اشاره کردم، ما این آمادگی را داریم که در چارچوب این پویش جهادی به کمک کودکان و نوجوانان زلزله زده شهرستان خوی بشتابیم و با این اقدام جهادی بتوانیم دل این عزیزان را به سهم خود شاد نماییم. جالب است بدانید همین گروه جهادی چندی قبل هم در راه راه پیمایی اربعین به اجرای برنامه پرداخت که خیلی هم سرو صدا کرد و فکر می کنم برای ما حکم خمس و زکاتی را دارید که می توانیم به سهم خودمان انجام دهیم.

منبع: